antiman Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Trenger litt hjelp med dette med ambulanseutdanning, så jeg håper det er noen innenfor det faget her på forumet. Går nå i 10. klasse, skal søke VG til våren. Tenker å gå 1. året Helse -og oppvekstfag, deretter 2. året med ambulansefag, som jeg har hørt mye bra om. Mitt spørsmål er derfor følgende: Får man noen form for studiekompetanse, eller må man ta påbygg på tredjeåret? Litt rart hvis man bare får yrkeskompetanse, gi og med at man med fagbrev som amb.arbeider kan bli paramedic på høyskole. Tidligere var paramedicutdannelsen på 1 år, nå skal den jo bli 3 år (bachelor), derfor desto viktigere med studiekompetanse. Har aldri hørt om noen som har blitt nødt til å ta påbygg?? Spørsmål nummer to: Holder det med yrkeskompetanse på Befalsskolen? Ønsker foreløpig som vernepliktig å tjenestegjøre i saniteten i Hæren (evt. sansoldat i Sanitetsbataljonen). Holder dette til å gå videre på Befalsskolen? Tusen takk for svar, hilsen kommende ambulansearbeider og paramedic Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Til spm 2: http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/Sider/Utdanningskrav_for_befalsskole.aspx Gode referanser fra førstegangstjeneste vil nok være en fordel, og på befalsskolen så vil du som "erfaren" soldat ha et fortrinn til alle som kommer direkte fra det sivile. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå