Gå til innhold

Har fått tilbud om å være medsøker på lån som skal kjøpes opp i januar i gjengjeld for 30000, for godt til å være sant?

3j3jr3j32j

Anbefalte innlegg

Jeg har en bror med betalingsanmerkninger fra sine yngre og mer uansvarlige dager når han var like økonomisk analfabet som jeg er nå. Han trenger nå et lån og har spurt om jeg vil være medsøker. Dette fordi han antakeligvis aldri hatt fått et lån alene med sine anmerkninger, og kanskje ikke med meg som partner engang. Grunnen til at han kanskje får lån nå er fordi han har virkelig rydda opp i akten for å si det sånn, med fast lønn i de siste år og en sjef som tydeligvis har garantert han fast lønn/videre ansettelse i de kommende månedene bare for å være på den sikre siden. Til gjengjeld skal jeg visst få 30000 og bli "kjøpt" opp i januar, fordi da kan han stille med nok egenkapital til å bruke som garanti.

Jeg vet ikke helt. Det virker litt for godt for å være sant. Jeg vil virkelig hjelpe fyren, men om det ender opp med å backfire er det ikke aktuelt. Noen som er mer litt økonomisk lærd med innsikt? Som jeg forstår det faller alt på hvorvidt han klarer å "kjøpe meg ut". Dette kan jeg bare anta blir å skje med tanke på hvor mye han har jobbet de siste årene, men det er likevel ukomfortabelt. Han sier han ikke har noen andre å spørre. Det er ikke så viktig om han betaler meg 30000. Han sier han ikke har andre utveier eller andre å spørre akkurat nå, så jeg vil jo bare hjelpe broren min. Men jeg er generelt ukomfortabel med lån. Han trenger det visst for startkapital på bolig samt refansiering på gammel gjeld eller noe slikt. Jeg tror ikke han vil snakke så mye om det.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med å forstå hvorfor han skal ha disse pengene nå. Med mindre han sparer betydelige summer på å kjøpe nå mot å leie som er alternativet så har han ikke lært. Her er det noe rart ute å går spør du meg. Jeg ville aldri betalt noen 30 000 kr for noe slik hvis jeg kunne lånt selv om noen måneder, hold deg unna er mitt råd. Hva tror du selv? Hvorfor må han ha lån nå? For meg så er det en enkel utvei, lei tak over hodet til han kan låne selv!

Nå vet jeg ikke situasjonen til din bror, men jeg anser det ikke som nød hvis han fint kan leie bolig. Har han ikke råd til å leie bolig, foreslår jeg at du hjelper han med akkurat det.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om han vil ha et lån han bare såvidt klarer å betjene, og dermed trenger en slags sikkerhet (deg). Men om man bare såvidt klarer å betjene et lån ... ja så klarer man sannsynligvis ikke det over tid!

Du kan ende opp med å tape penger og ødelegge forholdet til broren din. Om det er en ting som kan splitte en familie så er det at man skylder hverandre penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du stiller som medlåntaker på et lån er du i utgangspunktet solidarisk ansvarlig for å nedbetale gjeld og renter. Dvs. at den som låner ut pengene har lik mulighet til å gå på deg eller din bror for å få betalt renter og avdrag. Dermed blir din bror gjeld og din brors renteforpliktelser, din gjeld og dine renteforpliktelser.

Det er dermed et større ansvar å være medlåntaker enn å være kausjonist. Er man kausjonist kan den som låner ut penger normalt "bare" gå mot kausjonisten hvis det ikke er mulig å få låntakeren til å betale sine forpliktelser.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt fraråde deg å stille som medsøker her - det dette betyr er at du er ansvarlig for gjelden hans.

I tillegg - lån mellom venner og familie og slikt fører svært ofte til problemer for alle parter. En av de største kildene til brutte vennskap rett og slett..

Å låne for å få kapital til bolig er en veldig veldig dårlig ide. Og om han om få måneder får nok til å kunne gi deg 30 000,- så vil dette være mye mer enn rentene på evt saker han har fram til den tid som han nå forsøker å refinansiere.

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier han skal refinansiere gammel gjeld. Hvis han har anmerkninger på den gjelden, vil de bli slettet når gjelden blir innfridd. Det kan være en grunn til at han er nødt til å få hjelp nå, og allikevel klare å få eget lån i januar. Men at han ikke vil snakke noe særlig om det er i og for seg nok til at alarmklokkene bør gå av..

Og ville hjelpe broren sin i slike situasjoner er vel og bra, men det kan ødelegge mye hvis det går galt.

Er det snakk om et så stort lån at du vil lide alvorlig økonomisk hvis du blir sittende i saksa ville jeg ikke gjort det. Hvis du klarer deg ok allikevel er det jo bedre. Men jeg ville i hvert fall forlangt fullt innsyn i økonomien hans først, forlang et budsjett. Og hvorfor kan han ikke vente med å kjøpe bolig til han er blitt kvitt den andre gjelden? En litt klarere garanti om framtidig inntekt ville jeg nok også hatt. Skal han få lån av banken i januar holder det ikke med vage løfter fra sjefen om videre jobb... Du kan raskt komme i en situasjon hvor du enten må betale lånet hans eller be han om og selge boligen, og da blir søskenforholdet satt på en prøve du kanskje ikke vil....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...