Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil maskin? Testet Memtest86+ uten problemer, brainstorming noen?

Anbefalte innlegg

Heisann,

For litt siden bygde jeg en maskin som egentlig har fungert helt greit, med få unntak.

Delene er Asus Z87-WS, i7-4770K, custom EK vannkjøling (360 mm), 32 GB Crucial Elite minne, Samsung 840 Pro, Corsair AX760i, skryte-skryte (stolt!). :D

Har altså 32 GB minne (overkill fordi jeg er sprø), men lurer på om en av modulene kan være litt "smådefekte". :p

Jeg testet maskinen med Memtest86+ og gikk gjennom 3 ganger. Siden jeg har 32 GB minne tar det ganske lang tid, så mistenker at det ikke er grundig nok.

Har før opplevd at RAM-problemer har lurt seg unna Memtest.

Alt fungerer flott egentlig, men hender at programmer krasjer osv. Det skjer også bare når jeg bruker mer enn 8 GB (som lett kan skje ofte). Var på rundt 13 GB forbruk nå, og Skype hang seg opp, nettleserfaner krasjer (etterfulgt av full Chrome-krasj). Spill krasjer egentlig skjeldent og det ene spillet jeg spiller er i alpha-stadiet.

Sidevekslingsfilen er satt til 512-4096 MB, noe jeg mener burde være mer enn nok med denne minnemengden. Skal jo ikke ha noe å si dette, så lenge det er en sidevekslingsfil opprettet.

Det er ikke alt av minnet som blir testet av Memtest86+, så tenkte jeg kunne prøve å bytte om modulene eller bruke en og en for å se om problemene fortsatte (men så er 8 GB minne i minste laget :p og radiatoren er foran).

Noen som kommer på noe jeg ikke har tenkt på?

Øvrig: Bruker da Windows 7 Professional 64-bit (duh'), jeg har klokket ned til standardfrekvenser bare for å sjekke. Testet også alt standard med Memtest86+. Har også testet Prime95, men skal teste enda mer for å være sikker.

Kan også legge til at jeg har hatt en del problem med skjermkortet (alderdom), det kan jo teoretisk sett påvirke resten av maskinen.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger er memtest ok mens i drift feiler det.

De gangene jeg har hatt dette har dram og/eller imc spenningen droppet mens i drift mens ikke i memtest som da har resultert i fusk i adresse områder.

Så bump opp dramvoltage litt i bios settings.

I ditt tilfelle er det minnebrikke #2 siden du sier over 8gb og mindre en 16gb som vil peke ut populert modul to om du har 4x8gb

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Alt fungerer flott egentlig, men hender at programmer krasjer osv.

Hva sier hendelseliste logger om feilene.

Regner med at du ikke får BSoD?

Sidevekslingsfilen er satt til 512-4096 MB, noe jeg mener burde være mer enn nok med denne minnemengden

Det er ikke nok det er gammel regel er "minnemengde * 1.5",sett den til systemstyrt størrelse(fungere som regel alltid fint)

Du kan godt kjøre memtest86+ natten over.

Prime95(default) her testet nesten bare minne.

Velg small FFT`s for og teste CPU.

Du er kansje klar over dette,men nevner det bare da mange surrer med dette.

IntelBurnTest er også grei og bruke da den kan finne ustabiliteter fortere.

Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

Jeg har testet Prime95 nå hvor minneforbruket har vært på rundt 98-99% og CPU 100%. På den tiden har egentlig alt fungert bra, utenom et par ganger hvor et par faner har krasjet. Innholdet i fanene var enten animerte bilder eller video (flash). Jeg håper at det er skjermkortet som lager krøll.

Til tross for dette så er det jo noe som tyder på at det er noe med den andre modulen, bør undersøke dette med samme skjermkort og se om problemet vedvarer.

Har satt igang dskchk ved neste oppstart, bare for å være sikker på at det ikke er noe annet. :D

Noen ganger er memtest ok mens i drift feiler det.

De gangene jeg har hatt dette har dram og/eller imc spenningen droppet mens i drift mens ikke i memtest som da har resultert i fusk i adresse områder.

Så bump opp dramvoltage litt i bios settings.

I ditt tilfelle er det minnebrikke #2 siden du sier over 8gb og mindre en 16gb som vil peke ut populert modul to om du har 4x8gb

Ja, har erfart dette selv før (hadde noen vakre Mushkin-moduler som var skikkelig klokkevennlige, men endte opp med 2 GB pga. den andre modulen var defekt. Fant ut av det med å prøve èn og èn). :)

Hmm, jeg har satt minnespenningen til 1.5 V, står ikke på auto, så det kan vel ikke være dèt. Er spesifisert for 1,5 V. Disse modulene skal være klokkevennlige på 1.5 V også.

Mhm, er dette jeg er redd for. Jeg tenkte å prøve å ta ut, eller stokke om modulene og se om det gjorde noen forskjell. Må skru ut radiatoren først (stakkars meg altså...). Det er 4 moduler det er snakk om ja. :)

Hva sier hendelseliste logger om feilene.

Regner med at du ikke får BSoD?

Angående krasjene idag står det følgende:

Her er beskrivelsene på feilmeldingene, avskilt med ---.

---

The Desktop Window Manager has encountered a fatal error (0x8007000e)

---

Faulting application name: Skype.exe, version: 6.7.0.102, time stamp: 0x51f0d990

Faulting module name: KERNELBASE.dll, version: 6.1.7601.18229, time stamp: 0x51fb1116

Exception code: 0x0eedfade

Fault offset: 0x0000c41f

Faulting process id: 0xd74

Faulting application start time: 0x01cecaaa9cc0d370

Faulting application path: C:\Program Files (x86)\Skype\Phone\Skype.exe

Faulting module path: C:\Windows\syswow64\KERNELBASE.dll

Report Id: 0729736e-3767-11e3-b8c5-74d02b97943b

---

Faulting application name: FAHControl.exe, version: 0.0.0.0, time stamp: 0x4b441fd3

Faulting module name: libcairo-2.dll, version: 0.0.0.0, time stamp: 0x4b4f7619

Exception code: 0xc0000005

Fault offset: 0x00021807

Faulting process id: 0xadc

Faulting application start time: 0x01cecb22de602dc1

Faulting application path: C:\Program Files (x86)\FAHClient\FAHControl.exe

Faulting module path: C:\Program Files (x86)\FAHClient\libcairo-2.dll

Report Id: 07294c5e-3767-11e3-b8c5-74d02b97943b

---

Fant også tidligere disk error (ID 11), en ID 9020 relatert til sleep og skjermkort (hmm) og litt diverse rundt WLAN-kontrolleren (som ikke var noe å bry seg om. :)

Interessant digresjon angående WLAN-kortet: Det er et Signal King-produkt (retningsbestemt WLAN-kort og antenne), det kom med en 5 meter lang kabel, har også hatt dette ute i et halv annet år. Nylig åpnet jeg den opp og byttet ut kabelen med en 1,5 m tykk en, og koblet den til en USB-3.0-port. Resultatet var at den gikk fra å være "ganske stabil" til "100 % stålsikker". Signalnivået gikk fra 95 %-ish til 100 % og ~37 dB til 23 dB. Den går ganske bredt også, så den får kontakt uten å måtte sikte inn (vet ikke hvor routeren er en gang! :D). Siden jeg hadde boksen ute, var det ikke så praktisk å koble til strømforsyning for ekstra strøm, men det var ikke mye som skulle til. Ser også ut til at den får mer enn nok strøm fra USB 3.0-kontakten (sammenlignet med 2.0).

EDIT: Etter litt søking tyder det på datakorrupsjon, noe som gjør at jeg ihvertfall skal undersøke SSD-en grundigere.

Det er ikke nok det er gammel regel er "minnemengde * 1.5",sett den til systemstyrt størrelse(fungere som regel alltid fint)

Du kan godt kjøre memtest86+ natten over.

Prime95(default) her testet nesten bare minne.

Velg small FFT`s for og teste CPU.

Du er kansje klar over dette,men nevner det bare da mange surrer med dette.

