UriasX Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hei. Har lenge tenkt på å bygge en HTPC, og nå som jeg har fått meg TV er det på tide! Tenkte å kombinere det med en oppgradering av gamer PCen, og sette de gamle i HTPCen (klokke ned til stock). Delene som skal inn er i utgangspunktet: i7-950 med ATX hovedkort Radeon 5850 +Bluray spiller PSU osv må selvsagt også med, og har tenkt litt på et ferdig vannkjølingskit siden det er en ekstra vifteplass i kabinettet jeg har sett på. Har sett litt på kabinetter og foreløpig synes jeg Fractal sitt Node 605 ser lekkert og og vil passe fint i TV-benken https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-node-605-168416 Er det noen som har erfaring med dette kabinettet og kan anbefale det, evt anbefale et annet i stedet? På forhånd, takk! Håkon Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Hei Håkon. Ja Fractal Node 605 er et flott kabinett, men jeg kjenner ikke til det. Hadde tenkt å kjøpe det men havnet heller på Silverstone Grandia GD 08. Grunnen til det er at jeg har en vanlig type BD/DVD-ROM, Fractal Node 605 støtter kun slim type BD/DVD-ROM. Jeg gamer endel så var litt redd for at Node 605 ikke holdt hardware kaldt nok. Specs i min HTPC: HK: MSI Z87-G45 GAMING. CPU: Intel i5-4670k med Corsair H100i push/pull vifter. GPU: Radeon HD 7970. SSD: Samsung 840 240GB. BD/DVD-ROM: Lite-on. RAM: 8gb 1866MHz. PSU: 850W. Silverstone Grandia GD 08 (GD 07 har dekket front. ta en titt på denne): http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=331&area=en Høyde: 175mm. Bredde: 440mm. Dybde: 435mm. Dette er et overtrykks kabinett. Dette er bra for skjermkort med eksosen ut bak, samt at overtrykk hindrer oppsamling av støv inne i kabinettet!. Plass til 5stk 120mm vifter(3stk bunn i front, 2stk på siden bak) og 2stk 80mm bak. Fractal Node 605: http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/node-605 Høyde: 165mm. Bredde: 445mm. Dybde: 349mm. Plass til 3stk 120mm vifter og 2stk 80mm bak. Som nevnt lengre oppe så må du ha slim type BD/DVD-ROM til denne, vanlig type passer ikke. Tror du skal slite med å få plass til lukket vannkjøling i Node(H60/H100). Jeg måtte prøve ut ett par løsninger før jeg var fornøyd, jaggu ikke mye plass i disse HTPC kabinettene. Måtte noen runder med H50 og H100i, endte til slutt med å modde kabinettet mitt. Se bildene i linken her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1474863 Du får sikkert flere svar hvis du nevner bruksområde og pris Her er mitt oppsett: Endret 19. oktober 2013 av jetzbullet Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Tror du skal slite med å få plass til lukket vannkjøling i Node(H60/H100). Jeg måtte prøve ut ett par løsninger før jeg var fornøyd, jaggu ikke mye plass i disse HTPC kabinettene. Måtte noen runder med H50 og H100i, endte til slutt med å modde kabinettet mitt. Se bildene i linken her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1474863 Du får sikkert flere svar hvis du nevner bruksområde og pris Hei og takk for flott svar! Har sett at det kan komme til å bli litt trangt med lukket vannkjøling, men man får til det utroligste med litt mikking og tid Får evt søke litt rundt på nettet og se om det er noen andre som har gjort det før meg, regner med at jeg ikke er den første som prøver. Bruksområde vil være som ren stue-pc, streaming av film over nett og avspilling fra harddisk, så den trenger nok ikke spesielt kraftig hardware. Det burde heller ikke bli noen voldsom varmeutvikling, så to vifter + evt viften til en vannkjøler burde være nok La merke til at node 605 må ha slimversjon av BD spiller men har uansett ikke noen fra før så hva jeg kjøper burde ikke ha så mye å si. Pris på kabinettet hadde jeg sett for meg noe i 1000 -1400 kr sjiktet, og det er litt viktig at den ser ut som den hører hjemme i TV benken. Blir til slutt stående sammen med reciever og evt PS4 eller liknende. PS: Flott bilde fra stua altså! Du får også godkjent av damen her, som gir plusspoeng for god utførelse og forseggjort stil! Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Takker . Du får hilse damen din, hun har god sans for stil Du får nok plass til en lukket vannkjøler som f.eks Corsair H60 i Node 605, men da må viften plasseres på utsiden av kabinettet. Du får holde oss oppdatert med noen bilder når du har fått det til. Er ikke så mye info på dette. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Takker . Du får hilse damen din, hun har god sans for stil Du får nok plass til en lukket vannkjøler som f.eks Corsair H60 i Node 605, men da må viften plasseres på utsiden av kabinettet. Du får holde oss oppdatert med noen bilder når du har fått det til. Er ikke så mye info på dette. Det skal jeg gjøre! Blir nok ikke gjort helt med en gang, men så snart jeg har fått surret meg til deler osv så blir det bilder Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Har selv denne (i svart): http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2013/05/29/streacom-st-fc5s-evo-ws-review/1Og jeg har et vanlig ATX kort i den, med en i5 på 77W Endret 20. oktober 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Har selv denne (i svart): http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2013/05/29/streacom-st-fc5s-evo-ws-review/1 Og jeg har et vanlig ATX kort i den, med en i5 på 77W Snodig design på den altså, hvordan kjøler er det du har plass til i den? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Snodig design på den altså, hvordan kjøler er det du har plass til i den? Det er passiv kjøling på den, så du monterer 6 heatpipes som går ut mot den ene siden, som har store kjøleriller. Har som nevnt en den sinteste i% fra Sandy Bridge generasjonen, og har enda til gode å se at den går over 50 grader Skal da sies at den ikke har fått bryne seg på Blu-ray rips enda, siden det går mest i Netflix. Fordelen er at den passer rett inn i stereobenken uten problemer. Om du trenger mer plass, har de en som er hakket større, da i høyden, og blir på størrelse med en hjemmekino reciever. Du får også kjøpt den med Optisk drev, og da selger streacom en slimline Blu-rayspiller som passer rett inn Endret 20. oktober 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er passiv kjøling på den, så du monterer 6 heatpipes som går ut mot den ene siden, som har store kjøleriller. Har som nevnt en den sinteste i% fra Sandy Bridge generasjonen, og har enda til gode å se at den går over 50 grader Skal da sies at den ikke har fått bryne seg på Blu-ray rips enda, siden det går mest i Netflix. Fordelen er at den passer rett inn i stereobenken uten problemer. Om du trenger mer plass, har de en som er hakket større, da i høyden, og blir på størrelse med en hjemmekino reciever. Du får også kjøpt den med Optisk drev, og da selger streacom en slimline Blu-rayspiller som passer rett inn Den ser utrolig sleek ut altså, det må man kunne si Desverre vil ikke maskinvaren min passe inn i den. Har generasjonen CPU før din, altså i7-950, og den har ikke integrert GPU slik din sandy har. 6cm høyde holder desverre ikke til skjermkortet mitt Hvilken i5 fra sandy er det du har? Ser de kraftigste har tdp på 95W. Til sammenlikning har min i7-950 130W, så jeg tror ikke passiv kjøling er helt tingen å gå for i mitt tilfelle Takk for idéen uansett, det er mye spennende utstyr rundt omkring jeg ikke ante fantes engang Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Den ser utrolig sleek ut altså, det må man kunne si Desverre vil ikke maskinvaren min passe inn i den. Har generasjonen CPU før din, altså i7-950, og den har ikke integrert GPU slik din sandy har. 6cm høyde holder desverre ikke til skjermkortet mitt Hvilken i5 fra sandy er det du har? Ser de kraftigste har tdp på 95W. Til sammenlikning har min i7-950 130W, så jeg tror ikke passiv kjøling er helt tingen å gå for i mitt tilfelle Takk for idéen uansett, det er mye spennende utstyr rundt omkring jeg ikke ante fantes engang Ja, jeg synes den er helt nydelig. Den koster mye, men jeg er villig til å betale for at det skal se helt perfekt ut, og det gjør denne etter min mening. Men skal si at den Fractal Node saken som ble linket over her ser smooth ut den også, men jeg liker ikke at de har klistra logoen sin på fremsiden slik Er en i5, 3750K om jeg har om jeg ikke husker feil. Det er faktisk plass til ett skjermkort inni der også, men neppe det mest sinna du får tak i. Uansett er ikke kjøling problement for min del, det er heller tilgang til en liten og kraftig nok strømforsyning. Streacom har jo en nano-PSU på 150W som jeg har i min, og jeg er usikker på om den tåler ett skjermkort også Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Ja, jeg synes den er helt nydelig. Den koster mye, men jeg er villig til å betale for at det skal se helt perfekt ut, og det gjør denne etter min mening. Men skal si at den Fractal Node saken som ble linket over her ser smooth ut den også, men jeg liker ikke at de har klistra logoen sin på fremsiden slik Er en i5, 3750K om jeg har om jeg ikke husker feil. Det er faktisk plass til ett skjermkort inni der også, men neppe det mest sinna du får tak i. Uansett er ikke kjøling problement for min del, det er heller tilgang til en liten og kraftig nok strømforsyning. Streacom har jo en nano-PSU på 150W som jeg har i min, og jeg er usikker på om den tåler ett skjermkort også Hehe første stereobenken jeg fikser meg, så jeg skal nok tåle noen små imperfeksjoner 150W er nok ikke i nærheten av å dra de gamle traverne jeg skal hive inn der, tenker 450W PSU hvis jeg finner en silent versjon Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Tror ikke du får noe stillere enn denne: Seasonic Platinum 520 Fanlesshar den i gameriggen og den leverer sakene! Endret 21. oktober 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Modulær og greier, det støttes! Har ikke oppdatert meg på PC hardware siden sist gang jeg kjøpte deler, så må nok lese meg opp igjen. Den der eller en tilsvarende blir nok fort med ja Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Takker . Du får hilse damen din, hun har god sans for stil Du får nok plass til en lukket vannkjøler som f.eks Corsair H60 i Node 605, men da må viften plasseres på utsiden av kabinettet. Du får holde oss oppdatert med noen bilder når du har fått det til. Er ikke så mye info på dette. Heisann, da var alt i hus og HTPCen satt sammen! Resultatet: https://www.dropbox.com/s/0nvb7s27lbxh0cc/2013-11-06%2022.03.19.jpg Du hadde helt rett, det var ikke plass til vifta til H60, selve radiatoren kom seg akkurat inn med ca 0 mm margin Det ble også lovlig trangt mellom harddisker og skjermkort, fikk lirket inn to lagringsdisker og en SSD med tilhørende kabler. Kabelhåndtering ble egentlig overraskende bra tatt i betraktning at det ikke finnes et eneste sted å gjemme dem, og vifta øverst til høyre overlever fint fordi Fractal har vært smart nok til å ha et gitterferdigmontert foran vifta! Akkurat hvordan luftflyten blir her er jeg ikke helt sikker på. Skjermkortet deler jo opp kabinettet relativt effektivt så viften opp til høyre blåser rett inn på skjermkortet som har inntak på midten. Denne luften finner forhåpentligvis veien ut på egenhånd et sted, for skjermkortet sender ikke så myte ut ribbene på enden. Strømforsyningen drar inn luft fra siden og sender den ut bak, så den burde greie seg fint på egenhånd. På venstre side skyver begge viftene luft inn i kabinettet, og i teorien burde den vandre bakover og ut av de top åpne 80mm viftehullene i bakkant. Skal overvåke temperaturer og se hvordan det står til, har ikke kommet så langt ennå. Har ikke fått opp alle drivere og sånt heller, det tok tid å sette sammen alt + rengjøre deler og gamer kabinettet. Foreløpig var det ikke så stille som jeg hadde ønsket, men vet ikke hvilken av viftene som bråker mest foreløpig, det vil vise seg Mistenker at det er H60 sin pga den er utenfor, kanskje kan den bli flyttet inn på sikt med en reodor felgen løsning 1 Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Ser man det Grattis med HTPCn . Ja viften som følger med H60en er ikke lydløs. Ser på bildet ditt at du hadde noen Noctua vifter der, Prøvd den på radiatoren?. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Ser man det Grattis med HTPCn . Ja viften som følger med H60en er ikke lydløs. Ser på bildet ditt at du hadde noen Noctua vifter der, Prøvd den på radiatoren?. Kan desverre ikke bruke de fra Noctua, de står jo i gamer PCen og kjøler ned prosessoren! NH-D14 Skal gjøre et forsøk med noen klistrepads og se om det blir plass til vifta inni i stedet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå