Gå til innhold

Idiotspørsmål om objektiv


Anbefalte innlegg

Korrekt.

LV-autofokus kan være mer presis, men er treeeig og går av og til på bærtur. En såkalt "kontrastbasert autofokus".

Søkeren har en annen type autofokus - "fasedetekterende autofokus" - den kan av og til bomme, men er magnituder kjappere, og fungerer godt på følgefokus på bevegelige motiver, hvor liveview-autofokusen er bajs.

 

Ah, takker! Jeg lærer noe nytt for hvert innlegg her. :)

 


 

Jeg har forsket litt på blenderen. Ser at det blir mindre "kromatiske abberasjoner" (CA) ved lavere blender (høyere f), mot samme motiv. Om jeg ikke tar helt feil da.

 

Men da lurer jeg på om det blir mindre CA jo mørkere motivet er? Det ville jo være logisk?

 

Har forøvrig funnet ut at det slettes ikke er noen heksekunst å bruke manuell-mode på kameraet. Det er jo en eksponeringsskala på kameraet mitt, som er veldig kjekk for en nybegynner. Ser at den ikke er 100%, og med blits så blir det jo feil. Men man lærer nok mye av å eksperimentere i manuell-modus utendørs ved hjelp av eksponeringsmåleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men da lurer jeg på om det blir mindre CA jo mørkere motivet er? Det ville jo være logisk?

Det er muligens logisk, men det stemmer ikke :(

 

Når du blender ned, så slippes lyset igjennom en mindre åpning enn ved full åpning. Da blir lyset mer samlet (litt som tørr spagetti ligger samlet, istedet for å sprike), og det er det at lyses ikke spres like mye som gjør at CA blir mindre.

Lenke til kommentar

 

Men da lurer jeg på om det blir mindre CA jo mørkere motivet er? Det ville jo være logisk?

CA er en funksjon (eller snarere en normal optisk feil) tilhørende objektivet, og påvirkes av blenderen. De fleste objektiver funker best i området fra 1 trinn nedblendet til ca. halvveis nedblendet (ca. F/8). I dette området er den optiske ytelsen vanligvis best hva angår skarphet og CA. Desto mer det blendes ned desto større innvirkning vil blenderen ha på den optiske ytelsen. F.eks. vil skarpe lyspunkter skape sterkere stjernemønster desto mindre blenderåpningen blir.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Det er muligens logisk, men det stemmer ikke :(

 

Når du blender ned, så slippes lyset igjennom en mindre åpning enn ved full åpning. Da blir lyset mer samlet (litt som tørr spagetti ligger samlet, istedet for å sprike), og det er det at lyses ikke spres like mye som gjør at CA blir mindre.

 

Så det er så enkelt som at høyere blender (lavere f-tall) gir mer lys, noe som er bra, mens lavere blender gir mindre kromatiske feil, noe som også er bra, og det er om å gjøre å finne en balansegang her?

 

Har vel egentlig ikke bruk for f/1.8 ute i dagslys, da. :ohmy:

 

 

CA er en funksjon (eller snarere en normal optisk feil) tilhørende objektivet, og påvirkes av blenderen. De fleste objektiver funker best i området fra 1 trinn nedblendet til ca. halvveis nedblendet (ca. F/8). I dette området er den optiske ytelsen vanligvis best hva angår skarphet og CA. Desto mer det blendes ned desto større innvirkning vil blenderen ha på den optiske ytelsen. F.eks. vil skarpe lyspunkter skape sterkere stjernemønster desto mindre blenderåpningen blir.

 

Åh, det må huske! Så om jeg har en 1.8 så vil jeg kunne ha høyere blender (f.eks. 3.2) enn om jeg hadde hatt 3.2 nedblendet til 6.3... :)

 

(Med tanke på kromatiske feil da.)

Lenke til kommentar

Du kan igrunnen tenke på CA som en variasjon i lysbrytning av forskjellige deler av lysspektrumet, og forskjellen øker desto lengre ut fra midten av glasset man kommer. Ved å blende ned litt unngår en å bruke de ytterste delene av glasset til å formidle lys inn til brikken, og dermed reduseres lyset fra områder av glasset hvor feilbrytningene er størst.
Hvis en blender for mye ned vil andre optiske fenomen gjøre seg gjeldende, så det blir en balansegang, eller et spørsmål om hvor godt glass en koster på seg. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har forsket litt på blenderen. Ser at det blir mindre "kromatiske abberasjoner" (CA) ved lavere blender (høyere f), mot samme motiv. Om jeg ikke tar helt feil da.

 

Men da lurer jeg på om det blir mindre CA jo mørkere motivet er? Det ville jo være logisk?

Jo mer du blender ned, jo mer svekkes enkelte optiske feil med objektivet - kromafeil (CA), vignettering (mørkere hjørner), dybdekroma (grønt/lilla foran/bank fokusplanet), koma (lyspunkter som er "dratt"), softhet, med mere - og du får mer dybdeskarphet.

Men - det kreves mer lys med mindre blender, og blender du mye ned (f/11+) blir det soft på grunn av diffraksjon.

Og - på stor blender får du mindre dybdeskarphet - kan isolere motivet mot en diffus bakgrunn, og det kreves mindre lys.

 

Typisk yter objektivet et trinn eller to blendet ned - ofte på f/5.6-f/8.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for info! :)

 


 

Men, jeg får stadig CA på bildene mine - grønne og lille streker langs linjer hvor det skjer "overganger" i fargene. Syns ikke det går helt vekk ved å bruke den funksjonen i LR som skal fjerne dette heller, i alle fall ikke de grønne linjene. Jeg har dette objektivet: "Nikon AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1.8G".

 

Finner bare disse feilene når motivet er langt unna, ikke innendørs eller ved å ta bilde av f.eks. en plante på verandaen.

 

Det er jo ikke verdens dyreste objektiv, da. Men virker litt rart... fikk stadig disse feilene ved f/8.

Lenke til kommentar

Men, jeg får stadig CA på bildene mine - grønne og lille streker langs linjer hvor det skjer "overganger" i fargene.

 

CA sees normalt der det er stor kontrast, dvs overganger mellom lyse og mørkere områder. Type lys (og motivet) avgjør hvor stor kontrast det blir. Jeg har ikke brukt linsen du nevner selv, men tester sier at det har en del CA og faktisk mer på mindre blendere. Normalt er det imidlertid lett å se CA når du ser bildet i 100% på skjerm, men det skal være en del før det blir plagsomt i mindre format. Diagrammet er fra Photozone.

 

ca.gif

I LR kan du vel velge å bruke profil for linsen og kombinert med CA-verktøyet du bruker bør det være mulig å få vekk det meste. Du kan bruke presets for å få gjort det automatisk, men slik editering er egenltig bare nødvendig for bilder du har bestemt deg for å bruke til noe. D7100 tror jeg fikser dette for JPG-filer automatisk. Har du sammenlignet RAW og JPG?

Lenke til kommentar

Du har ikke tatt bilde gjennom et vindue eller med filter?

 

Send ellers et eksempelbilde. :)

 

Og ja - hvis det bare er synlig i 100% visning, så ignorer det - der er hovedregelen som følger:

 

 

IKKE PIXEL-PEEP I 100% CROP! FY!

 

 

Ahem. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

...

 

Hm, skjønner! Jeg skrudde til f/8 fordi jeg trodde kvaliteten ble bedre jeg. Men ifølge dette skjemaet blir det altså (generelt sett) mindre CA med høyere blendere. Man lærer noe nytt hver dag.

 

Objektiv-profilen gjorde ikke noe med disse strekene (med grønt og lilla). Ca-verktøyet gjør litt, men ikke sååå mye...

 

Nei har ikke testet dette med JPG, men skal stille inn på både RAW og JPG fra og med nå.

 

...

 

Nei, var utendørs. :)

 

Syns det blir synlig nedcroppet og... men selvsagt mindre.

 

Legger ved et bilde i JPG jeg ikke har gjort noe med, bortsett fra i versjon #2 ("ca_jo.JPG") hvor jeg har brukt CA-verktøyet.

Lenke til kommentar

Tips - CA-verktøyet har innstillinger - se om du kan fjerne det enda bedre ved å justere på parametrene. :)

 

Ellers blir kromafeil som regel mindre hvis man blender ned, men ikke med alle objektiver - på dette blir det marginalt mer synlig. :)

 

Tror ikke jeg har dette alternativet i min Lighroom... jeg googlet, og fant dette:

 

fixing-chromatic-aberration-lightroom-2.

 

Men det alternativet har jeg ikke i min versjon (som da må være den nyeste).

 

Jeg forsøkte "Fringe Color Selector", og det funker fett på magentaen, men den gjenkjenner ikke grønnfarget på toppet av det fjellet, slik at den kan bli valgt. Jeg er ikke helt sikker på om det er grønt egentlig, men det er jo en slags linje på toppen av fjellet, da...

 

Hjertelig takk for hjelp alle sammen! :)

Lenke til kommentar

Prøv View NX2, som jeg regner med fulgte med kameraet ditt. Da kan du bruke Nikons egen råformatkonverter, og teste korreksjonen Nikon mener du trenger.

 

Takk for tips! Har nå testet dette.

 

Når jeg åpnet bildet i NX2, så ble magenta CA borte, og de neongrønne ble erstattet av en slags mørkere strek. Jeg forsøkte å eksportere til TIFF, for så å åpne i LR. Ble ganske samme resultat som å åpne RAW direkte i LR og bruke CA-verktøyet der. CA-verktøyet hadde ingen effekt på TIFF-fila.

 


 

Er jeg overdrevent opptatt av denne detaljen?

Lenke til kommentar

 

Er jeg overdrevent opptatt av denne detaljen?

Både og. Har du ikke akkurat lært hva det er? Jeg blir på samme måte om jeg lærer om en type optisk feil. Blir overdrevet opptatt av det en stund fordi jeg legger merke til det over alt.

Oftest har dette med kvaliteten på objektivet å gjøre. Bruk kamera-profilene i LR for å rette opp de groveste feilene, men ikke bruk for mye tid på å dra i spakene for noe som egentlig ikke endrer så mye på bildet.

Det er helt andre ting som bestemmer hvor godt bildet dit er. :)

Lenke til kommentar

Både og. Har du ikke akkurat lært hva det er? Jeg blir på samme måte om jeg lærer om en type optisk feil. Blir overdrevet opptatt av det en stund fordi jeg legger merke til det over alt.

Oftest har dette med kvaliteten på objektivet å gjøre. Bruk kamera-profilene i LR for å rette opp de groveste feilene, men ikke bruk for mye tid på å dra i spakene for noe som egentlig ikke endrer så mye på bildet.

Det er helt andre ting som bestemmer hvor godt bildet dit er. :)

 

Hehe, jepp, får høre på dette. ;)

 

Takk for all hjelp, alle sammen!

Lenke til kommentar
Men det alternativet har jeg ikke i min versjon (som da må være den nyeste).

 

Jeg forsøkte "Fringe Color Selector", og det funker fett på magentaen, men den gjenkjenner ikke grønnfarget på toppet av det fjellet, slik at den kan bli valgt. Jeg er ikke helt sikker på om det er grønt egentlig, men det er jo en slags linje på toppen av fjellet, da...

Hvilken versjon av Lightroom har du, da? Lightroom 3 eller 4? Og har du oppdatert til nyeste patch?

 

Ellers har du fokus veldig langt fram - det grønne du ser på toppen av fjellet kan være svak dybdekroma, som opptrer foran og bak fokusplanet. Fjellet bak ser ut til å være litt ute av fokus, uten at det gjør så mye, så jeg vil tippe på dybdekroma. Og nei, vanlig kromafjerning fjerner ikke dybdekromafeil.

 

Uansett er det en ufattelig svak nyanse, som jeg rett og slett ville ignorert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...