Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Problemet er da at PCen fryser helt random. Varme er ikke et problem da rommet jeg sitter i er kjølig hele tiden, CPU har Noctua NH-U9B SE2 kjøler og GTX 780 kortet mitt har GTX Titan kjøler. Har overvåket temperaturene og de er kjempebra. Skjermkort og rammen kjører på stock hastighet og er ikke fiklet med. CPU er lettere overklokket ifra 3.4 til 4.2 med en liten voltøkning ifra 1.024v til 1.2v. Ved stock CPU settings opplever jeg nesten aldri at PC fryser, men jeg opplever fortsatt at jeg får tilfeldige 1sek lange frysninger der lyd, bilde, mus, tastatur stopper helt opp. Lyden skurrer også i det 1 sekundet. Dette kan skje 1 gang hvert 2. min til 1 gang hver time og skjer uavhengig om jeg spiller, ser på film eller hører på musikk. Noen ganger løser det seg å restarte PC. Har kjørt Latencymon for å sjekke etter DCP latency spikes og det ser egentlig veldig bra ut. Alle drivere som måtte finnes er oppdatert. BIOS er siste versjon. Har sjekket alle strøminnstillinger i Windows og det står nå på Performance og at ikke harddisk skal skru seg av. Noe sier meg at PC ikke får nok strøm da jeg så og si aldri opplever at PC fryser helt så jeg må restarte under stock settings, men kun under overklokking. De småfrysningene jeg opplever er der uansett settings. Problemet var der også før jeg formaterte. PC specs: Fractal Design R4 ASUS Sabertooth Z87 1150 socket Intel Core i5-4670K med Noctua NH-U9B SE2 kjøler 2x8 GB Crucial Ballistix 1600MHz 8-8-8-24 MSI Geforce GTX 780 Corsair ForceGT 240GB SSD Western Digital Black Series 1TB HDD ASUS Xonar Essence STX lydkort Corsair HX750w strømforsyning PS: Hadde ingen problemer med frysing på den gamle Intel Core i7-920 @ 3.8 og GTX 570 med samme strømforsyning. Det oppsettet krever mer strøm enn det nye og var faktisk mye varmere. Endret 18. oktober 2013 av Slettet-hCbNt6w4Pq Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Muligens diskproblemer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Har tenkt litt på om det kan være det ja. SSDen er nå 1år gammel. Kjøres i AHCI mode og Sata3 6gbit. Har kjørt tester på disken og i følge alle programmer så er den frisk, og ytelsen på både skriving og lesing er som den burde være. Lagringsdisken på 1TB er 3mnd gammel og er også frisk og yter som den skal. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Memory leak eller lignende? Skader på CPU eller kanskje problemer med PSU og strømleveransen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Ram-brikkene er kliss nye, men dette problemet var der også med de gamle. Finnes det no program som kan sjekke at spenninger på PSU er som det skal, eller må jeg bare ta en titt i BIOS og følge med over lengre tid at det holder seg som det skal? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Du kan sjekke i BIOS eller prøve med HWMonitor. Tror nok BIOS er mer rett, men HWMonitor skal, i teorien, bruke de samme sensorene. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hadde samme problemet når jeg lekte litt med overklokking for en liten stund tilbake, selv om du har prøvd å sette clocken til normalen igjen betyr ikke dette at problemet er løst. Prøv å resette BIOS ved å ta ut CMOS batteriet, så kan du heller overklokke igjen etterpå hvis du ser at problemet ble løst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Da har jeg kjørt Unigine Valley Benchmark på Extreme HD preset 3 ganger i loop og hatt HWmonitor i bakgrunnen for å sjekke temperaturer, spenning osv. Dette er målt med standardinnstillinger på ALT. Strømforsyning: +5V Min: 4.960v Max: 5.000v +3.3V Min: 3.312v Max: 3.334v +12V Min: 12.192v Max: 12.384v CPU: vCore Min: 0.016v Max: 1.184v Temp Min: 28° Max: 43° Ram: Temp Min: 32° Max: 38° SSD: Temp Min: 27° Max: 28° 1TB HDD: Temp Min: 36° Max: 38° Skjermkort: Temp Min: 54° Max: 80° Det ser ut til at ytelsen er på plass hvertfall. Er spenningsavvikene på strømforsyninga store nok til å lage problemer? Endret 21. oktober 2013 av Slettet-hCbNt6w4Pq Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Niks, jeg kan ikke se noe galt med de spenningene hvis de er korrekte, alt ser helt fint ut. Kanskje du kan gjøre en test til, men med CPU overklokket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå