mofomofo Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Denne saken var ganske interessant synes jeg: http://www.aftenposten.no/kultur/Hoyesterettsdom-NRK-trenger-ikke-oppgi-kilde-7344393.html#.UmE3_1PTLj4 Saken handler om at en utro tjener i politiet ønsket å selge interne 22/7-dokumenter til NRK. NRK nektet å oppgi kilde da politiet ville vite hvem dette var. Lagmannsretten dømte i favør politiet mens høyesterett gjorde om dommen i favør NRK. Her har vi en "skurk" som prøver å tjene penger på å bryte regler og sannsynligvis kun begunstige seg selv. Altså ingen Robin Hood. Men vår høyeste rettsinstans beskytter denne personen av hensyn til kildevernet. Hva synes dere om dette? Dette er jo relativt uskyldig forseelse, men hva hvis det var snakk om å beskytte en morder? Hvor bør grensen gå? Lenke til kommentar
process Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Jeg har ikke lest dommen, men her har nok hensynet til at pressen skal kunne verne sine kilder veid tyngre, ikke beskyttelse av personen. Begge deler kan ikke oppnås. Å verne pressekilder er i mine øyne et viktig prinsipp for at pressen skal tjene sin funksjon. Her har du noe lesning om avgrensningene: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/prop/2012-2013/prop-147-l--20122013/8.html?id=725872 Endret 18. oktober 2013 av process 3 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Faktisk er dette veldig viktig, selv om utfallet her virker veldig kjipt. At rettsvesenet ikke kan kreve at pressen navngir sine kilder, sikres kildene mot forfølgelse fra de som kan være angitt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Men dette åpner jo da for vinningsforbytelser hvor man er immun for straffeforfølging!? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Man er ikke immun mot straffeforfølgning, med mindre du har en veldig lite oppfinnsom etterforsker. Forbudet omfatter nemlig ikke andre etterforskningsskritt for å avdekke kilden, bare det å etterforske journalisten/redaksjonen for å avdekke hans kilder. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Det du sier høres jo ut som immunitet i praksis... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Vel. Vi kan ikke torturere noen for å få dem til å innrømme straffeskyld heller. Visse etterforskningsmetoder kan ikke brukes (eller kan bare unntaksvis brukes) fordi de undergraver verdier vi setter høyere enn å fange og dømme alle kriminelle. Noen ganger fører det til at bad guy wins. Andre ganger fører det til at man må etterforske på andre måter enn den billigste og enkleste måten. Vi unntar også tiltaltes ektefelle, barn, og andre nære fra å vitne. Tenk hvor mye vi kunne fått til om vi opphevet det? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Jaja, så hadde man vært pill råtten og ansatt av staten så kunne man faktisk tjent seg rik på å være pill råtten mot nevnte arbeidsgiver uten risiko i nevnte tilfelle. Betryggende å vite. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Uten risiko? Hvilket grunnlag har du for å mene at det ikke er noen risiko involvert? 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hvis jeg som politi henvender meg til NRK for å selge politiopplysninger, hvilken risiko har jeg? Er jeg kanskje idiot og diskuterer med kollegaer og fjerne venner før jeg bestemmer meg for å selge disse opplysningene? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Det kan vel finnes andre bevis for at du har solgt informasjon isåfall, så det må bare etterforskes på annet vis enn via de informasjonen ble solgt til. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Hvis jeg som politi henvender meg til NRK for å selge politiopplysninger, hvilken risiko har jeg? Er jeg kanskje idiot og diskuterer med kollegaer og fjerne venner før jeg bestemmer meg for å selge disse opplysningene? Motive, means, opportunity. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Vel. Vi kan ikke torturere noen for å få dem til å innrømme straffeskyld heller.Eh, vel om "vi" vil det er det såvidt jeg hvet intet iveien for det. Dog, la ikke det avspore dere helt. Lenke til kommentar
witty Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Vel. Hadde jeg vært høyesterettsdommer. Så hadde jeg også dømt i NRK sin favør. Dog skulle jeg forsøke å få kilden til å tilbakebetale pengene. At kilder skal vernes, ja. Men at det skal være økonomisk lønnsomt for tjenestemenn å lekke informasjon, nei. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Er det ikke viktig for pressen å få vite noe om hemmelighetene rundt slike saker da? Det kan jo være negativt om viktige detaljer holdes skjult av politiet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå