Gå til innhold

Idiotspørsmål om objektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men tror egentlig problemet ligger i dårlig autofokus på avstander - kan dette rime?

Synes faktisk bildet ser noe hazy ut denne gangen også. Virker som noe skurrer i objektivet kanskje?

Er dette med kit-objektivet? Jeg har stort sett dårlig erfaring med rimelig glass, og det kan være at noe av problemet ligger der. Likevel så dette uvanlig bløtt ut, er det mulig du har dugg på front-elementet eller inni? Har du sjans til å teste med et annet objektiv? Kanskje det bare trenger å tørkes ordentlig ut for å bli noe bedre.

Forøvrig er tommelregelen for uskarphet pga. bevegelse i normalt stødige hender at lukkertid er 1/x sekunder hvor verdien for x tilsvarer brennvidden i millimeter. Mao. vil et 100mm objektiv normalt gi skarpe bilder ved 1/100 sek lukkertid, så lenge det holdes noenlunde stødig og er fokusert. Cropfaktor regnes inn ved behov, på Canon APS-C blir tilsvarende for 100mm 1/160s, og på Nikon APS-C blir det 1/150s.

Lenke til kommentar

Prøv med søkeren, når man bruker skjermen er det så å si umulig og holde kameraet stødig.,

Se videoen under.

Takk for tips! Jeg må øve meg på de "teknikkene" der, ja. :)

Er dette med kit-objektivet? Jeg har stort sett dårlig erfaring med rimelig glass, og det kan være at noe av problemet ligger der. Likevel så dette uvanlig bløtt ut, er det mulig du har dugg på front-elementet eller inni? Har du sjans til å teste med et annet objektiv? Kanskje det bare trenger å tørkes ordentlig ut for å bli noe bedre.

Forøvrig er tommelregelen for uskarphet pga. bevegelse i normalt stødige hender at lukkertid er 1/x sekunder hvor verdien for x tilsvarer brennvidden i millimeter. Mao. vil et 100mm objektiv normalt gi skarpe bilder ved 1/100 sek lukkertid, så lenge det holdes noenlunde stødig og er fokusert. Cropfaktor regnes inn ved behov, på Canon APS-C blir tilsvarende for 100mm 1/160s, og på Nikon APS-C blir det 1/150s.

Ja, det er kit-objektivet. Dugg, sier du, skal jeg la det ligge "åpent" litt, da?

Nei, dette er eneste objektivet jeg har. Hadde planlagt å kjøpe ett til da.

Hvis du bruker blits innendørs vil "lukketiden" bli på ca 1/5000 sec. siden flashet er ganske raskt. Det vil gjøre bildene skarpe.

Hehe, jau. Idiot, som sagt. :p

Lenke til kommentar

Hehe! ;)

Jeg legger ved 3 bilder av et kart tatt med autoprogrammet. De har forskjellige brennvidder.

Denne gangen brukte jeg søkeren, men brukte jo autofokus da.

Men blitsen skrudde jeg av, så da burde jo lukkertiden være litt høyere enn på det "kjøkkenbildet".

Jeg har ikke noen lyskaster ellerno, for å få skarpt bilde med 1/1000 og F8...

Lenke til kommentar

Det ser ut som skarpheten avtar endel når en går utover fra midten. Bildet er gjerne ikke tatt vinkelrett på kartet, men hvis en følger en retning bort fra midten som ser ut til å ligge i samme avstand fra kamera, så blir det fortsatt uskarpt utover fra midten. Det er uønsket, men ganske vanlig for kit-objektiv.

Det ser også ut som første bildet (oppe til venstre i visningen her) er det skarpeste, og det har blender F/5.6. Jeg vil tro du får de skarpeste bildene i området F/5.6 til F/8 sånn cirka.

Lenke til kommentar

Det ser ut som skarpheten avtar endel når en går utover fra midten. Bildet er gjerne ikke tatt vinkelrett på kartet, men hvis en følger en retning bort fra midten som ser ut til å ligge i samme avstand fra kamera, så blir det fortsatt uskarpt utover fra midten. Det er uønsket, men ganske vanlig for kit-objektiv.

Det ser også ut som første bildet (oppe til venstre i visningen her) er det skarpeste, og det har blender F/5.6. Jeg vil tro du får de skarpeste bildene i området F/5.6 til F/8 sånn cirka.

Æsj, nå hadde jeg satt opp rett-på montasje og bord kameraet kunne sitte på foran, men så går batteriet tomt. :p

Men det har altså noe å gjøre med at det er et billig/dårlig objektiv å gjøre?

Uansett må jeg lære meg å fokusere bedre! :p

Lenke til kommentar

Kartet står jo på skrå, så det blir vel feil fokus...

Ja, dvs fokus blir ikke sentrert korrekt. Hva avstand har du? Er du sikker på at du ikke er under nærgrensen på noen av de? For å få hele kartet skarpt/i fokus bør du kanskje ha en viss avstand til bildet for så å croppe ned til ramma rundt. Det er forsåvdt en litt komplisert øvelse å få til det du prøver på.

Generelt er som regel de aller fleste kitobjektiver i dag rimelig gode og bør normalt gi skarpe "nok" bilder, ofte er det rene brukerfeil som er årsakene til uskarpe bilder og ikke objektivet.

Men øvelse og atter øvelse gir resultater, hvis det er en trøst :)

Tor

Lenke til kommentar

Hva avstand har du? Er du sikker på at du ikke er under nærgrensen på noen av de? For å få hele kartet skarpt/i fokus bør du kanskje ha en viss avstand til bildet for så å croppe ned til ramma rundt.

Cirka 50 cm. Det tenkte jeg ikke på... hehe. :p

---

Hum, jeg må jo finne ut om det er noe feil med objektivet eller ikke. Med tanke ev. retur...

Men det er kanskje mest sannsynlig med brukerfeil?

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å bestille meg et 70-300 objektiv. Så tenkte kanskje jeg skulle bestille i dag, men jeg gidder jo ikke det om det er noe feil med kameraet. Jeg vet ikke helt om jeg forstod det som ble skrevet tidligere her i tråden ang. dette, om det kunne være en feil...

Lenke til kommentar

Før du tar en avgjørelse om å sende inn objektivet, kan det være en god ide å teste med et annet objektiv. Du nevnte at du ikke har flere selv, men hvis du stikker innom en fotobutikk vil en del av dem la deg teste et objektiv eller to. Hvis du da har med kamera med kit-objektivet på, tar et testskudd, og så tester samme motiv med det andre objektivet, så vil du kunne sammenligne etterpå. Hvis du tester med et dyrere objektiv vil mulige forskjeller vanligvis bli enda tydeligere. Da finner du ut om det er objektivet som tegner bløtt ihvertfall.

Lenke til kommentar

Sånn. Nå har jeg fått tatt to bilder (med ulik brennvidde) rett på. Brukte bare automodus, men ikke blits. Bildene er ikke behandlet.

Hva tror dere?

EDIT

Det er glass utenpå dette kartet altså. Så det blir litt ulikheter med tanke på lys pga. det.

Hum.

Endret av MacMagnus
Lenke til kommentar

Tips til testing:

- Bruk ISO 100, ikke ISO 400. Så blir det mindre støy.

- f/8 er fin blender - objektivet yter godt, og det er lite diffraksjon på grunn av liten blender.

- Bruk søkeren, ikke skjermen. Så får du bedre autofokus og mindre ristelser på kameraet (på grunn av stødigere kamera).

- Riktig skyteteknikk - ikke beveg hele kameraet når du trykker ned utløseren - kun pekefingeren skal bevege seg, og bare litt. En jevn bevegelse - ikke et hurtig rykk.

- Ikke kikk for nøye på 100% crop - skaler ned og skarp opp, og si hva du synes.

For det siste lille ekstra:

- Eventuelt manuell fokus - for perfekt fokus bruker du liveview på største forstørrelse og manuell fokusering.

- Bruk stativ eller i alle fall sett kameraet på et bord for stabilitet.

- Bruk tidsutløser og helst speillås.

- Bruk gjerne blits - sett i så fall kameraet i (for eksempel) 1/200s og f/8 i M-modus og la blitsen ordne lys og eksponering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Vær klar over at hvis du bruker auto/grønn firkant vil kameraet foreta de fleste justeringene og du får ikke brukt RAW.

Det at man ikke får brukt RAW i full auto gjelder kun Canon, ikke Nikon som her blir brukt. Er det nok lys vil autoprogrammet ofte fungere helt fint.

Lenke til kommentar

Tips til testing:

- Bruk ISO 100, ikke ISO 400. Så blir det mindre støy.

- f/8 er fin blender - objektivet yter godt, og det er lite diffraksjon på grunn av liten blender.

- Bruk søkeren, ikke skjermen. Så får du bedre autofokus og mindre ristelser på kameraet (på grunn av stødigere kamera).

- Riktig skyteteknikk - ikke beveg hele kameraet når du trykker ned utløseren - kun pekefingeren skal bevege seg, og bare litt. En jevn bevegelse - ikke et hurtig rykk.

- Ikke kikk for nøye på 100% crop - skaler ned og skarp opp, og si hva du synes.

For det siste lille ekstra:

- Eventuelt manuell fokus - for perfekt fokus bruker du liveview på største forstørrelse og manuell fokusering.

- Bruk stativ eller i alle fall sett kameraet på et bord for stabilitet.

- Bruk tidsutløser og helst speillås.

- Bruk gjerne blits - sett i så fall kameraet i (for eksempel) 1/200s og f/8 i M-modus og la blitsen ordne lys og eksponering.

Takk for tips.

Jeg skal ta noen bedre testbilder, ved å bruke disse tipsene, men i morgen. Det er bedre lys inne her da. Stay tuned. ;)

Lenke til kommentar

Når du bruker blits som hovedlyskilde betyr det ikke så mye om det er innelys eller ikke - så er det blitsen som er hovedlyset. :)

30 sekunder på to av bildene dine:

post-71211-0-84461500-1382299173_thumb.jpg

post-71211-0-25692200-1382299190_thumb.jpg

Fokuspunktet var litt langt bak på det første, og det var litt utydelig på høyresiden på det andre - kan være lys, kamerabevegelse eller annet. Kan også være defekt objektiv, men la oss heller teste litt mer kontrollert først.

Til testbilder hvor du vil se bildekvalitet - sørg for at ISO står spikret fast på ISO 100 - så slipper du sensorstøy.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Når du bruker blits som hovedlyskilde betyr det ikke så mye om det er innelys eller ikke - så er det blitsen som er hovedlyset. :)

Hehe, skjønner. ;)

Da har jeg gjort det på nytt. ISO 100, f/8, 1/200s, blits, manuell fokus via Live View og forstørrelse, kamera står på et bord med tidsutløser. Bildene er ikke behandlet.

Hva tror dere? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...