Kman3107 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Jeg hadde ingen problemer med dette før da jeg prøvde på dette men har fått ny ruter fra telenor så jeg regner med det er den som gjør det. Jeg kommer fint inn på serveren via local ip og folk på andre nettverk får kontakt via den eskterne ip så alt virker. Men jeg vil ha muligheten til å koble til min server fra samme nettverk via ekstern ip siden det er den raskeste måten jeg kan teste om alt er greit for utenfor brukende folk, som også er raskt og som jeg ikke glemmer. TL ; DR: Jeg trenger info om hvordan jeg får routeren min til å la meg koble til med ekstern ip fra localt nettverk. EDIT: Er en Zyxel P-2812HNU-F3 fra Telenor EDIT2: Kjører e107 web på den serveren. Endret 22. oktober 2013 av Kman3107 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Så vidt meg bekjent, så skal det multimodemet støtte NAT loopback, så tror feilen må ligge et annet sted... Har du andre routere i nettet ditt? Har du en DDNS tjeneste som du bruker? Funker det hvis du prøver med ekstern IP:portnummer til server istedet for URL, eventuelt? Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Har bare en router. Jeg prøvde med domene, dns og ip, ingen av dem funket. Vel. Det vil si fram til nå!? Jeg har sittet med dette i 24 timer (ikke i strekk selvfølgelig) og nå sånn plutselig ut av det blå så virker det å koble til eksternt :o Det eneste jeg kommer på som jeg har gjort er at jeg satt på upnp igjen (slo det av tidligere for å åpne en port), Jeg slo også på DMZ som ikke har vært på tidligere, kan det være det som endelig fikset det? Nevnte det ikke for det er mange timer siden jeg slå på DMZ og det virket ikke på fler timer så jeg glemte det helt. Endret 19. oktober 2013 av Kman3107 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Har prøvd med portnummeret til servern din også? Hva slags server er det snakk om? Har du slått modemet av og på? Det har det med å løse mye sånt... Ja, det kan være UPnP som er årsaken.. UPnP er jo automatisk portforwarding.. Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Prøvd med portnr også. Serveren min er en lekeplass for å si det sånn. Jeg prøver og lære meg selv hvordan man bruker unix basert system og kjører forskjellig servere som TeamSpeak3, web side og Counter Strike Global Offensive. Har kjørt mer tidligere men startet akkurat på en ny installert ubuntu server igjen. Syntes det kan være rart at upnp kan ha noe å si med tanke på at jeg har åpnet portene på NAT. Det virker foreløpig. Hadde vært greit å vist 100% hva som skjedde for at det ikke virket og så for at det virker igjen. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Ja, enig med deg i at det er rart det funker med UPnP, men det kan da tyde på at det er en eller flere porter du ikke har forwarded manuelt som UPnP tar seg av... Men så lenge det funker, så hadde jeg ikke giddi å brukt energi på å gruble over hva og hvorfor...... Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Ja er kanskje ikke greit å bruke tid på det men den eneste grunnen til at jeg driver å gjør det jeg gjør er for å lære. Jeg lærer jo ikke av det som skjedde om jeg ikke finner ut av hva som gjorde hva At upnp kunne gjøre det virker usannsynlig da som sagt folk fra andre nettverk fikk kontakt. Det var bare meg og andre på mitt hjemme nett (samme som serveren) som ikke fikk kontakt med ekstern ip. Leste flere steder at i det tilfelle måtte være router eller isp men har aldri hatt problemer med at isp har blokkert får sånt før og i følge du så skal det virke med den routeren jeg har så jeg må nesten satse på at det var DMZ konfigurasjonen som bare brukte sin tid på å virke. Ser jo det at når jeg pinger mitt domene så reiser jo ikke pakkene lengre enn routeren så den vet sin eksterne ip. Kan ha noe med det å gjøre. Håper fortsatt at noen stubler over dette å gir meg ett svar eller en måte å finne ut av det på. Føler ikke for å slå av DMZ å sjekke igjen for om det er den som er tingen så brukte den som sagt mange timer på å slå inn. Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Og plutselig 1 dag senere så virker det ikke igjen. Fortsatt så kan folk på andre nett bruke ekstern ip men ikke jeg som er på samme nett som serveren. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hmmmm.. Er noe her om ikke stemmmer assa..... Sjekkliste: Internett -> Zyxel multimodem -> Server? Statisk IP på server? Fungerende DDNS tjeneste? Korrekte porter (TCP/UDP) forwarded til korrekt IP? UPnP på i modem og server? DMZ avslått? Glemt noe? Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Ser relativt riktig ut det du skrev der. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Så da antar jeg at alt stemmer med det jeg skrev, respektivt..... Da kommer ikke jeg på noe mer, og jeg anter også at du har gitt alt du kan av relevante og korrekte opplysninger om nettverket ditt og oppsett/konfig.... Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Har du både kjørt port forward (Network - NAT - Port Forwarding) og firewall rule (Security - Firewall - Rules - WAN to LAN)? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Så lenge du bruker routerfunksjonen på routermodemet, så er du jo avhengig av at portforwardingen fungerer. Det kan ganske enkelt være buggy firmware i routermodemet som skaper trøbbelet. Når man forwarder porter manuelt og bruker UPNP, så bruker man to forskjellige metoder for å åpne porter. Man kan kun åpne en port til en IP av gangen, så her er man litt prisgitt funksjonaliteten i routeren. Det kan lønne seg å prøve kun en metode for portforwarding. Da ville jeg startet helt clean ved å resette routermodem. Da er man rimelig sikker på at alle gamle portoppføringer er borte. Støtter serveren din UPNP, så ville jeg bruke UPNP og kun det. Alternativt kan du forwarde porter manuelt eller sette serverens IP i DMZ (da okkuperer den alle portene). Personlig bruker jeg UPNP på min router og supplerer med manuell port forward på min router. Men jeg har nå en router som ikke sliter med spesielle bugs. 1 Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Jeg mener nå å ha funnet ut at det er apache serveren min som driver å bugger. Er 99,9% sikker på at alt annet er som det skal være og jeg får kontakt med både cs og ts3 serverene mine. Når noen prøver å logge inn på nettsiden min så får de pop up som ber om brukernavn og passord. Prøver jeg å kontakte via ekstern ip så timer det ut. Endret 22. oktober 2013 av Kman3107 1 Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Nå skjønner jeg svært lite. Nå kommer jeg inn med ekstern ip og jeg har ikke gjort noenting. Må finne ut hva som skjer for dette kan ikke fortsette :/ EDIT: Nei ikke søren. Jeg får åpnet noen sider kan ikke huske hvor mange (i alle fall 4-5) så plutselig timer jeg ut når jeg prøver igjen. EDIT2: Regner med det er apache2 eller noe annet på serveren som gjør det så om noen kan flytte denne tråden til Diskusjon.no→ Data→ Datamaskiner→ Servere Endret 22. oktober 2013 av Kman3107 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Trykk på rapporter, og be om å få flyttet den. 1 Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Ble egentlig aldri løst i tilfelle noen med samme eller lignende problem kommer innom. Jeg vet ikke hva jeg gjorde galt men vet at det var noe jeg gjorde galt. Jeg formaterte og installerte alt på nytt. Er ikke så tungt med linux heldigvis. Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Nå har jeg ikke sett maken. Nå har jeg samme problemet igjen. Jeg har installert ganske mye av det samme men ikke gjort noe med noe som jeg ikke skulle gjort noe med. Det siste jeg gjorde før apache sluttet å ta i mot kontakt fra ekstern ip er å installere ia32-libs og updatere steam csgo server. Før de 2 tingene funket det helt normalt. Jeg har prøvd å fjerne ia32-libs men det ser ikke ut til å hjelpe. Prøver å komme på ting jeg gjorde før jeg sjekket om jeg fikk kontakt med web serveren via ekstern ip: sudo apt-get install ia32-libs Kjørte et steam update script sudo apt-get install default-jre sudo apt-get install oracle-java7-installer prøver å kjøre "sudo apt-get --purge autoremove" på de siste tingene men vet ikke om det vil hjelpe. Mer kommer etter som jeg husker. EDITx100000: Jeg er ferdig. Etter at jeg kuket rundt med dette lenge og aldri frant ut av hva som gjorde hva så har jeg reinstallert og reinstallert og reinstallert til det funket. Og når virker i alle fall serveren selv om jeg ikke kommer inn på den selv. Endret 25. oktober 2013 av Kman3107 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå