Gå til innhold

Dilemma i høyesterett

Anbefalte innlegg

Denne saken var ganske interessant synes jeg:

http://www.aftenposten.no/kultur/Hoyesterettsdom-NRK-trenger-ikke-oppgi-kilde-7344393.html#.UmE3_1PTLj4

Saken handler om at en utro tjener i politiet ønsket å selge interne 22/7-dokumenter til NRK. NRK nektet å oppgi kilde da politiet ville vite hvem dette var. Lagmannsretten dømte i favør politiet mens høyesterett gjorde om dommen i favør NRK.

Her har vi en "skurk" som prøver å tjene penger på å bryte regler og sannsynligvis kun begunstige seg selv. Altså ingen Robin Hood. Men vår høyeste rettsinstans beskytter denne personen av hensyn til kildevernet.

Hva synes dere om dette? Dette er jo relativt uskyldig forseelse, men hva hvis det var snakk om å beskytte en morder? Hvor bør grensen gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest dommen, men her har nok hensynet til at pressen skal kunne verne sine kilder veid tyngre, ikke beskyttelse av personen. Begge deler kan ikke oppnås.

Å verne pressekilder er i mine øyne et viktig prinsipp for at pressen skal tjene sin funksjon.

Her har du noe lesning om avgrensningene: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/prop/2012-2013/prop-147-l--20122013/8.html?id=725872

Endret av process
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel. Vi kan ikke torturere noen for å få dem til å innrømme straffeskyld heller. Visse etterforskningsmetoder kan ikke brukes (eller kan bare unntaksvis brukes) fordi de undergraver verdier vi setter høyere enn å fange og dømme alle kriminelle.

Noen ganger fører det til at bad guy wins. Andre ganger fører det til at man må etterforske på andre måter enn den billigste og enkleste måten.

Vi unntar også tiltaltes ektefelle, barn, og andre nære fra å vitne. Tenk hvor mye vi kunne fått til om vi opphevet det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vel. Hadde jeg vært høyesterettsdommer. Så hadde jeg også dømt i NRK sin favør. Dog skulle jeg forsøke å få kilden til å tilbakebetale pengene. At kilder skal vernes, ja. Men at det skal være økonomisk lønnsomt for tjenestemenn å lekke informasjon, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...