Uncle Scrooge Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Hei, Driver og skriver et skript i Matlab i forbindelse med en oppgave nå. Matlabkodingen min er litt rusten, så husker ikke helt om det fins noen lett måte å gjøre det på. Har funnet to 3x3 matriser (K og M), nå skal jeg løse: det(K-x^2*M)=0 Altså er det bare en ukjent, men hvordan kan jeg løse den slik at jeg får ut de tre korrekte x-verdiene? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Hei, Driver og skriver et skript i Matlab i forbindelse med en oppgave nå. Matlabkodingen min er litt rusten, så husker ikke helt om det fins noen lett måte å gjøre det på. Har funnet to 3x3 matriser (K og M), nå skal jeg løse: det(K-x^2*M)=0 Altså er det bare en ukjent, men hvordan kan jeg løse den slik at jeg får ut de tre korrekte x-verdiene? Er matrisen invertibel? I såfall er det opplagt at er en løsning hvis og bare hvis er en egenverdi for . Disse kan du finne i MATLAB. edit: Alternativt blir det et slikt problem http://en.wikipedia.org/wiki/Generalized_eigenvalue_problem#Generalized_eigenvalue_problem, som det er mulig man kan løse i MATLAB (jeg har ikke prøvd). Da slipper du også eksplisitt inversjon. edit 2: http://www.mathworks.se/help/matlab/ref/eig.html sier at man kan bruke eig(K,M). Løsningene til det opprinnelige problemet blir da alle kvadratrøttene til disse egenverdiene. edit 3: Det blir forøvrig 6 løsninger, ikke 3, gitt at problemet ikke er degenerert. Endret 19. oktober 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Du kan også sette x som en variabel med syms-kommandoen og deretter bruke solve-funksjonen Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Du kan også sette x som en variabel med syms-kommandoen og deretter bruke solve-funksjonen Det vil sannsynligvis fungere her siden problemet er såpass lite, men vanligvis er det lurt å unngå symbolske beregninger. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Takk for hjelpen, det funket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå