WeirdFace Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Det har stått en del om mobbing og trakassering over sosial medier den siste tiden. Men burde ikke dette egentlig være ganske enkelt å finne ut hvem som står bak dette ? Dersom en person føler seg mobbet på ett nettsted, så kan den personen som blir mobbet klage til nettstedet. Dersom nettstedet krever at medlemmene må oppgi mobilnummeret sitt, så kan dette mobilnummeret sperres for bruk til å registrere seg på den aktuelle nettsiden? En datamaskin eller mobiltelefon kan blokkeres etter en anmeldelse eller grovt overtramp fra disse. Det burde da være fullt mulig å slå fast hvilken IP-adresse en person har benyttet for å komme seg på internett? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Hvor enkelt det er varierer veldig. De fleste tjenester krever ikke telefonnummer, og IP-adresser i seg selv identifiserer i utgangspunktet ikke enkeltpersoner. Mange av tjenestene blir dessuten drevet i andre land, og bryr seg ikke nødvendigvis om norsk lov. Dessuten baserer du dette på at ofrene faktisk sier fra. Det er ingen selvfølge. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Men så er det utrolig hva disse ofrene tar til seg. Alt negativt får dem jo til å bli helt fra seg. Jeg klarer ikke se hvorfor det egentlig skulle gjort noe. Hadde noen sagt at jeg var dum eller stygg, kunne jeg ikke ha brydd meg mindre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Men så er det utrolig hva disse ofrene tar til seg. Alt negativt får dem jo til å bli helt fra seg. Jeg klarer ikke se hvorfor det egentlig skulle gjort noe. Hadde noen sagt at jeg var dum eller stygg, kunne jeg ikke ha brydd meg mindre. Tingen er at mange av ofrene kan være veldig usikre fra før av, og da hjelper det ikke akkurat å få slengt dritt til seg hver dag. Alle er ikke som deg heller må du huske. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Tingen er at mange av ofrene kan være veldig usikre fra før av, og da hjelper det ikke akkurat å få slengt dritt til seg hver dag. Helt meningsløst å legge opp til å få det slengt i trynet når man ikke tåler det. Endret 19. oktober 2013 av Slettet-w7DZlO15 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Helt meningsløst å legge opp til å få det slengt i trynet når man ikke tåler det. Hva mener du med å legge opp til det? synes man bør få ha profiler på nettsamfunn uten å få beskjed om at de er stygge og bør henge. En ting jeg derimot ikke skjønner er når folk beholder profilen på fks ask.fm når de faktisk blir mobbet der.. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Facebook og Google krever i flere tilfeller mobiltelefon, jeg fikk ihvertfall beskjed om å bruke mobil for å få meg registrert hos dem. Problemet er at trakassering kan brukes som unnskyldning for sensur. Selv fikk jeg en som skrev kommentar på min video på Youtube, der han la igjen heslige kommentarer med banneord etc. Jeg blokkerte ham, men han kom tilbake med ny konto og fortsatte med hatmeldingene sine. Jeg tok så å svarte ham tilbake med samme mynt, før jeg slettet kommentarene hans og blokkerte ham igjen. Jeg fortsatte og blokkere ham og fjernet hans kommentarer, mens mine stod igjen. Jeg skal innrømme at mine kommentarer på min video var i dårlig smak, men jeg tenkte ikke noe særlig over dette. Neste dag ser jeg at hele videoen min er borte. Hva i huleste har skjedd? Jo, trollet hadde rapportert mine kommentarer på min video til Youtube og de hadde slettet den og gitt meg en advarsel om å ikke skrive krenkende kommentarer. Jeg fikk så en ny melding i innboks fra trollet, denne gangen i enda en ny konto, der han godtet seg og gjorde narr av at jeg fikk min egen video slettet. Poenget er at jeg kan se at brukere kan misbruke nettsteder til å få andre til å få sitt materiale sensurert fordi man lurer systemene til å tro at det er mobbing eller hva nå enn man ikke liker. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Nettmobbing er et skummelt fenomen. Man hører om stadig flere som tar selvmord etter å ha blitt mobbet på nett. Er vel kanskje lettere å mobbe når man ikke ser offeret og hvordan det påvirker vedkommende? Er mange som er usikre/unge/sliter... Synes det er skummelt jeg. Har heldigvis ingen erfaring medd et selv, men det virker som det blir mer og mer vanlig... Dessverre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå