Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tatt i fotoboks

RasmusN

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet skal det mye til for at man fortjener straff for ting man gjør i god tro (uhell). Bøtesystemet skal virke forebyggende. Trusselen og samfunnsnytten er det sentrale, om det er rettferdig at et øyeblikks uoppmerksomhet skal svi så hardt er nedprioritert. Og slik må det nesten være, men da er det lov å diskutere om det er greit å slippe unna, noe de aller fleste også gjør. Hvis det er noe som er barnslig, er det vel kategorisk fordømmelse. Trafikken er såpass romslig at det som oftest går greit selv om noen dummer seg ut. De moralske grensene samsvarer ikke nødvendigvis med vegtrafikkloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et øyeblikks uoppmerksomhet? Den kjøper jeg ikke.

Utangspunktet er at man holder fartsgrensen, og dermed vil "et øyeblikks uoppmerksomhet" bety at fartsnålen kryper over fartsgrensen et lite øyeblikk før man oppdager det og bremser ned. Sjansen for at dette skal skje akkurat ved en fotoboks er astronomisk liten.

Det som heller menes, tenker jeg, er at man i "et øyeblikks uoppmerksomhet" glemte at fotoboksen var der og dermed ikke fikk bremset ned til under fartsgrensen. Dermed har fotoboksen tjent sitt formål.

Man kan ikke med viten og vilje bryte regler, og så sutre over konsekvensene etterpå. Den slags sluttet man med i barnehagen.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel ikke vært noe sutring her. Trådstarter spurte bare hvilke følger en fartsovertredelse ville få. Så er det noen som sier at han ikke bør betale den boten helt uten videre, og så kom kjepphestene galopperende. Hvis noen sutrer her er det vel rytterne, som har vondt for å finne seg i at noen ikke bøyer seg og beklager.

La meg bare si at jeg ikke synes det er greit å kjøre for fort, men å unnslippe denne boten fordømmer jeg ikke. Ikke er det snakk om utilbørlig unnasniking her heller. Å forlange et klart bilde er helt innenfor reglene.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, trådstarter her. Setter pris på svar, men det var ikke meningen at det skulle oppstå en stor diskusjon om moralske og umoralske verdier.

Har fått tilsendt brev og jeg endte opp med 65 km/t, så sånn sett var jeg heldig at jeg ikke ble målt til 66 km/t i.o.m at boten ikke ble på mer enn 2900,- og 4 prikker. Kommer ikke til å prøve å lure meg unna boten på grunnlag av eget ansvar og evt, faren ved å forsøke å lure seg unna en slik bot. (regner med at politiet er vandt med at folk prøver å unngå fotoboks bøter)

Lenke til kommentar

De er vant til at folk forsøker å komme seg unna, men det er faktisk slik at de IKKE kan kjøre saken videre med mindre det er mulig å stadfeste hvem som kjørte bilen.

Du BØR derfor se bildet før du godtar bota.

Hvis du ikke velger å oppsøke politiet for å se bilde anser de deg for et godtroende fjols, noe de gjør helt rett i.

Lenke til kommentar

Er det slik at alle her som virker så "ærlige" ringer politiet og ber dem sende ett forelegg hver gang de kjører for fort... hvis ikke kan dere vel bare være stille når det gjelder moral i denne saken, ikke sant?

Det er en forskjell på å ringe politiet hver gang man bryter en lov og å forsøke å snike seg unna når man blir tatt for noe man vet man faktisk har gjort.

Om jeg oppdager at jeg kjører (mye) for fort bremser jeg rett og slett ned litt.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det er en forskjell på å ringe politiet hver gang man bryter en lov og å forsøke å snike seg unna når man blir tatt for noe man vet man faktisk har gjort.

Om jeg oppdager at jeg kjører (mye) for fort bremser jeg rett og slett ned litt.

Så da er vel moralen din at alt er lov så lenge man ikke blir tatt for det?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Så da er vel moralen din at alt er lov så lenge man ikke blir tatt for det?

Ikke gjør deg dum.

Alle kan være uoppmerksomme et øyeblikk. Det betyr ikke at det er greit å lyve seg unna når man er uheldig og blir tatt.

En annen ting er at du kan banne på at politiet noterer seg hva som skjer, så neste gang man blir tatt tipper jeg de sjekker litt nøyere.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det er da ikke snakk om å lyve seg unna noe som helst, det er snakk om å sjekke om politiet har bevismateriale godt nok til å innkreve straffeskatt og sjekke om de høyst urimelige prikkene er velfortjent.

Han har strengt tatt tilstått her inne, så da vil jeg si det er å lyve når man ikke vedtar boten.

Håper jeg slipper å noen gang jobbe med noen av dere!

Lenke til kommentar

Ikke gjør deg dum.

Alle kan være uoppmerksomme et øyeblikk. Det betyr ikke at det er greit å lyve seg unna når man er uheldig og blir tatt.

En annen ting er at du kan banne på at politiet noterer seg hva som skjer, så neste gang man blir tatt tipper jeg de sjekker litt nøyere.

Notere seg hva da... hvis det ikke er deg eller bildet ikke er bra nok til å identifisere sjåføren så hva skal man notere?

Hvis du spør om bildet å du ser at det er deg selv og ikke gjør noe videre hva gjør polititet da?

Svaret er INGENTING!!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Han har strengt tatt tilstått her inne, så da vil jeg si det er å lyve når man ikke vedtar boten.

Håper jeg slipper å noen gang jobbe med noen av dere!

Det er det vel også andre som er glad for!

Hadde du vært politi tipper jeg du har blitt en av paragrafrytterne som ikke klarer å tenke selv.... 80,1 km/t i 80 sone.... BOT!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...