Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tatt i fotoboks

RasmusN

Anbefalte innlegg

Skulle hente en kompis etter jobb i dag da jeg rett å slett ikke helt følgte med på hvor fort jeg kjørte. Var fullt klar over at en fotoboks befant seg i det området jeg kjørte i men jeg var rett å slett litt i min egen verden etter en lang dag (det var forresten 22:00).

I det jeg passerte fotoboksen lyste det ett sterkt rødt lys, ikke slik som folk som har mistet lappen i fotoboksen beskriver men ett tydelig sterkt rødt lys. I det lyset oppstod, kikket jeg øyeblikkelig ned på speedometeret og jeg lå da rundt 70 i følge speedometeret. Det var forresten i en 50 sone og jeg er fortsatt i prøveperioden min.

Ut ifra hva jeg har hørt så vil alltid speedometeret vise litt mer enn hva jeg egentlig kjører i (kjører forresten en audi a4 98 mod) i tillegg har jeg hørt at de trekker av ett par km/h fra det fotoboksen tok meg i ettersom hvor fort jeg kjørte.

Spørsmålet er da, hva tror dere konsekvensen blir og hvor mye vil fotoboksen slå ut på at jeg kjørte i?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Du vil få et forenklet forelegg. Satsene for 2013 er som følger:

Fartsgrense på 60 km/t eller lavere:

• tom. 5 km/t 600 kr
  • tom. 10 km/t 1600 kr
  • tom. 15 km/t 2900 kr
  • tom. 20 km/t 4200 kr
  • tom. 25 km/t 6500 kr

Ut i fra din forklaring virker det som du mest sannsynligvis kommer til å måtte betale 2900,-. Angående prøvetiden din tør jeg ikke si noe.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hvis farten din blir fastslått til minst 16 km/t i 60 sone eller lavere, vil du i tillegg få 3 prikker(6 prikker, siden du er på prøvetid). Du får 2(4 på prøvetid) prikker, hvis farten var 11 t.o.m. 15 over i 60 sone eller lavere.

Du kan få 8 prikker på 3 år, før du mister førerkortet i et halvt år. Du får varselbrev etter 4 prikker.

http://www.dinside.no/923674/disse-faar-dobbelt-saa-mange-prikker

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Endret av K_7
Lenke til kommentar

Tipper du går ut fra dette 2900 kr fattigere... har gjort dette selv 2 ganger (11 km/t over i 70-sone begge ganger) men tror jeg betalte 2600 kr.

Så lenge 2600 kr ikke er verdens undergang så tror jeg ikke du har mye å frykte... er det mye penger for deg så er statens innkrevingssentral ikke vanskelig med å goda avbetaling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hastigheten du ble målt til ser du når du får brevet. Jeg passerte fotoboks litt fort i 80-sone, speedometer viste 100 da det blinket, GPS viste 98, og fotoboksen viste 98, så ingen rabatt her. Kanskje du er heldigere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke godta noe som helst før du har sett at det er lett å kjenne deg igjen på bildet.

Er det den minste tvil er det bare å nekte!

Er bilen registrert på deg selv? Hvis den er registrert på et nærstående familiemedlem vil vedkommende ikke ha noen tysteplikt.

Det er noe med å være voksen nok til å ta ansvar for det en har gjort.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nå var jo dette et uhell, og det er kjipt å betale penger og motta prikker for å være uheldig.

Fartsoverskridelse har ikke noe med uhell å gjøre. Har du i det hele tatt førerkort? Med holdningen at du ikke skal kunne holdes ansvarlig for det du selv definerer som uhell virker du ikke å være voksen nok for det.

Lenke til kommentar

Fartsoverskridelse har ikke noe med uhell å gjøre. Har du i det hele tatt førerkort? Med holdningen at du ikke skal kunne holdes ansvarlig for det du selv definerer som uhell virker du ikke å være voksen nok for det.

Så dum du er.

Hvis man kan slippe konsekvensene av et uhell så gjør man jo selvfølgelig det.

EDIT: Hvis man kan slippe konsekvensene av en uskyldig fartsbot som f. eks. i en fotoboks så gjør man jo selvfølgelig det.

Jeg kjørte over og drepte et barn i dag. Jeg var sliten etter en lang dag, og satt litt i min egen verden.

Jeg forklarte foreldrene at det var et uhell, og de tok det heldigvis med godt humør.

:thumbs:

Endret av Pjuuok
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så dum du er.

Hvis man kan slippe konsekvensene av et uhell så gjør man jo selvfølgelig det.

Så du synes det er greit for eksempel å stikke av, uten å legge igjen kontaktinformasjon, dersom du skulle komme til å rygge borti en annen bil? Det var jo et uhell, og da fremstår det som om du mener at du ikke har noe ansvar. Kanskje du skal være litt forsiktig med hvem du kaller dum.

Lenke til kommentar

Så du synes det er greit for eksempel å stikke av, uten å legge igjen kontaktinformasjon, dersom du skulle komme til å rygge borti en annen bil? Det var jo et uhell, og da fremstår det som om du mener at du ikke har noe ansvar. Kanskje du skal være litt forsiktig med hvem du kaller dum.

Blir ikke det samme.

Når du kjører fort i en fotoboks betaler du til staten. Det er en så liten glipp at det er noe man kunne vært foruten. Synes ikke det er så ille å smyge seg unna den.

Her er det ingen fysisk skade som har skjedd, kun hastighet som uheldigvis har vært for høy foran fotoboksen.

Sammenligningen din blir derfor helt mongo. Derfor vil jeg med sikkerhet også kalle deg dum.

Ja jeg er dum jeg også, men jeg klarer å innrømme det iallefall.

Lenke til kommentar

Poenget med fartsgrenser er å sikre mot ulykker. Grunnen til at det ikke blir fysisk skade er at du har flaks.

Jeg kjører ikke alltid innenfor fartsgrensa jeg heller, men innser iallfall at jeg har det fulle og hele ansvar når jeg bryte dem.

Hva gjør du da?

Anmelder du deg selv? Legger du ved videobevis eller bilde slik at du mottar straff også eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...