Ruben1987 Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 I borettslaget jeg er andelseier i er det snart ekstraordinær generalforsamling med flere saker.Er det mulig å fremme mistillit mot et styremedlem selv om saken ikke er nevnt i innkallingen til den ekstraordinære generalforsamlingen? I tilfelle ja: Kan man kaste det aktuelle styremedlemmet med umiddelbar virkning dersom over halvparten av de fremmøtte andelsierne stemmer for mistillit mot styremedlemmet? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har ikke sjekket loven før jeg skriver dette, og detaljene er uansett regulert av vedtektene i ditt borettslag (som jeg av åpenbare grunner heller ikke har lest.) Så et absolutt svar skal jeg ikke gi. Men det vanlige i organisasjoner er at det ikke mulig å fatte vedtak om andre saker enn de som er nevnt i innkallingen. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hvis det er et borettslag reguleres dette av borettslagloven §7-8 første punktum: Generalforsamlinga kan ikkje gjere vedtak i andre saker enn dei som er nemnde i innkallinga, om ikkje alle andelseigarane i laget samtykkjer, og ikkje anna følgjer av særleg lovføresegn. Med andre ord må alle andelshaverene være enig. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 § 7-8. Om kva saker generalforsamlinga skal og kan behandleGeneralforsamlinga kan ikkje gjere vedtak i andre saker enn dei som er nemnde i innkallinga, om ikkje alle andelseigarane i laget samtykkjer, og ikkje anna følgjer av særleg lovføresegn. At saka ikkje er nemnd i innkallinga, hindrar likevel ikkje at1. den ordinære generalforsamlinga avgjer saker som etter lova eller vedtektene skal takast opp på kvar ordinær generalforsamling,2. den ordinære generalforsamlinga avgjer krav om gransking som nemnd i § 7-14,3. det blir valt styremedlemmer der nokon står på val,4. det blir vedteke å kalle inn ny generalforsamling til å avgjere framlegg som er gjorde i møtet. Man kan, i medhold av § 7-8 nummer 2, velge styremedlemmer dersom noen ønsker å fratre uten at det er nevnt i innkallingen, men man kan ikke kaste et styremedlem i medhold av denne bestemmelsen. Vil man behandle forslag på ekstraordinær generalforsamling som ikke er nevnt i innkallingen må man fremme forslag om å kalle inn til ny generalforsamling for å behandle sakene, jfr. nummer 4. 2 Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Takk for mange svar. Det står ikke noe i vedtektene som har med mitt spørsmål å gjøre. Da er det som jeg antok at man ikke kan kaste et styremedlem dersom det ikke står i innkalling til ekstraordinær generalforsamling. Krikkert: Jeg regner med du mener nummer 3 og ikke nummer 2 i § 7-8? Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Lurer på en paragraf som motsier § 7-8: § 8-3 (3) Ein styremedlem kan avsetjast av den som har valt styremedlemmen. Betyr ikke det at dersom et styremedlem er valgt inn av ordinær generalforsamling kan det også avsettes av ordinær generalforsamling. Uten at dette er nevnt i innkallingen. Har jeg tolket riktig eller galt her? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Nei, § 8-3 sier kun noe om de materielle kravene for å avsette et styremedlem, og ikke hvordan "den som har valt styremedlem" må gå fram for at dens vedtak skal være formelt i orden. Alle vedtak som fattes av generalforsamlingen skal følge riktige prosesuelle regler, og at en sak ikke er nevnt i innkallingen faller inn under den typen feil som veldig fort leder til ugyldighet. 2 Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Takk for raskt og bra svar. Ikke lett å skjønne hvordan lover fungerer når man ikke har noen juss-utdannelse Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Nysgjerrig på hva mistillitsforslaget går ut på jeg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå