Gå til innhold

Hvor lang garanti er det på Ariston Hotpiont vaskemaskiner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Indesit familien har 3 varemerker;

Ariston - Billig faenskap

Hotpoint - øvre Mellomklasse i europa, men er prisatt til lavere mellomklasse i norge. Mye for penga produkter. Dems 11 KG maskin gir 10 års motorgaranti (Den maskinen er egentlig en scholtez maskin), (dem er merked med "hotpoint ariston" pga at det ble solgt mye av rene aristonprodukter før og slik at gamle kunder skulle kjenne igjen merket)

Scholtez - high end produkter som ikke selges i norge.

Skal også nevnes at indesit-familien er europas nest største leverandør av hvitevarer ( i solgte enheter). Bare bosch-siemens slått sammen er større.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Indesit familien har 3 varemerker;

Ariston - Billig faenskap

Hotpoint - øvre Mellomklasse i europa, men er prisatt til lavere mellomklasse i norge. Mye for penga produkter. Dems 11 KG maskin gir 10 års motorgaranti (Den maskinen er egentlig en scholtez maskin), (dem er merked med "hotpoint ariston" pga at det ble solgt mye av rene aristonprodukter før og slik at gamle kunder skulle kjenne igjen merket)

Scholtez - high end produkter som ikke selges i norge.

Ikke helt korrekt. Ariston-navnet er borte og Indesit Company bruker nå varemerkene Indesit, Hotpoint og Scholtès.

Nå kjenner jeg ikke produktene de leverer i dag, men historisk sett så har merkene Indesit, Ariston og flere andre navn som har vært produsert samme steder temmelig dårlig rykte.

Lenke til kommentar

Hotpoint har dyre maskiner også. Min AQ114 har 10 års garanti på motoren.

Alle billigmerker prøver å selge noen dyrere modeller. Ofte i et forsøk på å heve imagen. Og i følge Loko her så er ikke det egentlig et Hotpoint-produkt.

Hvis de har 10 års garanti på motor så er det rart de ikke markedsfører dette bedre....

Lenke til kommentar

Det har vel sklidd ut litt... Men virker som om svaret er at de gir 10 års motorgaranti på den dyreste modellen.

Eller så har vel ikke garantitiden på motor så mye å si hvis man kjøper en billig maskin hvor alt annet svikter etter 5-6 år... :p:evil:

Lenke til kommentar

Personlig så ville jeg heller kjøpt hotpoint enn feks whirlpool og mange av de andre merkene i den klassen.

Aeg/electrolux har ikke så veldig mye bedre kvalitet og hvis man handler på budsjett så er hotpoint et veldig godt alternativ.

Jobber du (eller har jobba) for Elkjøp eller Lefdal? Det er vel de eneste som har nyere erfaring med Hotpoint og Ariston...

Jeg har som sagt ikke fersk erfaring med disse merkene. Men jeg har diverse tidligere erfaring med produkter som har med Indesit Company og Hotpoint å gjøre. Jeg har vært borti diverse produkter fra Indesit og Philco i "gamle dager". Indesit Company het tidligere Merloni og de leverte i mange år billige vaskemaskiner med Elto-navn på. Hotpoint var i mange år britisk og leverte Creda som igjen produserte mange billige tørketromler og noen få vaskemaskiner for Elto. Alt dette er produkter som basert på erfaring for meg betyr laber kvalitet og dårlig/varierende driftssikkerhet.

Lenke til kommentar

Ja jeg lurte på garanti på motor da jeg ønsker selge maskinen vi har nå før innkjøp av ny maskin. På den måten fikk jeg jo samtidig god informasjon vedrørende merket i sin hel het, samt jeg har fått konkrete tips til kjøp av maskin i en annen tråd jeg har gående her:-)

Men når de tilbyr ulik garanti på ulike modeller så gjør ikke det saken veldig mye enklere.

Antar at dette ikke var en toppmodell da den ble kjøpt, men den har nå 7.5 kg kapasitet, 1600 omdreininger på sentrifugering i tillegg til børsteløs motor. Om jeg ikke husker feil er det en aqxxd169

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

At dette spørsmålet gjaldt en maskin du har kunne kanskje vært opplyst i første post? Slikt kan jo endre seg med modeller og konkuransesituasjoner. Hvis du ikke ble opplyst om utvidet motorgaranti når du kjøpte maskinen så har den helt sikkert ikke det. Slike garantier bør man ha skriftlig.

Lenke til kommentar

Eldre modeller hadde ikke 10 års motorgaranti. Er først nå det siste året at flere produsenter har begynt med 10 års motorgaranti.

MR D; Ja jeg jobber i det konsernet og har nyere kunnskap om maskinene =)

Hotpoint kom med en helt ny plattform på så si alle varene sine i fjor så ting har bare blitt bedre og bedre. e

Som merker på hvitevarer så er Hotpoint og Gorenje (har kjøpt opp asko) merker som er på vei opp i kvalitetsstigen, mens merker som feks whirlpool og Gram er på kraftig fallende kurve... Etter at Electrolux kjøpte opp AEG og husqverna så har disse produktene falt ned i kvalitet.

Lenke til kommentar

Dette blir vel en smule off topic, men en litt interessant diskusjon...

MR D; Ja jeg jobber i det konsernet og har nyere kunnskap om maskinene =)

Hotpoint kom med en helt ny plattform på så si alle varene sine i fjor så ting har bare blitt bedre og bedre.

Mulig at Hotpoint (Ariston) er blitt bedre, men det er litt besyndelig at produktene kun selges gjennom et firma i Norge. Når Indesit Company er så store så er det rart at de ikke vil selge mer. Hvis de vil selge Hotpoint eksklusivt i Elkjøp/Lefdal så kunne jo solgt Indesit gjennom andre kanaler når de allikevel har distribusjon og servicekontakter....

Som merker på hvitevarer så er Hotpoint og Gorenje (har kjøpt opp asko) merker som er på vei opp i kvalitetsstigen, mens merker som feks whirlpool og Gram er på kraftig fallende kurve...

Gorenje har gjort en god jobb og er absolutt stigende. Er ikke helt enig ang. Whirlpool. De har også en del bra produkter, men de har et kjempeutvalg av modeller og pøser ut masse billige produkter som gir dårliger image. Og Gram har vel ikke vær noe særlig etter at familiefirmaet solgte seg ut i 1999 og restene gikk til Polen....

Etter at Electrolux kjøpte opp AEG og husqverna så har disse produktene falt ned i kvalitet.

Har du bransjeerfaring fra da Electrolux kjøpte Husqvarna i 1978?

Ikke enig og her er det mange faktorer... Husqvarna har stort sett vært relativt godt spesifiserte Electroluxprodukter i litt annet design de siste 20 årene. Problemet er vel heller at produksjonen blir mer om mer samlet og mindre variasjoner. I Norge har også utvalget av Husqvarnamodeller blitt mindre og mindre og forsøkt begrenset til ekskusive kjedeavtaler.

AEG er kanskje ikke den kvaliteten på alle produkter som besteforeldrene kjenner fra gamle dager, men er i dag ofte tilsvarende dyrere Electroluxmodeller og gjerne litt bedre spesifisert (spesielt på vask/tørk). Og min erfaring er at AEG- og dyrere Electroluxprodukter de siste 5-10 årene er blandt de bedre. Men den gangen da Electrolux overtok AEG i 1994 var ikke alle AEG-produkter like bra heller. AEG-Telefunken var et kjempeselskap, men slet fælt og var nesten konkurs på 80-tallet. Konsernet ble splittet opp og deler ble solgt. Hvis ikke Electrolux hadde kjøpt, så hadde kanskje noen andre gjort det. Hvordan det hadde gått vet ingen. Men hadde ingen kjøpt AEG, så hadde det vel ikke vært noe AEG lenger.

I hvitevarebransjen er det som i de fleste andre, det blir færre og større selskaper som kjøper opp de små. De med dårligst kvalitet blir borte og produktene blir mer og mer like. Når noen finner på noe nytt prøver konkurrentene å kopiere. I hvitevarebransjen er det vel bare Asko og Miele som skiller seg litt ut, og jeg er spent på hva Gorenje gjør med Asko. Og hvor lenge kan Miele stå alene?

Lenke til kommentar

Indesit er markedsleder i hvitevaresegmentet i italia, hellas, england og russland. Norge er et lite land med lite marked så dem legger vel ikke så mye ressurser.

I forhold til miele så vil dem bestå så lenge kunden er villig til å betale litt ekstra for produktene. Jeg har vært på besøk på fabrikkene dems og skjønner at produktene koster mer. Her snakker man kvalitet uten noen form for kompromi. Dem lager også i overkant av 50% av delene helt selv og resten har dem en veldig kontroll på kvaliteten. Det som kan ta knekken på miele er at dem har lang utviklingstid og aldri bruker en krone dem ikke har (dem har ikke 1 kr i lån engang). Så hvis det plutselig kommer mange resurskrevende tekologiskiller som krever store investeringer så sliter dem litt. Dem produserer alle sine varer i tyskland.

Bosch-siemens - Lager også veldig mye av delene sine selv, men har dog satt ut mye av sin produksjon av billige produkter til lavkostland, som igjen gjør at dems billige produkter ikke nødvendigvis er så mye bedre enn andre billige varianter.

Hvis du spør en hvitevareselger om han ville anbefalt whirlpool til sin familie så vil du veldig ofte få et nei. Vaskemaskinene er konstruert med et livstidspenn på rundt 2500-3000 driftstimer. Dem er dog gode på microer og til en viss grad kjøleskap. normalt levetid vil jeg anslå er 5-8-9 år.

Electrolux har jeg veldig mye erfaring med, men virker som at elektronikken ofte sviker fra 5-7-8 år så dem skuffer meg en del... AEG er ren kopi av electrolux maskinene bare med litt annet design og kanskje et program eller to mer enn tilsvarende electrolux.

Av alle merkene jeg har vært borti så er det tyskproduserte dyrere bosch simens produkter de produktene det er minst service og omleveringer på. Til og med mindre feil og service enn det er på miele sine maskiner.

Asko og gorenje er en veldig god match. Gorenje er veldig gode på matlagingsprodukter, mens asko er veldig god på vask/oppvask. Spent på om det er bare gorenje som får fordelen med litt bedre kvalitet og at asko sitter igjen med å bli kompromi på kvalitet for å kutte kostnader.

Lenke til kommentar

Vi har vel litt forskjellig erfaring og oppfatning... :thumbup:

Det som kan ta knekken på miele er at dem har lang utviklingstid og aldri bruker en krone dem ikke har (dem har ikke 1 kr i lån engang). Så hvis det plutselig kommer mange resurskrevende tekologiskiller som krever store investeringer så sliter dem litt. Dem produserer alle sine varer i tyskland.

Litt dårlig sammenlikning kanskje, men Beha skrøt i mange år av at de var gjeldfri og gjorde investeringer med oppspart kapital. Men i dag er det ikke mye igjen...

Sikker på at alt fra Miele er tyskprodusert? Er dessverre ikke lenger i bransjen, men da det var snakk om nye støvsugere for 1 1/2 år siden var det noen som sa at de skulle flytte produksjonen og han fra Miele jeg spurte var ikke interessert i å prate om det....

Og husk at det er mye Miele ikke lager selv. Kjøl og frys produseres jo av Liebherr.

Hvis du spør en hvitevareselger om han ville anbefalt whirlpool til sin familie så vil du veldig ofte få et nei.

Hvis du spør privat kanskje, men på jobb selger han hva som helst hvis han får betalt... Jeg solgte Whirlpool vaskemakin til min søster og hun var fornøyd. Men det begynner å bli noen år siden og den maskinen var produsert i Tyskland hos Bauknecht.

Vaskemaskinene er konstruert med et livstidspenn på rundt 2500-3000 driftstimer.

Har whirlpool sagt det?

Electrolux har jeg veldig mye erfaring med, men virker som at elektronikken ofte sviker fra 5-7-8 år så dem skuffer meg en del...

Jeg har erfaring med at på noen nyere oppvaskmaskiner så har elektronikken svikta like etter 5 år. Eller har det vært bra.

AEG er ren kopi av electrolux maskinene bare med litt annet design og kanskje et program eller to mer enn tilsvarende electrolux.

Det spørs jo hvem som er kopi av hvem. Disse lages sammen med Zanussi og hvis man ser litt tilbake så synes jeg det ser mer ut som om AEG og Electrolux er videreutviklinger og forfining av Zanussi. For noen år siden titta jeg litt på tekniske data, oppbygging og motorvalg. Da så det ut som midt-på-treet Electrolux-modeller tilsvarte påkostede Zanussi-modeller og midt-på-treet AEG-modeller tilsvarte påkostede Electrolux-modeller.

Av alle merkene jeg har vært borti så er det tyskproduserte dyrere bosch simens produkter de produktene det er minst service og omleveringer på. Til og med mindre feil og service enn det er på miele sine maskiner.

Nesten enig. Men det er ikke mange Bosch-/Siemens-produkter fra Tyskland lenger. Kanskje de dyreste vaskemaskinene?

Etter at Electrolux kjøpte opp AEG og husqverna så har disse produktene falt ned i kvalitet.

Har du bransjeerfaring fra da Electrolux kjøpte Husqvarna i 1978?

Ville du ikke svare på dette? ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...