IntelBurnTest er også grei og bruke da den kan finne ustabiliteter fortere.

Hmm, er litt usikker på om det gjelder i dette tilfellet. Ser liksom ingen grunn til at sidevekslingsfilen skal være så stor i dette tilfellet. Skulle gjerne ha prøvd det, men SSD-en er ikke på nært hold så stor som den burde være, har kanskje 15 GB ledig plass.

Men planlegger kjøp av ny SSD og da blir det en stor en (sikkert 512 GB).

Siden jeg har 32 GB så tok det ca. 13 timer å teste 96 GB (3x). :) Tror jeg må la den stå en uke for å være helt sikker. Problemet er bare at da blir jeg uten PC.

Har som sagt testet Prime95 i noen timer, uten tull (testet mest mulig minne). Men da hadde jeg allerede brukt 10-11 GB, så må ta en omstart og starte Prime95 før alt annet tror jeg for å sjekke grundig.

Har også IntelBurnTest som sitter på benken og venter på å bli satt på banen.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ligger ikke på kompatibelhetslisten, men det var ikke akkurat så mange der heller. De støtter X.M.P., og dermed burde de støtte brikkesettet ihvertfall. :)

Tror nok det bør være noe annet.

Men skal teste litt videre og se, når jeg finner ekstra tid.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Som sagt, problemet med inkompatibelt minne er at det er et helvete å feilsøke. Det er i mange tilfeller umulig uten å ha et kompatibelt sett å teste med.

Og det er en av de letteste tingene å gardere seg mot ved å sjekke QVL lista på hovedkortet eller sjekke minnekonfiguratorene hos minneprodusentene.

Lenke til kommentar

Når rambrikkene dine er stabil når du tar custom blend med over 90% rambruk, så tror jeg det ikke er noe feil med rambrikkene dine. Heller hadde det slått ut ganske fort. Vet ikke om du har 4x8gb brikker eller 8x4gb, overklokking blir vanskeligere når man har flere brikker. Tror heller at det er noe annet som bugger for deg. Får håpe at du finner ut hva som kan være galt. Ganske irriterende når man har et godt system, men ikke alt fungerer 100%

Lenke til kommentar

Når rambrikkene dine er stabil når du tar custom blend med over 90% rambruk, så tror jeg det ikke er noe feil med rambrikkene dine. Heller hadde det slått ut ganske fort. Vet ikke om du har 4x8gb brikker eller 8x4gb, overklokking blir vanskeligere når man har flere brikker. Tror heller at det er noe annet som bugger for deg. Får håpe at du finner ut hva som kan være galt. Ganske irriterende når man har et godt system, men ikke alt fungerer 100%

Testet ikke over 90 %, men rundt 71 % av minnet (var brukt litt fra før). Det er Z87 jeg har så er bare fire minnespor (4 stk. 8 GB). :) Men ja, den er egentlig ganske stabil.

Som sagt så mistenker jeg at det er skjermkortet sitt feil.

Har ikke fått testet alt med Prime95, men føler meg ganske trygg på at alt er bra.

Jeg vet at det i et av tilfellene er denne bug-en til Intel i brikkesettet som har laget litt kluss, men ellers må jeg bare undersøke litt videre.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Over 11 timer med Prim95, testet minnet fra ~2 - 31 GB, ingen problemer. Det neste blir å koble til SSD-en fra den bærbare maskinen og se om større sidevekslingsfil kan være løsningen. Tviler, men skader ikke å være sikker. Etter det prøver jeg å bruke PC-en med èn og èn modul. Finner jeg ikke ut av problemet da, prøver jeg å sette inn et GT 520-kort. Har jeg fortsatt problemer da, så tenker jeg at det må være noe med hovedkortet.

Kan ihvertfall trygt si at det er noe som er galt. Chrome krasjer med noen dagers mellomrom, kjører F@H så krasjer dette også. Skype får "canvas draw"-feilmeldinger, som jeg har fått før på andre maskiner (med lite minne) og Spotify-GUI blir svart helt til jeg drar musepekeren over knappene. Etter en stund blir også dette normalt igjen, og resten av programmene kjører til noe krasjer igjen. Dette får meg til å tro at det må være noe med minnet, men ikke nødvendigvis at det er modulene sin feil. Derfor sjekker jeg sidevekslingsfil for å være sikker.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hva hjelper koble SSD fra bærbare maskin over til stasjonær?

Anbefaler en clean install av Windows 7 / 8 hvor du kan teste uten forstyrrelse av programmer. Kun nødvendige drivere fra produsenten til hovedkort og skjermkort.

EDIT:
La til tekst

EDIT 2:
Ref posten din over:

Faulting application name: FAHControl.exe, version: 0.0.0.0, time stamp: 0x4b441fd3

Exception code: 0xc0000005 = betyr som regel Access Denied, altså problemer med rettigheter. (access violation)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hva hjelper koble SSD fra bærbare maskin over til stasjonær?

Anbefaler en clean install av Windows 7 / 8 hvor du kan teste uten forstyrrelse av programmer. Kun nødvendige drivere fra produsenten til hovedkort og skjermkort.

Det er fordi jeg har altfor små SSD-er, så jeg trenger ekstra lagringskapasitet. Har 17 GB totalt ledig plass nå, på den andre SSD-en er det vel rundt 40 - 50 GB ledig. :)

Tror ikke full reinstallasjon hjelper, men kommer til å prøve det om ingenting annet fungerer. Har også igjen å teste skjermkortet skikkelig. Men takk for tilbakemeldingen, alt hjelper.

Lenke til kommentar

EDIT 2:

Ref posten din over:

Exception code: 0xc0000005 = betyr som regel Access Denied, altså problemer med rettigheter. (access violation)

Rart. :hmm:

Snarveien jeg bruker har alltid vært satt til "kjør som administrator" i avanserte instillinger. Kanskje jeg skal endre hovedprosessen til dette også. Men så har man jo Chrome da, som krasjer og greier. De pleier å krasje samtidig.

Er nødt til å sjekke Event-loggen nå.

EDIT: Sjekket Environment Variables, og den rette filen var der ikke.

Dette har ikke vært et problem før (gamlere versjon dog). Med tiden kommer jeg til å sette det som tjeneste, det eliminerer vel denne problematikken helt og sikkert.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for bidrag. Har tenkt tanken, problemet er bare å vite hvilket. Blir noke nødt til å lage en liste over programmer jeg bruker og luke dem ut. Eventuelt oppdatere drivere osv.

Men tar jo lang tid ettersom det kan gå en dag eller to uten at noe krasjer. FireFox kan jeg bruke uendelig uten at det krasjer, men det er en dårlig nettleser for meg i forhold til Chrome. Mens sistnevnte er den som krasjer, det skjer ihvertfall når jeg bruker denne. F@H, Chrome og Open Hardware Monitor er de tre som krasjer. Har utelukket OHM, men siden dette programmet også krasjer samtidig må det være en ledetråd der.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å ta ut skjermkortet og bruke det integrerte skjermkortet for å teste dette?

Nei, feilsøking tar mye lengre tid når det er den eneste PC-en man har i bruk. :p Men må prøve dette ja, er nødt til å bruke det i noen dager også. Så lang tid tar det ofte før jeg støter på problemene igjen. Jeg kan ha maskinen på idle i en ~uke (sikkert lenger) med F@H kjørende i bakgrunnen uten at noe krasjer. Det er altså noe som skjer når jeg bruker maskinen. :)

Du trenger ikke å ha en stor sidevekslingsfil. Det bør holde med formelen (så mye du har tenkt å bruke - så mye fysisk minne du har) + 512 mb.

Hadde først laveste verdi (512 MB), fant fram en "gammel" SSD med mye plass og satt det til systemstyrt. Har ikke merket noe forskjell på dette. Min opprinnelige teori var at 512 MB var nok ettersom jeg har ganske mye fysisk minne installert. Windows har satt sidevekslingsfilen til 31,9 GB, men bruker bare 811 MB.

Kommer nok til å justere denne ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...