Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med Uninetts nettverk. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er student ved ingeniørhøgskolen i Narvik, og jeg bor på en av studentsamskipnadens mange hybelhus. Og internettet er levert av Uninett.

Jeg har bodd her i over et år, men siden sent i vår har nettforbindelsen min vært helt grusom. Selve nettverket er jo raskt som bare fy (200-210 mb/s opp og 110 mb/s ned). Men skulle gjerne vært tilkoblet for å fått brukt det.

Problemet kort sagt er at jeg har forbindelse i kanskje 5-10 minutter, deretter faller det ut i kanskje 1-5 min igjen. Dette skjer både på Stasjonær-PC, Playstation 3 og WIFI (om jeg har router tilkoblet).

Her er litt info om selve setupen:

• Vegguttak som går til skolens hovedpunkt.
  • Hverken router eller switch (switch i vegg, så ut til enhet) fungerer.
  • Stasjonær kan være tilkoblet alene inn i vegguttak, uten å miste forbindelse, men PS3 mister forbindelse ved å prøve det samme.
  • Når PS3 mister forbindelse får jeg opp feilkode "8002AD36".

Det jeg ikke forstår er at noen ganger kan jeg ha forbindelse i et par timer, og alt er en dans på roser. Men en annen gang kan jeg ha 2 minutters intervaller med forbindelse. En annen ting er at jeg har noen kompiser som bor i et annet hybelhus som uninett også leverer nett til, og de opplever samme problemer når de har flere enheter koblet opp til samme uttak.

Jeg har prøvd alt som er innen min kunnskap, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Kan det være at til Stasjonær og PS3 "krangler" om IPen sånn at begge disconnecter? Eller at det er noen innstillinger som er gale?

Har prøvd å pinge ulike nettsteder for å se om jeg fikk kontakt, noen ganger gjorde jeg det, andre ikke. Har enda ikke fått noe resultat av hverken flushe dns eller tracert. Brukte inSSIDer for å sjekke om det var noe skurr på router signalene, men kom ikke fram til noe. Og winMTR skjønner jeg ikke bæra av.

Men innerst inne er det noe som sier at det er feil hos ISP. Men jeg har vært i kontakt med dem, og de har ikke lagt merke til noen interne feil hos dem.

Visst noen kunne ha hjulpet meg, så hadde jeg blitt norges lykkeligste nordlending.

Blir takknemlig om noen svarer.

Endret av Bratbakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må både PC og PS3 ha ekstern IP?

Fungerer det om du kobler først til router, setter opp NAT og kobler PC og PS3 via router?

Noe slik:

Ekstern IP router: 203.0.113.1 (fra ISP)

Intern IP router: 10.0.0.138

Intern IP PC: 10.0.0.1

Intern IP PS: 10.0.0.2

osv osv med interne enheter?

Dette vil iallefall fjerne problemet med et begrenset antall eksterne IP tilgjengelig fra leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...