Gilbert Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Har en mappe, "mappe" hvor det ligger tre filer: 1_28.02.03_Fil:1.php 2_29.05.03_Fil:2.php 3_01.06.03_Fil:3.php Greia er at den skulle gjerne samles i en slags meny, sortert etter nummeret først i filnavnet: <a href="mappe/1_28.02.03_Fil:1.php">Fil 1</a> (28.02.03)<br> <a href="mappe/1_29.05.03_Fil:2.php">Fil 2</a> (29.05.03)<br> <a href="mappe/1_28.02.03_Fil:3.php">Fil 3</a> (01.06.03) Har vært på hotscripts.com og lekt med bl.a. Easysite, men det er foreløpig for komplekst for meg til å kunne ta ut akkurat riktig kodebit, derfor håper jeg noen kan være behjelpelig... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 <?php $arr = array( "1_28.02.03_Fil:1.php", "2_29.05.03_Fil:2.php", "3_01.06.03_Fil:3.php"); foreach($arr as $key){ $name1 = substr($key, strrpos($key, '/')); /*der forsvant evt slasher*/ $name2 = substr($name1, 0, strrpos($name1, '.')); /*der forsvant ext*/ $name3 = substr($name2, 0, strpos($name2, '_')); /*litt usikker på den der, men tror vi fikk vekk første tallet*/ $name4 = substr($name3, 0, strrpos($name3, '_')); /*teoretisk sett skal vi da sitte igjen med datoen*/ $date == $name4; $key == $name3; for($i=1;$i<=count($arr);$i++){ echo("<a href="mappe/1_$key">Fil $i</a> ($date) "); } } ?> har ikke testa så er ikke helt sikker på om det virker... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Supertusentakk Fungerte nesten som forventet, dette ble resultatet: Fil 1 () Fil 2 () Fil 3 () Fil 1 () Fil 2 () Fil 3 () Fil 1 () Fil 2 () Fil 3 () Linkene oppførte seg eksemplariske :-) Så for meg å gjøre det litt mer dynamisk, slik at hvis man la til flere filer ville de komme med i oversikten dynamisk. Tror det da er snakk om å laste filnavnene inn i et array istedenfor å skrive det direkte. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 hvis alle filene ligger i samme mappa så kan du bruke noe sånt som der her for å legge de i array: <?php function directory($dir, $type) { $handle = @opendir($dir); if (!$handle) { return false; } $res = array(); while ($file = readdir($handle)) { // se om $file er en mappe if(!is_dir($file)) { /* kun vise filer av typen $type */ if (in_array(substr($file, strrpos($file, '.')), $type)) { $res[$dir.$file] = $file; } } } // while closedir($handle); return $res; } $file = directory("/mappe/",".php"); /*<-- hvis du skal ha flere fil typer skriver du bare: $file = directory("/mappe/",array(".php", ".html")); */ foreach($file as $link => $name) { } Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Men da kan du kanskje svare meg på en annen liten sak også... har en link som heter index.php?locat=banan finnes det en greie som sier hvis locat ikke finnes, er locat = 'banan' ? skjønner jeg er tvetydig og at det finnes to svar, men tenker på denne: hvis locat finnes, så skal den brukes, hvis locat ikke finnes skal 'tomat' bruks. er snakk om et script hvor $frukt avhenger av locat. hvis locat finnes er $frukt = $locat, og hvis den ikke finnes er $frukt = tomat. Ehhh... henger du fremdeles med :wink: ? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 if(!isSet($locat)){ $locat = "tomat"; }else{ $frukt = $locat; } blir vel noe sånt Lenke til kommentar
fiLLLipnet Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Æhm. Får ikke scriptet ditt til å virke magikern!? Jeg skal ha det til å liste opp linker til bildefiler som ligger i "/images/" mappen min på serveren. Istedenfor å skrive link til alle filene vil jeg ha den til å skrive for meg... visst du forstår. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå