geirjenssen Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har lisens på Windows 8 (Pro versjon introtilbud til kr 249,-) og jeg skal bygge ny PC, men ønsker å installere 8.1 direkte. Finnes det ISO av 8.1 ute jeg kan laste ned? (den på Store oppgraderer bare) Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har lisens på Windows 8 (Pro versjon introtilbud til kr 249,-) og jeg skal bygge ny PC, men ønsker å installere 8.1 direkte. Finnes det ISO av 8.1 ute jeg kan laste ned? (den på Store oppgraderer bare) Då må du dessv kjøpe 8.1 :/.. uten det så går det bare an (som du sier) å oppgradere fra 8 pro til 8.1 pro.. etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Du kan laste ned setup og lage ISO via denne linken, så lenge du har produktnøkkelen til Windows 8. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Du kan laste ned setup og lage ISO via denne linken, så lenge du har produktnøkkelen til Windows 8. Hm.. Det står: "Warning Don't format your hard drive before installing Windows. Your current version of Windows must be running when you begin installing Windows 8.1 or Windows 8." men de sa jo det samme når jeg installerte Windows 8 oppgraderingstilbudet, men det det fungerte utmerket den gangen på en tom hardisk. Jeg skal laste ned og prøve på det nye prosjektet jeg får om 2-3 uker. Endret 18. oktober 2013 av geirjenssen Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 For å aktivere uten å bruke registertrikset, må setup finne en Windows-installasjon. Du kan fint formatere disken UNDER installasjonen, men ikke på forhånd. Lykke til! Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 Tja... vi får se hvordan det går. Jeg kjøpte 3 lisenser av W8 PRO upgrade tilbudet til kr 249,- i januar/februar 2013. 1) På min laptop var det HP oem W7 på hardisken og jeg slettet partisjonen og opprettet ny under installasjonen av W8, ingen feilmeldinger og det er denne PC jeg skriver på nå. 2) Den andre installasjonen på hjemmekontoret var en nybygd PC uten noe os, og HD var tom rett fra fabrikken. Jeg fikk ingen feilmeldinger og trengte heller ikke her bruke registertrikset, 3) Den tredje lisensen er ubrukt og jeg tenkte å bruke den på et nytt prosjekt, og målet er jo å slippe å installere w8 først (eller kanskje må jeg installere w7?) Vel, jeg skal rapportere når jeg får de nye "bitene" om et par uker. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det var ikke så rett frem som jeg skrev i post #3 dessverre. Men det finnes en løsning! Se min tråd: Hvordan laste ned setup/ISO av Windows 8.1. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Det var ikke så rett frem som jeg skrev i post #3 dessverre. Men det finnes en løsning! Se min tråd: Hvordan laste ned setup/ISO av Windows 8.1. Javel..., men i kilden din (http://winsupersite.com) står det: "The bad news? Once you've downloaded that ISO, you still can't use your Windows 8 product key to perform a clean install of Windows 8.1." Da er vi vel like langt? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Javel..., men i kilden din (http://winsupersite.com) står det: "The bad news? Once you've downloaded that ISO, you still can't use your Windows 8 product key to perform a clean install of Windows 8.1." Da er vi vel like langt? Du kan bruke en generic key (søk på Google) eller lage en ei.cfg-fil som du plasserer i sources-mappen på installasjonsmediet (enklest med minnepenn). Da kan du hoppe over steget hvor man legger inn produktnøkkelen. Microsoft gjør det ikke lett! 1 Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Okey, da var det testet med vellykket resultat. Man kan gjøre clean install av Windows 8.1 PRO med 8.0 produktnøkkel. (edit: 8.1) Jeg lastet ned Windows 8.1 fra denne siden: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-key-only Under installasjonen måtte jeg bruke placeholder produktnøkkel: XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB. (Kilde: http://www.itavisen.no/nyheter/her-laster-du-ned-windows-81-119225) Deretter (dagen etterpå, når Windows maste om det) la jeg inn en "kr 249,- PRO nøkkel" som jeg kjøpte i fjor. Jeg brukte en annen oppgradert Windows 8.1 PC når jeg lastet ned til minnepenn under forberedelsene. EDIT 15.12.2013: Denne installasjonen var på en nybygd PC med en ubrukt Pro 8.0 lisens. Det var ikke vellykket på neste maskin hvor jeg skulle bruke en allerede aktivert Windows 8 med Windows mediacenter pakken. Endret 15. desember 2013 av geirjenssen Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Flott at du bekrefter! Selv har jeg testet å legge til filen ei.cfg i sources-mappa på minnepennen med følgende innhold: [Channel] Retail [VL] 0 Da fikk jeg valget mellom de to versjonene (Core og Pro) og kunne hoppe over inntasting av produktnøkkelen! Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 I neste prosjekt som jeg sliter med nå er at jeg skal bruke en Windows 8 Pro produktnøkkel som allerede er aktivert på den gamle PC'n. Den andre PC er satt i drift som server med en annen produktnøkkel. Denne installasjonen var oppgradert med Windows Media Center-pakken. Windows 8.1 godtok ikke nøkkelen som var på den gamle PC. Jeg prøvde å legge inn media center nøkkelen i "Legg til Windows 8.1 funksjoner" og Media Center nøkkelen ble godkjent, men installasjonen ble avbrutt i neste steg siden hovednøkkelen er brukt på en annen PC. (feilkode 0xC004C008) Jeg prøvde å ringe Microsoft support, men de skal ha kr 489,- for opprette sak. Hvordan deaktiverer jeg den forrige aktiveringen? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Hvordan deaktiverer jeg den forrige aktiveringen? Det er ikke noe som heter deaktivering hos Microsoft. Enten har du aktivert eller ikke. Vil tro at problemet ligger i Media Center nøkkelen og ikke på Pro nøkkelen, siden du sier den er en oppgraderingsversjon. Slike versjoner kan jo flyttes til ny pc. Men min erfaring med de Media Center nøkkelene (de gratise man fikk) kun funker på en aktivering. Kan altså ikke aktiveres på nytt. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Det er ikke noe som heter deaktivering hos Microsoft. Enten har du aktivert eller ikke. Vil tro at problemet ligger i Media Center nøkkelen og ikke på Pro nøkkelen, siden du sier den er en oppgraderingsversjon. Slike versjoner kan jo flyttes til ny pc. Men min erfaring med de Media Center nøkkelene (de gratise man fikk) kun funker på en aktivering. Kan altså ikke aktiveres på nytt. Media Center bruker jeg ikke uansett, så det kan jeg leve med. Men hvordan går jeg frem for å fjerne sperren (feilkode 0xC004C008) slik at jeg får aktivert på nytt? PS: Når jeg flyttet min Office 2010 fra hjemmekontoret til jobben, ringte jeg til Microsoft og fikk hjelp til dette uten å bli avkrevd kr 489, Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Når du ringer "aktiveringstelefonen" på tlfnr. 800 56 615 skal det ikke påløpe annet enn evt. ringeminutter. 1 Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Løst! :-) Jeg ringte 80056615 mens jeg av i aktiveringsmodus i Windows. La inn tallene som sto på skjerme, (veldig mange) Så fikk jeg en tilsvarende tallrekke som jeg fikk i retur fra telefontjenesten. Windows Media Center ble også godkjent. Konklusjon: Ja, man kan aktivere Windows 8.1 med 8.0 produktnøkkel. En ubrukt lisens går direkte uten problemer, mens en tidligere brukt lisens må reaktiveres med veiviseren. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Oppdatering: Etter ett døgn måtte jeg gå igjennom aktiveringsprosessen på nytt pga Windows Media Center. Ellers alt ok :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå