esk Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg lurer på om jeg nettopp har knekt hovedkortet mitt... Forsøkte å kjøre min nye barton 2500 på 3200 hastighet på et a7n8x deluxe kort (rev. 1.04). For å komme opp i en fsb på 200 måtte jeg sette ned minnehastigheten og pumpe opp spenningen litt på cpu, og så begynte morroa... Kjørte prime på torture test, konfigurert til å kunne presse cpu. Dette gikk fint i ett minutt eller to og så skrudde maskinen seg brått og ubehagelig av . da jeg forsøkte å starte opp maskinen igjen var alt stille som graven, ikke en vifte startet og jeg fikk en krypende følelse av at noe hadde krøpet sammen og dødd et sted inne i det vannkjølte kabinettet mitt. Strømforsyningen min er av ukjent merke og er på 300w og min første mistanke var at denne hadde røket, da det henger 3 stk 7200 disker på maskinen, et radeon 9700 pro kort og et par cdrom. Det er dessuten 3 stk rambrikker på 2x256 og 1x512 MB som også trekker noe strøm. Ved nærmere øyesyn viser det seg at det lyser grønt i lampen på hovedkortet så jeg kan vel gå ut ifra at denne er i orden fortsatt? Ettersom det ikke er en antydning til at vifter skal bevege seg eller noen uhyggelige pipelyder som stiger opp fra hovedkortet har jeg en misstanke om at nettopp dette har røket. I det hele tatt ser situasjonen svært lik ut som når jeg fikk en pc inn til reperasjon for et par uker siden og hk hadde tatt kvelden. Uansett spørsmålene mine er som følger: 1 Er det så sannsynlig at det er hovedkortet mitt som er røket at jeg like godt kan gå og kjøpe et nytt? 2 Burde det være en garantisak dersom hk er røket? 3 Har folk noen ide om det kan være noe annet som forårsaker feilen P.S. Jeg har forsøkt å resette cmos uten at jeg kom så mye lenger av den grunn. Dessuten er dette noe som haster ettersom jeg trenger maskinen oftere enn de fleste... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Prøv å bytt, å lat som om du ikke har overklokket. Si at maskinen bare stoppet og ville ikke skru seg på igjen. Lenke til kommentar
esk Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Det er en mulighet, men uansett er vel ikke garantien på hovedkortet røket selv om jeg har klokket prosessoren litt hardt. Et annet problem er at jeg bør ha et nytt hovedkort i morgen, så jeg rekker vel neppe å få noe igjen på garantien til da uansett. Søren heller jeg kan vel slenge på et lite spørsmål til... Dersom jeg trenger et nytt hovedkort, hvilket vil dere da anbefale? Jeg ser etter overklokkingsegenskaper, seriell ata og pris. Kunne det være en ide med et kt600 chipset? Jeg driver litt med linux også og har funnet ut at 3d på en kombinasjon av nforce, liinux og ati ikke er bra for 3dfunksjonaliteten, i hvertfall ikke på r9700. Dette er ikke kritisk men hadde vært fint EDIT: La til litt ekstra info Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Tipper at CPU eller HK er blitt ødelagt.. Uansett var det vel ikkje det smartaste du kunne finne på å klokke så langt med A7N8X rev. 1.04 :wink: Lenke til kommentar
esk Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Det stemmer nok det. Det var hovedkortet som sa stopp. Lurer egentlig på om det kan ha vært strømforsyningen som var for svak til den belastningen. Uansett er nå en lykkelig eier av abit nf7-s Ser ut til å være langt mer vennlig for overklokking. Jeg ble vanvittig imponert over hvor mye man kunne endre vcore på det Lenke til kommentar
torga Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Akkurat det samme skjedde med meg i kveld. ASUS A7N8X Deluxe 2.0 og hele den Dritten. Forsøkte å klokke en 2000+ Etter å ha lest ellers i forum, at Vcore rundt 1,9 ikke var noe problem. Joda, etter velykket "småklokking" satte jeg 200*12 medVcore 1,850. Maskina var og er død. Etter mange timer med testing så viser det seg at det er Hovedkortet som har gått rett til Helve*te :o Var rimelig sikker på at det var cpu som konka, men men. T-birden starter villig i nytt hovedkort, samme gjør rammen. Tviler sterkt på at det blir noe nytt ASUS på meg Satser nok på Abit. ASUS Drit og dra. Va vell kanskje min skyld likevell :oops: Torga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå