Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lei...

Anbefalte innlegg

Hei!

Har dere noen tips til hvordan jeg kan ''komme meg tilbake på hesten'' igjen?

Jeg går andre året på videregående skole. Jeg har alltid vært skoleflink, og skolen betyr mye for meg... men i det siste har jeg vært veldig slapp. Når jeg har masse lekser eller har en prøve å øve til, velger jeg å se bort fra dem... Som oftest ender jeg opp på youtube eller facebook. Jeg vet at jeg egentlig ikke har det så vanskelig, og at det blir enda verre når jeg begynner på uni, men jeg kan ikke noe for det - jeg føler bare at det er for mye på en gang (skolearbeid).

I morgen har jeg en prøve i Biologi, men jeg har så vidt begynt å lese. Vi skal kun ha prøve i ett ENKELT kapittel, men jeg gadd rett og slett ikke lese. På forrige prøve gikk det ikke så bra, og jeg får så dårlig samvittighet når jeg holder på sånn. Det fører til angst og mye stressing, men jeg gjør ikke noe med det, jeg bare fortsetter med det samme gamle. Jeg utsetter alt... Det er liksom ingen motivasjon igjen i meg... what to dooo

Jeg vet jeg sikkert høres ut som en liten sutrete drittunge, men .... ååå :confused: Skulle ønske jeg bare kunne stoppe tiden eller noe sånt, haha :rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig ønsker å endre situasjonen, kan du fjerne f.eks. en vital ledning fra datamaskinen og gi den til en betrodd person i en dag eller to om gangen.

Dette er vel kun mulig dersom du er alene om å bruke datamaskinen.

Vanskeligere hvis du bruker internett via en flott multifunksjonell telefon. Da kan det hjelpe å sette SIM-kortet over i en svært enkel mobiltelefon av gammel type. Og gi den multifunksjonelle hypermoderne telefonen til en betrodd person i en dag eller to om gangen.

Bilder kan du ta med digitalkamera, eller vanlig kamera.

Lenke til kommentar

Ga deg litt info på PM. ;)

@Frankline: Jeg tror ikke det hadde hjulpet dessverre (avhengig av størrelsen på problemet etc.). Utsetter man, finner man alltid unskyldninger. Kan fort finne på at du "MÅ støvsuge eller spise" og du "først bare skal".

Det gjelder å være streng med seg selv, lære sine egne unskyldninger og lage spesifike mål og krav til seg selv. F.eks. gjøre lekser eksakt klokken "xx:xx".

Prøv også å roe deg selv ned, ikke stresse. Innse at det er bedre å gjøre litt enn ingenting. Ikke ta det så "høytidelig" som du gjør, fordi hvis du ender opp med å få en 2-er fordi utsatte det så er det bedre å få en 4- selv om du vet du kunne klart 5+!

Stikkordene er vaner, disiplin, positiv tenkning. Det er lett å bare si det, men du er den eneste som kan gjøre noe med det til syvende og sist. Det sitter i hodet. :) Og jo flere "hull" du får og jo mindre tid du har, jo mer arbeid er det og jo mer stresset blir du. Dette svekker motivasjon og denne angsten vokser. Du blir mer skuffet over deg selv, og føler det er mer håpløst.

Hvis du har oppgaver osv. som ikke er levert inn, eller du har dårlig tid etc. så kan du jo forklare situasjonen til læreren og spør om mer tid, hjelp osv. Som regel vil de bare hjelpe hvis de ser at eleven faktisk bryr seg og har ambisjoner. Kanskje lar læreren deg ta en muntlig prøve for å forbedre forrige resultater.

Men du må ikke henge deg altfor mye opp i tidligere "hull" som er for sent. Det gjør deg enda mer urolig og det baller bare på seg med arbeid. Gjør det du kan for de oppgavene du har på planen nå, og drit i resten til du har gjort dette.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...