Gå til innhold

Oculus Rift-sjefen blir kvalm av VR-brillene


Anbefalte innlegg

Du er inne på noe. Det som skjer er at balansenerven i øret gir annen informasjon enn den man får fra øynene. Det får hjernen til å tro at den er forgiftet og den prøver å "kvitte seg" med giftstoffene ved å gjøre deg kvalm og få deg til å kaste opp. Det er akkurat samme mekanismen som gjør deg sjøsyk, flysyk, bilsyk og Oculus Rift-syk. Men å si det ikke er noe å gjøre med det er en overdrivelse. Man kan endre litt på opplevelsen, kanskje gjøre bevegelsene litt mindre voldsomme. Man kan tygge ingefær. Man kan ta reisesyketabletter eller andre kvalmestillende. Tipper man også kan trene opp "motstanden" sin.

Håper det klarnet opp litt. :)

 

Det er min teori og. Etter å ha prøvd VR så var det den kjensla eg sat igjen med. Augene såg ting som kroppen ikkje fekk med seg. Det gjekk kort tid før eg fekk hovudverk og vart kvalmen.

 

Dersom det er problemet, så er det ikkje sikkert dei kan utvikle ein teknologi som fiksar det. Det kan vere heile konseptet som ikkje fungerer for alle. Eg har aldri blitt bilsjuk, sjøsjuk eller flysjuk, men reagerte veldig fort på VR.

 

Om det går an å trene det opp veit eg ikkje, eg hadde ikkje noko behov for å utsetje meg sjølv for den slags ubehag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg prøvde disse brillene (1. generasjon) på en stand. Forsøkte en slags berg og dal bane, samt Half life 2.

Fy faen så jævlig dårlig dette er, oppløsningen er forferdelig, og bildekvalitet var helt bak mål.

 

Likevel ros for at de er med på å pushe teknologien

Lenke til kommentar

 

Hva er det med Half life 2 som gjør deg sjokkert over å ikke bli kvalm etter en time?

Et utbredt problem med det spillet. Var første FPS hvor det ble virkelig ille for meg. Orket aldri fullføre det. Godt spill, men ikke godt nok til å veie opp for ubehaget.

 

Én grunn til at jeg er skeptisk til å skaffe meg Oculus Rift.

Er lenge siden jeg spilte det - men tipper det har å gjøre med at det bruker en høy default field-of-view setting, samt av hvis VSYNC er på kan det påvirke dette.
Lenke til kommentar

Hva er det med Half life 2 som gjør deg sjokkert over å ikke bli kvalm etter en time?

 

Sjokkert? Jeg har ikke brukt det ordet. Men ja, jeg synes det er snodig hvordan noen blir mer påvirket enn andre. En skulle tro at slik ny teknologi ville krevet tilvenning fra samtlige mennesker. Jeg har aldri vært borti noe VR-greier før, og likevel hadde jeg ingen problemer med å tilvenne meg.

 

Jeg nevnte HL2 fordi per dags dato er dette ett av bare noen få skikkelige storspill som har full støtte for Oculus Rift. Jeg og flere kompiser spilte HL2 med Oculus settet mitt, og noen av vennene ble kvalme, mens jeg ikke ble det selv etter lengre spilling.

 

Det er logisk at man lettere kan bli påvirket om man lett blir bilsyk, men også mange som ikke blir reisesyke, blir likevel kvalme av å bruke Rift.

 

@ Parallax; Du mener vel at HL2 brukte svært LAV FoV? Dette var årsaken, at det benyttet 65 eller 70 eller noe, mens standarden var 90 for skytespill på PC på den tiden.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det går an over tid, Tenkom. Men når det er sagt, så er Rift en ganske annerledes opplevelse. Først og fremst fordi "skjermen" er såpass nære øynene dine. Også fordi brillene isolerer deg fra omverdenen. Du kan ikke like enkelt bare se vekk fra skjermen. Det tar lengre tid for hjernen å venne seg til omstendighetene, tror jeg. Siden han Oculus-sjefen fortsatt blir kvalm av devkittet, så tyder det jo på at man ikke kan bli vant med dem i en fei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...