centiru Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hei! Jeg skjønner nada nix av denne oppgaven og har virkelig lest meg ihjel men får det fortsatt ikke oppi knotten.. kan noen hjelpe meg med dette? Bruk et diagram der du måler kroner langs vertikal akse og mengde langs horisontal akse.a)Tegn inn en kurve for gjennomsnittskostnadene og en kurve for grensekostnadene tilen bedrift. Forklar hvorfor grensekostnadskurven skjærer gjennomsnittskostnadskurvender gjennomsnittskostnadene er på sitt laveste.b)Hvordan påvirkes disse kurvene av stordriftsfordeler?c)Anta at kostnadene til bedriften er gitt ved:K = 2X2 + 4X + 8Der X er produsert mengde. Hva blir uttrykket for gjennomsnittskostnaden?d)Grensekostnaden er gitt ved: K' = 4X + 4.Tegn denne og gjennomsnittskostnadene i samme diagram.e)Anta at prisen på varen er 20 kroner. Hvor mange enheter er det optimalt for bedriftenå produsere? Hva blir gjennomsnittskostnadene ved denne produksjonsmengden?f)Hva blir overskuddet? Lenke til kommentar
multisync Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 c) er ihvertfall (2X2+4X+8)/X Gjennomsnittskonstanden = totale kostnader/produsert mengde Da blir d) og e) ganske grei å plotte inn i exel ihvertfall Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hvis du har feks en grafisk kalkulator vil det være enklere å skjønne oppgaven når du ser grafene Lenke til kommentar
centiru Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 skjønner fortsatt ikke en skit K = 2X2 (2 tallet etter x er "i mente" altså står over x'en som "liten" haha.. hjernen min klarer ikke forklare heller ei gang) også +4X + 8 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) K = 2*X^2 +4x +8 Har du hørt om andregradslikninger? http://www.wolframalpha.com/input/?i=2*x%5E2%2B4x%2B8 Grafen viser da at kostnaden stiger med antall produserte X. (K står for kostnad) Edit: på grafen jeg postet vises også - siden, den ser du bort ifra siden det ikke produseres -X enheter, selvsagt. Endret 18. oktober 2013 av Korporal Kranium Lenke til kommentar
centiru Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 Andregradslikninger? haha.. nei faen ass hvorfor skal jeg være så blond på akkurat dette Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Er dette økonomistyring på VGS? Har du noengang tegnet inn en graf før? Lenke til kommentar
centiru Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Hahahaha.. ja har det men jeg fatter ikke åssen dette skal tegnes inn forstår ikke "formlene til dette" Lenke til kommentar
centiru Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 etter mye hjelp så fikk jeg det til =) takk for all hjelp! Nå sliter jeg med Marginal betalingsvillighet A) Ta utgangspunktet i en konsument som ønsker å maksimere konsumentoverskuddet. Hvordan skal konsumenten bestemme sin etterspørsel for å oppnå maksimalt konsumentoverskudd? B) Anta at marginal betalingsviilighet er gitt ved: MB = 16 - 2X Hva er marginal betalingsvillighet for 4 enheter? Tegn MB i et diagram der du måler kroner langs vertikal akse og X langs horisontal akse. D) Anta nå at markedsprisen på godet er 10. Hva blir etterspurt kvantum for denne prisen? E) Regn ut konsumentoverskuddet ved denne prisen? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 MB = 16 - 2x Her er x antall enheter (feks antall sko) Så har du kroner som Y (vertikalt) Og antall enheter som X (Horisontalt) tegn inn 16-2x først i diagrammet, finn 4 på X-linjen og så ser du hvor grafen ligger som Y(kroner) Dette vil være MB for x=4 D) markedsprisen er 10 - Gjør det samme bare at nå går du fra Y=10 inn på grafen og finner x antall enheter. Dette er så basic som det kan bli ^_^ Lenke til kommentar
centiru Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 ja men skal jeg lissom bare trekke linjer fra 16 på Y aksen og ned til 2 på X?? jeg sitter å ser i oppgave boka og i fasiten har de ikke gjort sånn.. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 hva?? Nei da er du på jordet. Hvis du fikk til den forrige oppgaven klarer du den her også, du må lære å plotte inn grafer først av alt. http://www.wolframalpha.com/input/?i=16-2x&lk=4 Lenke til kommentar
centiru Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 hehe.. unnskyld Men fikk det til pga det du kopierte inn Men altsåååå hva er forklaringa på grafer? hvordan skal jeg plotte de inn.. kanskje det som mangler så forstår jeg litt mer =D Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Når du produserer 0 enheter: 16-2*0 = 16 da er Y 16 og X 0, dette punktet finner du på grafen. så tar du feks 5 enheter: 16-2*5 = 6 x=5 y=6 Siden denne grafen er lineær kan du dra en strek gjennom disse punktene, voila dette er grafen 16-2x Endret 19. oktober 2013 av Korporal Kranium Lenke til kommentar
centiru Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 ååå herregud føler meg så blond.. døds bra forklart.. men hva så med 16 - 2X hvordan skal det plottes inn? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 lag en graf hvor y går fra 0 - 20 og x fra 0-20 Når x=0 er y=16 dette er ett punkt. når x=2 er y=12 Når x= 4 (som det står i oppgaven) er Y=8 Når x=5 er y=6 Hvis du nå lager et punkt i alle disse koordinatene og så drar en strek gjennom de akkurat som i connect the dots når du var liten, så skal du få en graf som ligner veldig på den jeg postet fra wolfram alpha. Det betyr: du har plottet inn grafen MX=16-2x Lenke til kommentar
centiru Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 fantastisk =D DA SKjønner jeg mye mere... meeeeeen kan jeg spør et veldig dumt spørsmål.. hvordan kommer du fram til at ved X5 så er Y6? er det noen regel for å regne ut det? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Altså, MB = 16 - 2x x er som sagt antall enheter Hvis det da skal kjøpes 5 enheter blir det 16 - (2*5) som er 16-10 = 6 Lenke til kommentar
centiru Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 ååå så enkelt ja =D haha.. godt det er noen som kan dette=D Er sinnsykt takknemlig for all hjelp! Har du peiling på hvordan jeg finner ut hvordan konsumenten skal bestemme sin etterspørsel for å oppnå maksimalt konsumentoverskudd som står i 3b? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 3b? Ser ikke den stå der, er 5 år siden jeg har vært borti makro og mikro økonomi, men regner med at det står en formel for konsumentoverskudd et sted i boka di? Hvis du kan engelsk, blir det forklart med tegning her: Konsument overskudd = Consumer surplus http://www.youtube.com/watch?v=0hBIwRqTwmY Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå