Gå til innhold

[Løst] Win8.1 - Secure Boot er ikke konfigurert på riktig måte

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Jeg har søkt litt rundt på nettet, men jeg har tydeligvis ikke funnet det riktige for meg.

Jeg har ny pc, og OS'et er da også helt nytt. Jeg oppdaterte fra win8 til 8.1 og da fikk jeg "Secureboot er ikke konfigurert..."osv...

Jeg har gått inn i BIOS og endret til UEFI, men det hjelper ikke - jeg har endret tilbake igjen til standard, men det hjelper heller ikke.

Jeg tenker kanskje at det er flere steder jeg må enable eller disable, men jeg skjønner ikke så mye av bios.

Jeg har ClickBios II - det er der jeg har klikket litt for å prøve meg fram.

Ellers står det msi B75MA-P45 (er det mainboard, tro...)

Noen som har noen norske t-skjeer til meg på dette her? :)

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må skru på "Secure Boot".

Jeg har ikke vært borti MSI sin ClickBios II, så jeg vet ikke hvor den innstillingen befinner seg.

Jeg tror kanskje du må enable "Windows 8 Feature", før du får skrudd på "secure Boot".

bios05_big.png

post-10128-0-70344700-1382237155_thumb.png

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Men det funket ikke. Jeg fikk endret til enabled, men da jeg skulle reboote etterpå så kom det en melding om at GOP non-Windows8 Logo graphic card... ett eller annet som jeg ikke husker akkurat nå.

Og videre: Windows 8 feature will be changed to disabled.

Jeg kunne velge mellom å gå tilbake til BIOS eller gå videre med default innstillinger, og jeg måtte velge gå videre med default siden det ikke gikk an å endre til enabled på Win8 feature igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem, med et Asrock Z77 OC Formula. Ser på nettet at jeg under "Security" skal velge Secure Boot men dette valget har jeg ikke i min bios versjon, 1.00.. Det jeg egentlig trenger er en måte å få vekk vannmerket på desktopen. Sikkert kjekt med Secure boot men hvorfor har ikke 8.0 brydd seg om å fortelle meg det hvis det er så kritisk?

Lenke til kommentar

Enig med deg.

Jeg er ikke helt sikker på hvor viktig Secure Boot er, men det er irriterende med dette vannmerket.

Hvis jeg ikke får det til selv, hvor ringer jeg support? Til Microsoft fordi det er Windows, til Komplett fordi pc'n er kjøpt der? Eller noen andre?

Lenke til kommentar

Jeg ringte kundeservice på komplett... han som tok tlf der begynte med å si: Å? Har Windows 8.1 kommet? hehe

Uansett - han hadde ikke noe svar på dette her. Og lurer litt på om det er såpass nytt at det ikke har kommet noen løsning online enda.

Jeg tenkte å ringe Microsoft i morgen. :)

Lenke til kommentar

Lykke til med å ringe Microsoft om du har en OEM versjon av Windows 8 (som du har om pcen kom ferdig installert med windows). Microsoft tilbyr jo som kjent ikke support på OEM programvare.

Så blir spennende å høre om du kommer noen vei der.

Dere snakker om et vannmerke? Har du noen skjermbilde av det?

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn W8.1 på "motorsag-PCen" i signaturen, og den er basert på en NUC fra Intel. Fikk samme meldingen der, og den forsvant ikke om jeg kun skrudde på Secureboot i BIOS, jeg måtte også sette på en hake så den genererte nye secureboot-koder ved neste boot. Se om du har noen slike valg hos deg også.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med kundeservice på både Microsoft og noen mailer fra og til med support på Komplett.

Og til slutt så var visst løsningen å flashe BIOS... så jeg håper det hjelper. Dette er noe jeg aldri har vært borti før, så jeg håper jeg ikke ødelegger noer... :)

Lenke til kommentar

Jeg flasher kun BIOS via windows programmer som ofte følger med til hovedkortet (pcen). Da blir ting helt riktig. Den lar deg ikke flashe med feil fil, og den sier i fra når ting er flashet og du skal restarte pcen.

Det viktigste her er å sørge for at pcen ikke restarter midt i prosessen.

Lenke til kommentar

Så lenge du bruker et offisielt program, så skal det mye til å gjøre feil.

Men de ytterste konsekvensene ved å gjøre noe feil ved flashing av BIOS er at du ikke får startet opp pcen noe mer.

Men som sagt, det skal nesten ikke gå an så lenge man gjør det via produsentens programvare.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese hele tråden jeg fant her på MDL...som handler om dette problemet, men det virker jo som om noen har funnet en mulig løsning (post #6 og #7 f.eks)

Men dere med problemet burde vel lese hele tråden for å se om det faktisk er noen løsning.

Dette ble løsningen for meg. Jeg valgte å "enable Secure boot" i bios og vannmerket forsvant. Jeg har en Asus laptop.

Takk for tipset! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...