Gå til innhold

Dropbox-lignende program for egen server?

petterg

Anbefalte innlegg

Finnes det noe program som fungerer tilsvarende dropbox (filsync, mulighet til deling med andre, osv) som kan bruke privat server som lagringsplass?

Ulempene med dropbox er at man ikke har full kontroll på om filer kan komme på avveie, og begrenset plass. Jeg ønsker altså å ha samme funksjonalitet, men å holde filene innenfor en maskinpark jeg selv har kontroll på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen mulighet i opencloud for å jobbe med filene over smb share på server når man er på lanet utenen å skape kaos i sync med klienter?

Fordelen med å jobbe på smb er at flere kan jobbe i samme excel/word/powerpoint-fil samtidig. Hadde jo vært fint med det beste fra to verdener.

(Ludvig; jeg er ikke på jakt etter en nasdisk)

Lenke til kommentar

Owncloud:

Det ser ut som om SMB-jobbing fungerer greit, men man må sette gruppetilhørighet og umask slik at apache servicen får skrivetilgang - dermed kommer sikkerhetsutfordringen ved å ha smb-share hvor alle brukere er medlemmer av en gruppe som har skrivetilgang til alle filer... Mulig en strict smb server setup holder. Man kan i alle fall ikke tillate brukere tilgang til ssh/sftp. Men en strict smb server setup blokkerer for tilgang til andres filer, også de delte filene. Dermed blir colaboration utelukket.

Konklusjonen er altså; skal man bruke smb må man dele absolutt alt eller ingenting.

Neste utfordring er offline sync av delte mapper. Her får man full pakke. Om en eller annen bruker finner på å dele en stor mappe med alle, risikerer alle med liten ssd å få full lokal disk. Man må altså bruke disk quota, med de ulemper det medfører.

Her mangler en måte å styre hvilke delte filer/mapper som skal være offline tilgjengelige og hvilke som kun skal være online tilgjengelige.

Hvilken webdav (online) browser er egnet for windows?

Windows utforsker bruker jo 10 sekunder på å vise mappeinnhold i en mappe, enda det kun er en 1KB tekstfil i mappa!

Lenke til kommentar

Jeg kan koble USB disk til min Asus router. Og kan koble til via Asus app på telefon. Har ikke testet. Anyone?

Har tester det, men personlig syntes jeg det var såpass tungvint og dårlig at jeg slutta å bruke det raskt.

Enkelt å sette opp, men mye styr å bruke...

Lenke til kommentar

Bitcasa er etter min meining det beste alternativet til Dropbox.

Alle gratistenester er i kategorien søppel (bortsett frå SSH/SFTP/SSHFS). F.eks owncloud synkroniserer basert på filens metadata og synkroniserer heile filen(suger bigtime for store filer). Den har og i tillegg implemenert ein rekursiv scan for å sjekke endringer på filsystemet istadenfor å bruke filsystemets sitt API for å få eit oversikt over endringer, ergo det skalerer ikkje om du har svært mange filer. Og den synker ikkje med ein gong.

Lenke til kommentar

Unison overfører kun deler av filer. Den bruker både modtime og arc.bit (windows) til å finne endringer. Etter hva jeg har lest meg til gjør owncloud også dette fra versjon 5.

Dog er jeg enig i at filsystemenes API antagelig ville vært en bedre kilde til endringer, uten at jeg har sett på disse.

Bitcasa ser for meg ut til å kun være en tjeneste, ikke en programvare for egen server, og derme uaktuell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...