Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi HJEEEELP!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det står bare lissom

Ta utgangspunkt i en kosument som ønsker å maksimere konsumentoverskuddet. Forklar hva som menes med konsumentoverskudd. Hvordan skal konsumenten bestemme sin etterspørsel for å oppnå maksimalt konsumentoverskudd?

Må jeg spør om en ting til..

Regn ut konsument overskuddet ved denne prisen.. jeg har funnet formelen som sier at Betalingsvillighet - faktisk betaling = Konsument overskudd.. men skjønner ikke åssen komme fram til det :p hehehe

Lenke til kommentar

jeg har ikke helt satt meg inn i det, men jeg tror betalingsvilligheten ved 16-2x er 16, hvis da y= 10 vil det bety at konsumentoverskuddet her er 6.

6 x 3/2 = 9 <- hvor for du den fra?

Se på den videoen jeg sendte deg, og sammenlign med grafen din, det er virkelig ikke så vanskelig ^^

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

hehe jeg får ikke komt inn på videoen på jobb.. og her er jeg til den 23.. :p og skal levere da :)

haha jeg hadde jo komt fram til 6 faktisk.. uten å bruke formler.. men skjønner ikke alt de styrer med i utregning i boka.. :p logisk tenking er tingen for meg der.. men får jo ikke vist det til eksamen da :p hehe..

Sånn står det i boka.. kommer bilde

Lenke til kommentar

sliter igjen jeg.. haha.. og håper du vil hjelpe igjen =D

3d) Anta at markedsprisen på godet er 10. Hva blir etterspurt kvantum for denne prisen?

Ved en pris på 10,- blir ettspurt kvantum 3.

3e) Regn ut konsumentoverskuddet ved denne prisen.

Konsumentoverskuddet ved denne prisen blir 6.

MB – P = 16 – 10 = 6 kroner.

3f) Anta at MB viser markedsetterspørselen. Markedstilbudet er gitt ved: P = 1 +3X

Regn ut hvor mange enheter som blir produsert i likevekt.

3g) Avviker prisen i likevekt fra markedsprisen i oppgave (D)?

Nei

3H) Hvordan påvirkes konsumentoverskuddet av markedstilbudet?

Over tid vil konsumentoverskuddet føre til avflatning av etterspørsels kurven? fordi det tillater forbrukeren å kjøpe, og han forsvinner fra markedet slik at etterspørseln synker og dermed blir prisen blir lavere?

Ser dette her riktig ut???

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei! Jeg lurer også på det som du skrev først oppgave a)Tegn inn en kurve for gjennomsnittskostnadene og en kurve for grensekostnadene til en bedrift. Forklar hvorfor grensekostnadskurven skjærer gjennomsnittskostnadskurven
der gjennomsnittskostnadene er på sitt laveste.

Virkelig INGEN har klart å fortelle meg dette. Når jeg googler det spørsmålet får jeg ikke opp noen ting. Jeg er desperat og på grensen til å krepere. Vennligst hjelp meg jeg trenger det virkelig. Jeg vil grine. 

Takk på forhånd. Håper noen fremdeles er på denne tråden. Alle andre hjelpemidler og tips tas imot med stor takk 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...