Nudua Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Demonterte kjøleren på min "boxed" p4 prosessor for å erstatte Thermal Pad med goop. Ser at prosessoren ytterkanter har satt et mye kraftigere avtrykk på Thermal Pad enn resten av prosessorflaten. Mistenker derfor prosessoren for å ha et søkk i midten. Kan man planslipe flaten med våtslipepapir? Er faren stor for å pusse i gjennom og komme inn til prosessorkjernen? Har noen forsøkt dette? :o Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Dette har jeg også tenkt å gjøre straks, har vannkjøling, men har 45-50c på max load og synes dette er for mye. Jeg har sett prosjekter hvor folk har tatt av IHS'n(Integrated Heat Spreader) og det ser ut som denne er 3-5mm tykk. Har også vurdert å ta av IHS'n men synes dette er litt risikabelt. Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Første gangen jeg skulle gjøre det så herpa jeg cpu men andre gangen så bestemte jeg for å bruke litt mer tid på det (2 minutter) og da gikk det helt greit ps tjente ca 5 grader på det Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Gjort dette på p4 cpuer 2 ganger og funker utmerket, men pass på og få ut vannet fra det hullet på toppen, jeg tjente noen mhz med klokking. ikke testa hvor mange grader det hjalp men mitt oppsett er ikke fullkomment enda Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det er klart det er mye å vinne på å planslipe disse prosessorene. Når det er søkk i midten åv cpu er det bare noen få prosent av kjerneoverflaten som får effektiv kjøling til kjøleblokka. Artic silver hjelper egentlig fint lite når det blir liggende i et lag som er i størrelsesorden +/- 1mm... Hvis du tar det rolig når du holder på så skal det gå helt fint. Som alltid, hastverk er lastverk når du holder på med fintfølende elektronikk "and such". Ta et bilde ned fra veggen. Demonter det. Ta glassplata og legg på benken på badet (letteste plassen å vaske når man er ferdig går jeg ut ifra, samt enkelt tilgang på vann) Legg så 600 våtslipepapir (eller 800) på glasplata og litt vann. Prosessoren kan du med fordel feste i en slik "skumgummi" plate som er i boksene de blir levert i... (bruk den som en pusseklosse for de som forstår) slik at pinnene ikke blir skadet. Evt en cpu socket fra et ødelagt hovedkort hvis du skulle ha dette liggende... I hvertfall. Når du har funnet en lur måte å holde prosessoren på, uten å skade den, men fortsatt kunne ha litt trykk på ned mot slipepapiret så er det bare å: - Pusse i en sirkelformet 8-talls form, altså, ikke frem og tilbake, men en jevn glidende bevegelse. Skyll våtslipepapiret under vann en gang i blandt, hvis ikke vil prosessorkjerna "lagge", altså henge seg fast. Dette igjen kan føre til at kantene blir mere slitt enn nødvendig (når du drar kjerna bortover papiret og kjerna plutselig henger fast, så "steiler" den, og kanten blir pusset/skadet mere enn du har lyst til. Hmmm, hørtes det skummelt ut? NEI, bare gi gass. DrErling ps. du kan også bruke isopropanol som slipemiddel, men pass da på å luft godt, samt ha på ganske ofte da det fordamper. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Prosessoren kan du med fordel feste i en slik "skumgummi" plate som er i boksene de blir levert i... Er vel AMD som kommer med "skumgummi". Intel sine ligger da bare i plastbokser, det gjorde ihvertfall min. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Dette har jeg også tenkt å gjøre straks, har vannkjøling, men har 45-50c på max load og synes dette er for mye. Jeg har sett prosjekter hvor folk har tatt av IHS'n(Integrated Heat Spreader) og det ser ut som denne er 3-5mm tykk. Har også vurdert å ta av IHS'n men synes dette er litt risikabelt. Du trenger ikke ta den av, men du får mye bedre kjøling ved å planslipe denne. Jeg planslipte en p2-333 for en stund siden, og intel har jammen ta meg mye stæsj oppå selve kjerna. Tror ikke det er noe problem med å planslipe litt. Det er litt å gå på. På p2-333`en planslipte jeg ned til første kobberlaget under IHS (hvis det heter det på p2 også...) Resultatet var en økning i stabil overklokking fra 420 til 480mhz. Those were the days... *mimre* DrErling Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg vil no tro at du vil få enda bedre kjøling ved å fjerne hele IHS'n da og sette kjøleren direkte på core, men da blir det jo som AMD prosessorer da(untatt de nye Opteron og 64) slik at man lett kan knuse den :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå