Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg/avhending av aksjer i AS

zupreme

Anbefalte innlegg

Hei

Har vært aksjonær i et aksjeselskap jeg selv jobbet i.

Sluttet i jobben 22.des 2012.

I mars 2013 ser jeg på brreg.no at jeg er avsatt som styremedlem

Idag finner jeg ut at jeg ikke står listet som aksjonær lenger, mens to nye er kommet til med totalt samme antall aksjer som jeg hadde...

Jeg hadde 10000 aksjer (10% av totalen)

Er dette lovlig?

Eller finnes det smutthull hvis aksjeverdien er satt til kr 0 ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ingen som har noen formening?

Har til nå funnet ut at aksjene er solgt for kr.1 uten mitt samtykke

Jeg anser aksjer som en eiendel. Vil ikke det si at min eiendel er solgt uten mitt samtykke, og at noen andre har tatt penger for det?

Lenke til kommentar

Dette høres mystisk ut. Du har helt rett i at aksjene er dine eiendeler, og det soleklare utgangspunktet er at de ikke kan selges uten ditt samtykke.

Det er en selvfølgelighet at dette utgangspunktet gjelder uavhengig av aksjenes verdi. Aksjene er fortsatt dine. Dessuten kan det jo være at verdiløse aksjer stiger i verdi, og uansett gir de deg innflytelse i selskapet (stemmerett m.v.).

Samtidig er det kun et utgangspunkt. Har du inngått noen aksjonæravtale e.l. som gir andre rett til å overta aksjene dine?

Jeg ville ha kontaktet kjøperne og bedt om en forklaring på hva dette er for noe.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Mener dette kommer inn under heleri hvis man selger noe som ikke er sitt?

Har ingen spesifikk aksjonæravtale, men en uformell kommentar om at aksjene måtte selges når jeg sluttet. Dette ble ikke gjennomført av daglig leder, selv om jeg purret etter 4-5mnd.

Først etter ca 10 mnd ser jeg at aksjene er "borte".

Og har nå fått klarhet i at aksjene er solgt til andre ansatte, uten mitt samtykke og uten at jeg har fått hverken forvarsel eller info i etterkant. Har heller ikke mottatt betalingen. Dette strider helt klart mot aksjeloven.

Har nå etterspurt en redegjørelse fra daglig leder og styreleder i ca 2 uker uten å få dette.

Hva er riktig instans å koble inn over dette?

Jurist? Konfliktråd?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Mener dette kommer inn under heleri hvis man selger noe som ikke er sitt?

Har ingen spesifikk aksjonæravtale, men en uformell kommentar om at aksjene måtte selges når jeg sluttet. Dette ble ikke gjennomført av daglig leder, selv om jeg purret etter 4-5mnd.

Først etter ca 10 mnd ser jeg at aksjene er "borte".

Og har nå fått klarhet i at aksjene er solgt til andre ansatte, uten mitt samtykke og uten at jeg har fått hverken forvarsel eller info i etterkant. Har heller ikke mottatt betalingen. Dette strider helt klart mot aksjeloven.

Har nå etterspurt en redegjørelse fra daglig leder og styreleder i ca 2 uker uten å få dette.

Hva er riktig instans å koble inn over dette?

Jurist? Konfliktråd?

Hva var det som ikke ble gjennomført trass i purringer? Utforming av avtale?

En uformell kommentar om at du må selge ved uttreden gir ikke selskapet rett til å avhende aksjene dine på dine vegne. Da må dette være avtalt (evt., som Herr Brun sier, vedtektsfestet).

Hvordan ervervet du aksjene? Ved ervervet kan det ha blitt avtalt eller forutsatt at du skulle selge når du trådte ut.

Har du snakket med kjøperne?

Dersom du ønsker aksjene tilbake, men ikke oppnår dette selv blir neste skritt å kontakte advokat.

Lenke til kommentar

Hei Frevild

Det var salg av aksjer som ikke ble gjennomført den gangen. Jeg ønsket å selge for ikke mindre enn halvparten enn det jeg betalte. Det var ikke aktuelt for styreleder siden aksjeverdien var lik 0 grunnet dårlig økonomi i firmaet.

Jeg ervervet aksjene gjennom å være med på oppstarten og være med som investor fra dag 1.

Har ikke kommet i kontakt med kjøperne enda.

Fikk ny beskjed fra styreleder igår om at aksjene nå skal føres tilbake til meg. Så da håper jeg det går i orden...

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Fremdeles ikke ferdig med denne saken...

Aksjene mine ble solgt tilbake til firmaet etter avtale. Det er bokført samme sum i kjøp og salg for min del.

Aksjene ble så solgt til 2 andre ansatte for den samme summen som jeg betalte.

Problemet er at jeg ikke har fått noen penger, og styreleder påstår fremdeles at aksjene ikke har noen verdi fordi firmaet går med underskudd.

Er ikke verdien den samme som det aksjene omsettes for? Eller er det etter diverse formler som "eiendeler - gjeld = verdi"?

Ser ut som det ender med at jeg får tilbakeført aksjene mine, men det er jeg ikke interessert i. Firmaet går som sagt med underskudd, og jeg har svært liten tro på at dette bedrer seg.

Styreleder "truer" da med at jeg kan bli nødt til å skyte inn frisk kapital etter behov. Hvordan er reglene på dette?

Lenke til kommentar

Det ble avtalt at de skulle selges når jeg avsluttet arbeidsforholdet.

Hørte ingen ting om dette, og begynte å purre i mars 2013 tror jeg det var.

Fant etterhvert ut at aksjene var solgt i desember 2012, uten noe nærmere samtykke eller informasjon til meg.

Lenke til kommentar

Vel, i utgangspunktet synes de jo ikke verdiløse, siden nye eiere har betalt for det. Virker ikke som om alt har gått riktig for seg her. Slik transaksjonene nå har skjedd har selskapet fått betalt for de samme aksjene to ganger. Hadde selskapet fri egenkapital til erverv av egne aksjer for den bokførte prisen da du "solgte"? Uansett virker det jo naturlig at du skal få det de nye eierne betalte.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk, jeg er av samme oppfatning.

Styreleder innrømmer også til dels at ikke alt er etter boka...

Faktisk så vet jeg ikke hvem som ervervet mine aksjer den gangen, om de gikk via firmaet eller direkte til de to andre nye aksjonærene, men her har det jo ikke vært noe pengeflyt så det er kanskje ikke så nøye?

Den infoen jeg sitter med er kun det som finnes på proff og brreg, og det er ikke helt oppdatert...

Lenke til kommentar

Ja, ikke sant.

Jeg er meget misfornøyd og skuffet over det som tidligere var mine kolleger. Hadde også en langvarig krangel angående ubetalte feriepenger.

Har vært i kontakt med regnskapsfører, men virker ikke som han evner eller kan ta tak i dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...