Gå til innhold

Revejegere her inne som har tips til å finne hi?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært fasinert av rever i hele mitt 22 årige liv å er så heldig å bo på trakter med veldig stor revebestand. Vi har ofte hatt valper på trappa å inn på kjøkkenet på sensommeren og jeg har fått tatt mange flotte bilder av dem!
Denne tassen tok jeg feks bilde av for noen år siden.
Han fulgte meg og hunden hjem hver kveld og ble med inn på kjøkkenet og spiste kjøttkake etterpå.

 

581546_10150732425140793_782386705_n.jpg

 

5500_135177205792_4720816_n.jpg

 

 

5500_135177235792_3751270_n.jpg

 

 

5500_135177210792_6586566_n.jpg

 

Jeg er sikker på at det finnes mye hi nær meg innen en ikke så alt for stor radius. Og den store drømmen er å fotografere valper som leker utenfor hiet tidlig på sommeren.
Så nå spør jeg de som kjenner reven best - de som jakter på den - hvor finner man revehi?
Leser at de ofte er i skråninger, i nærheten av bekker osv. Det er det jo plenty av her.

Jeg har en lokkefløyte med hareskrik og jeg har sett rev èn av tre ganger jeg har testet den. Men mistenker at denne reven var like i nærheten helt tilfeldig.

Har dere noen tips for hvor jeg kan finne hi? Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er vel heller; What does the fox say?

 

Uansett; Vil anbefale "Jakt\Skog Kameraer" som aktiverer ved bevegelser, slik at de tar bilder \ opptak når det skjer noe forran kameraet. De kan stå flere dager ute i naturen. Så frem du har funnet revehiet da :)

 

Utover det så har jeg ingen erfaring med rev desverre, men kule bilder :) Får håpe du får tatt noen flere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TS. Tror de fleste revejegere i Norge, jaker rev på åte. Og da er de ikke avhengig av å finne hiet. De som bruker hund, lar hunden finne revespor og følger det til hiet.

 

I barne- og tidlig ungdommsårene, fant jeg noen hi selv. Det var tilfeldig, men skog og utmark var en "leikeplass" for oss ungene, så jeg/vi tilbrakte en god del tid der.

 

Du må bare gå rundt i området og sjekke spessielt skråninger. De graver seg jo ikke rett ned på flat bakke. Selv om en, eller to utganger KAN komme opp i flatt terreng. De graver seg gjerne inn under en gammel trerot, under store steiner, o.l., men de kan ha 5 - 7 nødutganger. Kommer du over et hi som er i bruk, vil du kjenne en meget sterk urinlukt fra hovedinngengen. Fraflyttede hi, er selvfølgelig tilnærmet lutfrie.

 

Men for deg som skal fotografere, vil jeg fraråde å forsøke å finne hiet. Da vil revemor flytte hiet. Og det gjør hun hvis hun merker "menneskelukt" (eller annen fryket lukt) i nærheten av hiet. Det er vel bare enkelte meget dyktige naturfotograver som klarer å finne hiene, uten å komme for nære og samtidig fotografere/filme, fra avstand. Du får nok nøye deg med å fotografere de du ser i naturen, eller hjemme hos dere.

 

Vil samtidig si, at jeg er sterk motstander av mating av ville dyr, uansett hvor "nusselige" de er. Dette er å gjøre dyrene en "bjørnetjeneste".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...