Gå til innhold

Varme portrettfotografier

Anbefalte innlegg

Hei, og god lørdag!

Kom til å se på TV-Norge programmet "Ari og Per løser verdensproblemer" hvorpå fotografen Per Heimly og Ari Behn drar til forskjellige steder i verden og reflekterer rundt problemer.

Episoden jeg så omhandlet blant annet kriminalitet og gjensituasjonen i Los Angeles, og Per Heimly tok mange portrettbilder av de som ble intervjuet i episoden. Jeg kan ikke alt for mye om fotografi, men jeg forelsket meg i den varme stilen portrettene ble tatt i!

Se f. eks.: (hentet fra hans personlige, men åpne Facebook-side)

1382953_10151907535490935_1984541795_n.j

1378282_10151907535255935_206009234_n.jp

Spørsmålet mitt blir da som følger:

Hvordan får han til dette? Hvilke instillinger eller kombinasjoner av instilliger er det som skaper denne varmen og gløden i bildene? Eller er disse etterbehandlet på data for å skape denne stilen?

Jeg forstår selfølgelig at han har mye kunnskap hva fotografering anngår og i tillegg utstyret som trengst. Men det hadde likevel vært moro å komme på sporet av noe slik at jeg kan leke meg litt med instilligene for å se om det var mulig å få til noe liknende selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg tippe raskt, så kan man få lignende bilder med noe av dette:

1. Lyset - Noen steder/områder/land og visse tidspunkt (f.eks. solnedgang) gir varmere sollys enn andre.

2. Hvitbalanse - Kan settes varmere i kamera - les bruksanvisning.

Tips: Sett på symbol "overskyet" når det er sol og blå himmel, så blir de litt varmere.

3. Etterbehandling - Justering av hvitbalanse, farger og mange andre ting kan gjøres i etterbehandling. Ser ut som det her er bukt noe "clarity"(lokal kontrast) og vignettering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...