Weeb91 Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hei. Har tenkt å bytte ut de fleste av mine komponenter i pcen min nå, og kunne tenkt meg inspill på lista mi. Har lyst å kjøre rød/svart oppsett (vet dette er ganske vanlig, men liker kombinasjonen) Corsair er også et merke jeg godt fornøyd med, og liker utseende og kvaliteten på varene deres. Skjermkort og hardisker har jeg fra før som jeg tenkte å beholde, men noen ekstra vifter tenker jeg å kjøpe. Ellers skal alt av hardware byttes ut. Bruker pcen på spilling (battlefield, nfs, grid og gta det går i) og ser masse film. Video og bildebehandling er det ikke mye av. Her er lista:https://prisguiden.no/liste/144214Takker for innspill, og viss dere har andre forslag, vennligst begrunn endringene:-) Her er forresten skjermkortet jeg har, ville da tro dette holder en god stund til? Eller bør det byttes ut i samme slengen? Kanskje slenge på enn ssd hardisk for spill, da den jeg har kun er 120gb og reservert for OS og enkelte programmerhttp://www.komplett....aspx?sku=751682 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Kan bli en kul maskin dette! Corsair AX860i er litt overkill. Jeg ser absolutt poenget i AX-serien (har AX760i selv), men 860 W er egentlig veldig mye, denne maskinen vil ikke bruke i nærheten av så mye. Så vil du spare noen småpenger, ta AX760i. Fractal Design Newton R3 800 W koster også rett under 1400 kr, så du får litt mer for pengene der (stillegående er den også). Fordelen med høyeffektsstrømforsyning i et slik system er at du vil bruke mindre av den tilgjengelige ytelsen og dermed få mindre viftestøy og litt lengre levetid. Så denne vurderingen må du ta selv, AX860i blir mer enn skrytefaktor enn en nødvendig faktor. Minnet trenger ikke å være 2400 MHz heller, får mer for penge med lavere spesifiserte moduler da utbyttet av den ekstra klokkefrekvensen ikke er stor. SSD: Som du ser her så ligger det to flotte SSD-er i toppen, og det er SanDisk Ultra Plus og Kingston HyperX 3K. (Jeg gjetter at du vurderer 256 GB?) Jeg ser ingen grunn til å velge noen andre enn SanDisk Ultra Plus når prisen er så god, dette er en kjempegod SSD (god ytelse, pålitelighet og kvalitet). Finnes alltid dyrere og bedre SSD-er, så hvis du absolutt vil ha en dyrere kan jeg komme med flere anbefalinger. Jeg fikk forresten selv lyst på SanDisk-en nå! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg mener at dette er en potensielt godt oppsett. Man kan jo endre her og der, men dette er ikke nødvendig. Tenker denne har nok kraft til å også takle BF4. Godt valg av komponenter. Ikke noe å klage på, så det er bare å kjøre på Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Ja, har brukt litt tid på å lese meg opp på reviews og brukererfaringer for å finne gode komponenter. Eneste jeg er litt usikker på er hovedkort og skjermkort, da jeg egentlig ikke vet hva jeg skal se etter, dette gjelder spesielt på skjermkort. Vet bare at det jeg har er 3gb, og at det fortsatt er ok:-p Hk ble vel valgt ut ifra sokkel, farge(!):-p og at det hadde tilstrekkelig med sata 6gb og usb 3.0 Ang. SSD tenker jeg på 256 ja, har selv samsung 840 pro 120gb og er svært fornøyd. Men vet ikke om jeg har helt bruk for en ssd til for å kjøre spill på, er vel hovedsaklig loading screens som blir litt kortere vel? Takker for svaret til dere to over, hjelper på å bli mer sikker på oppsettet, koster tross alt en del penger dette med data :-) Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Corsair AF 120 vifter passer bra til dette oppsettet. De kommer med ulike farger, inkl. rødt+svart. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Først og fremst: man får ikke bedre fps av et dyrt hovedkort. Om du finner et billigere hovedkort med tilstrekkelig antall USB3.0 og SATA 6Gbs kontakter kan du gjerne spare 500 kr. Minnebrikkene kan du også spare inn på om du ønsker. 1600Mhz holder for de fleste oppsett, raskere brikker gir bare marginale forskjeller i fps. Pengene du eventuelt sparer legger du til side til et nytt grafikkort - det være seg et nytt raskere eller et til av samme brikke som du har (HD7950) Jeg tipper at mange vil ha et raskere kort til BF4 enn HD7950 og da vil du enten kunne kjøpe et brukt eller selge ditt eget. Begge alternativene er penger spart på en oppgradering for deg Endret 20. oktober 2013 av torfinns Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Corsair AF 120 vifter passer bra til dette oppsettet. De kommer med ulike farger, inkl. rødt+svart.De bråker litt. Scythe Gentle Typhoon er "the way to go". Du kan alltid skru ned viftehastigheten, men du vil få mindre ytelse enn ved f.eks. Scythe-viften. Eneste jeg er litt usikker på er hovedkort og skjermkort, da jeg egentlig ikke vet hva jeg skal se etter, dette gjelder spesielt på skjermkort. Vet bare at det jeg har er 3gb, og at det fortsatt er ok:-p Hk ble vel valgt ut ifra sokkel, farge(!):-p og at det hadde tilstrekkelig med sata 6gb og usb 3.0 Ang. SSD tenker jeg på 256 ja, har selv samsung 840 pro 120gb og er svært fornøyd. Men vet ikke om jeg har helt bruk for en ssd til for å kjøre spill på, er vel hovedsaklig loading screens som blir litt kortere vel? Takker for svaret til dere to over, hjelper på å bli mer sikker på oppsettet, koster tross alt en del penger dette med data :-) Hva du vil se etter på hovedkort er at kontrollerene som er brukt gir god ytelse, stabilitet og kvalitet. At det er mange kontakter osv. Jo mer du betaler jo mer får du. Og personlig er BIOS en viktig faktor for meg, det var hovedgrunnen til at Asus var eneste alternativet for meg. Det er også forskjell på forsinkelser osv. og Asus gjør det godt der. Gigabyte bl.a. begynner å følge med, og ASRock gjør det vel bra der også så vidt jeg vet. MSI har hatt en del dårlige hovedkort før, men også de har forbedret seg. Dette hovedkortet er ikke det dyreste, det er et godt kort. Gå for det du. Men du kan nok klare deg med et billigere, men da må du kanskje ofre litt kvalitet/kontrollere og fargetemaet. Du kan i enkelte spill få mer stabil FPS, men ellers vil ikke SSD-en gjøre noe annet enn at ting skjer raskere som du sier. Men jeg personlig synes det er viktig at det åpnes raskt og at du ikke må vente på at det skal lagre eller laste inn ny bane osv. Om det koster ja, det skal være sikkert og visst. Bare CPU-kjølingen min kostet 2 k, og er helt verdt det! Endret 20. oktober 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 De bråker litt. Scythe Gentle Typhoon er "the way to go". Du kan alltid skru ned viftehastigheten, men du vil få mindre ytelse enn ved f.eks. Scythe-viften. Tenkte mer på utseendet. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Tenkte mer på utseendet.Okei. De er ihvertfall veldig fine å se på, de skulle bare hatt samme egenskapene som Gentle Typhoon. Endret 20. oktober 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Bare for å unngå irrelevant diskusjon påpeker jeg følgende premisser: Forutsatt at man sammenligner hovedkort innen samme brikkesett/generasjon som for eksempel Z87 vil praktisk ytelse i FPS være så godt som identisk om du har et dyrt eller et billig hovedkort. Dette vil du se om du leser reviews på steder som Tomshardware.com eller anandtech.com. Om du sammenligner med eldre brikkesett kommer forskjellene men vi diskuterer normalt siste generasjon om ikke noe annet blir etterspurt. Hva du vil se etter på hovedkort er at kontrollerene som er brukt gir god ytelse, stabilitet og kvalitet. At det er mange kontakter osv. Jo mer du betaler jo mer får du. Og personlig er BIOS en viktig faktor for meg, det var hovedgrunnen til at Asus var eneste alternativet for meg.Det er også forskjell på forsinkelser osv. og Asus gjør det godt der. Gigabyte bl.a. begynner å følge med, og ASRock gjør det vel bra der også så vidt jeg vet. MSI har hatt en del dårlige hovedkort før, men også de har forbedret seg. Kontrollere; så lenge brikkesettet er det samme er kontroller lik - og dermed også ytelse. (med mindre du tenker på kort med andre kontrollere for å gi flere SATA 6Gbs eller USB3.0 på et par tilkoblinger) Forsinkelser; kan du utdype hva du mener med dette? Kom gjerne med linker som kan forklare det du prøver å formidle. I praktisk ytelse vil ikke disse "forsinkelsene" gi noe effekt på FPS som du prøver å antyde. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Bare for å unngå irrelevant diskusjon påpeker jeg følgende premisser: Forutsatt at man sammenligner hovedkort innen samme brikkesett/generasjon som for eksempel Z87 vil praktisk ytelse i FPS være så godt som identisk om du har et dyrt eller et billig hovedkort. Dette vil du se om du leser reviews på steder som Tomshardware.com eller anandtech.com. Om du sammenligner med eldre brikkesett kommer forskjellene men vi diskuterer normalt siste generasjon om ikke noe annet blir etterspurt. Kontrollere; så lenge brikkesettet er det samme er kontroller lik - og dermed også ytelse. (med mindre du tenker på kort med andre kontrollere for å gi flere SATA 6Gbs eller USB3.0 på et par tilkoblinger) Forsinkelser; kan du utdype hva du mener med dette? Kom gjerne med linker som kan forklare det du prøver å formidle. I praktisk ytelse vil ikke disse "forsinkelsene" gi noe effekt på FPS som du prøver å antyde. Tror du misforstår hva jeg mener. Jeg snakker ikke om FPS. Selvsagt, samme FPS (ihvertfall såpass liten forskjell at det ikke betyr noen ting) på ulike hovedkort i samme brikkesettserie. Nei, kontrollere varierer mye. Det jeg tenker på er nettverks-, lyd-, SATA- og USB-kontrollere, i tillegg til diverse andre. Det er forskjell på ytelse, kompatibelhet og stabilitet. Men ja, det er allerede mye du får fra Z87-brikkesettet fra Intel. Vet ikke hvordan du legger sammen to og to og konkluderer med at jeg prøver å antyde at det påvirker FPS. Det gjør jeg ikke. Men i teorien kan det forårsake inngangsforsinkelse på tilkoblede enheter. Det er DPC-forsinkelse jeg mener (se nederst i artikkelen): Disse grafene trenger ikke å ha så mye å si, og det er ikke den mest vitenskapelige måten å teste det på (de har brukt DPC checker), men det har vært hovedkort som har kommet dårlig ut i slike tester. F.eks. en dårlig implementert enhetsdriver eller kontroller kan føre til høy forsinkelse. EDIT: Som jeg sa tidligere, så hadde han nok klart seg med et billigere kort. Men noen hundrelapper er ikke sinnsyke forskjeller når det er snakk om et hovedkort til 1400 kr, og det ikke slik at du ikke får hva du betaler for heller. Det er et godt kort. Og så ville TS ha sorte og røde farger i designen. Så, han må bestemme selv om det er verdt det. Jeg kjøpte hovedkort for 2200 kr, og vet jeg får igjen for det senere (har høye krav og forskjellige bruksområder). Endret 20. oktober 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå