Gå til innhold

Filformat og overføring til PC

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har tatt noen ganske bra bilder av Hallingskarvet i helgen med mitt Olympus Camedia C-5050. Jeg tok bildene med største oppløsning som er 2560x1920 pixler i TIFF eller RAW (husker ikke). Og når jeg nå har overført bildene til pc'en lagrer de seg som "Microsoft Office-dokumentbildefil" (??). Er det et bildeformat som kan benyttes til redigering senere ? Hvert av bildene er på 14 megabyte, og jeg valgte størtste oppløsning med tanke på å få forstørret opp bildene stort dersom de ble bra. Noen som har råd/tips/veiledning ??

På forhånd takk !

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Microsoft Office-dokumentbildefil" sier ikke stort om hvilket bildeformat det er, men mer om hvilket program på din pc som er satt til å åpne det filformatet. Se heller på de tre-fire siste bokstavene i filnavnet, altså de etter punktumet. Står det .tif .bmp .jpg, eller? Uansett så går det an å redigere bildene senere, hvis du har et noenlunde oppegående redigeringsprogram.

Lenke til kommentar
"Microsoft Office-dokumentbildefil" sier ikke stort om hvilket bildeformat det er, men mer om hvilket program på din pc som er satt til å åpne det filformatet. Se heller på de tre-fire siste bokstavene i filnavnet, altså de etter punktumet. Står det .tif .bmp .jpg, eller? Uansett så går det an å redigere bildene senere, hvis du har et noenlunde oppegående redigeringsprogram.

Det står overhodet ingen "fileextension" bak. Bildene ble som sagt tatt i "RAW" altså ingen komprimering á la .tiff eller .jpg så kanskje det er svaret ? Hadde jeg brukt Ulead Photo-Express eller PhotoShop som "default" på maskinen hadde bildene kanskje lagret seg i relevante formater da ? Aner ikke, bryr meg ikke, jeg skal nemlig få min bror som jobber i reklamebyrå til å blåse opp bildene til maks størrelse/min. kvalitetstap så får vi se hva resultatet blir. Uansett, bilder tatt i format "RAW" MÅ da vel bli av bedre kvalitet enn .tiff ?? :shrug:

Takk i alle fall !

MVH

DeeJayVZ

Lenke til kommentar

Det kan ikke være RAW fordi fila er for stor. Det er godt mulig det er TIFF filer du har. RAW er som navnet sier rå data fra CCD brikken det innholder all informasjonen fra brikken. Problemet er at RAW trenger en del prosessering for å bli bra. Det finnes en plugin til Photoshop som gjør dette.

En rawfil på 2560x1920 piksler burde bli ca 5MB siden det er 12 bit pr piksel og fila er komprimert. Ei TIFF fil er ca 3 ganger så stor siden det er 24 bit pr pixel og liten eller ingen komprimering.

Lenke til kommentar

Fileextension: Hvis filutforskeren ikke viser "fileextension", velg det i menyen: Tools->Folder Options, velg "View" på toppen og fjern krysset fra "Hide file extensions for known file types". I norsk Windows blir det vel noe som "Verktøy->Mappe alternativer->Vis->Skjul fil-endelse(?) for kjente filtyper"

Filene er helt sikkert ikke i RAW format, siden ingen av programmene i Office pakka kan åpne bilder i RAW formatet.

Enkelt regnestykke på hvor stor en TIFF ville bli: 2560x1920 x 24/8 = 14745600 som er rundt regnet 14MB. Omtrent det filene dine var på?

.. ingen komprimering á la .tiff eller .jpg ..

TIFF har ingen komprimering á la JPEG. Mens et bilde i JPEG format taper kvalitet jo mer du komprimerer det, så har TIFF tapsløs kompresjon. Noe lignende .zip som du sikkert har brukt til å komprimere andre filer. Det betyr også at TIFF selvfølgelig ikke kan komprimeres så mye.

Lenke til kommentar

Når du får skrudd på filetternavn, så kan du endre hvilke programmer som åpner hvilke filer.

Åpne filbehandleren. -> Verktøy -> Mappe alternativer.

I mappefanen så velger du "filtyper".

Her kan du velge hva som skal åpnes hvor. Kjekt å kunne dersom et program "knabber" filetternavnet. F.eks når Mediaplayer stjeler .mp3 fra winamp.

Lenke til kommentar

Raw photoshop plugin eller noe sånt. Søk med Google. Men Raw er ikke en standard. Det betyr bare at signalet fra CCD'en er lagret uten noen form for behandling. Det betyr at Raw-konverteren må vite hva slags kamera det får bilde fra. Pluginen til PS støtter ikke alle slags kamera. Det finnes mange forskjellige raw-konvertere. Se om olympus har noe som er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...