Mellom Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Hei, og god lørdag! Kom til å se på TV-Norge programmet "Ari og Per løser verdensproblemer" hvorpå fotografen Per Heimly og Ari Behn drar til forskjellige steder i verden og reflekterer rundt problemer. Episoden jeg så omhandlet blant annet kriminalitet og gjensituasjonen i Los Angeles, og Per Heimly tok mange portrettbilder av de som ble intervjuet i episoden. Jeg kan ikke alt for mye om fotografi, men jeg forelsket meg i den varme stilen portrettene ble tatt i! Se f. eks.: (hentet fra hans personlige, men åpne Facebook-side) Spørsmålet mitt blir da som følger: Hvordan får han til dette? Hvilke instillinger eller kombinasjoner av instilliger er det som skaper denne varmen og gløden i bildene? Eller er disse etterbehandlet på data for å skape denne stilen? Jeg forstår selfølgelig at han har mye kunnskap hva fotografering anngår og i tillegg utstyret som trengst. Men det hadde likevel vært moro å komme på sporet av noe slik at jeg kan leke meg litt med instilligene for å se om det var mulig å få til noe liknende selv. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Skal jeg tippe raskt, så kan man få lignende bilder med noe av dette: 1. Lyset - Noen steder/områder/land og visse tidspunkt (f.eks. solnedgang) gir varmere sollys enn andre. 2. Hvitbalanse - Kan settes varmere i kamera - les bruksanvisning. Tips: Sett på symbol "overskyet" når det er sol og blå himmel, så blir de litt varmere. 3. Etterbehandling - Justering av hvitbalanse, farger og mange andre ting kan gjøres i etterbehandling. Ser ut som det her er bukt noe "clarity"(lokal kontrast) og vignettering. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Mye er nok skapt i etterbehandlingen. Som nevnt over går det mye på justering av hvitbalanse, kontrast/clarity, fargemetning og skarphet. Endret 3. november 2013 av Sentenza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå