Gå til innhold

Crossfire problemer

Minco

Anbefalte innlegg

Hei :)

Prøver meg på en post her inne jeg.. sitter helt i tåka her.

Håper noen sitter med litt (gjerne mye) mer kunnskap rundt dette med Crossfire.

Håper problemet kommer godt nok frem.

Jeg kjøpte meg et skjermkort nr 2 (se signatur for hardware). Jeg gikk ganske samtidig til innkjøp av en 144 hz skjerm. Koblet de begge i maskinen, så at Crossfire var aktivert alt så bra ut.. det var nok av strøm og nyeste drivere var installert. Starter fullscreen-program.. BOM, BSOD og maskinen restarter.

Etter litt googling fant jeg ut at dette var pga HZ på skjermen. Jeg endret dette til 120 og da fungerte det fint (litt dumt med fet skjerm å greier, men greit).

Jeg fyra deretter opp BF4 Betaen som nettopp var ute.. og dette fungerte glimrende! - i en uke.. da begynte det å lagge VELDIG. Litt som MS lagg for de som kjenner til det. Dette vedvarte til betaen ble tatt ned. Jeg har ikke dårlig linje, og det var ingen som kjørte verken stream eller DL på linja når dette holdt på. Problemer har jeg også i Metro LL.. Her har jeg sett noen skrive at om man har ATI kan man få problemer med ytelse osv.. men jeg skal ikke ha problemer med 2x av de skjermkortene jeg har, når det fungerte fint da jeg hadde ett.

Et siste lite irritasjonsmoment er at jeg i chatpanelet på Facebook får opp masse små sorte streker.. dette kom også når jeg fikk ny skjerm/Crossfire.. Har ikke undersøkt dette videre, men har noen forslag så kom gjerne med det!

Jeg har prøvd ALT jeg kan komme på. Jeg har wipet drivere fullstendig, både CCCP og HW messig. Jeg har oppdatert drivere, og testet Beta drivere. Jeg har sjekket strømforbruk med Crossfire i load på Metro LL Benchmark uten problemer. Jeg har til og med formatert driten og reinstallert Windows 8 Pro, reinstallert alt av nyeste drivere og testet.. uten hell.

Jeg jobber som IT konsulent så har knåtta og skrudd en god del pc kan man si. Men aldri tafsa borti Crossfire.. Dette er min første private AMD build.. og jeg angrer da forrige Intel/Nvidia build med SLI kjører fortsatt helt fint :)

Kan noen hjelpe meg litt på vei hadde jeg blitt sjeleglad!

Var det dårlig formulert eller vanskelig å tyde er det bare å si ifra så skal jeg gjøre et nytt forsøk :)

Se bildet for info om systemet.. håper noen har noen erfaring eller noe.. for jeg er helt blank..

PS! Ja, jeg har prøvd å starte maskinen på nytt :tease:

post-143462-0-81842300-1382042094_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som du sier du har prøvd alt, så regner jeg også med at du har oppdatert BIOS? Dog tvilsomt at du har siste BIOS da den ble lagt ut for to dager siden. Ikke at en oppdatering av BIOS vil virke som et mirakel, men i mange tilfeller kan det fikse noen problemer, det er jo derfor HK produsenter gir nye nye versjoner av BIOS.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Virker merkelig, men har du testet med kortene separat for å se om problemet ikke ligger i et enkelt kort?

Har byttet plass på kortene og testet med begge som "master" så jeg vet at begge funker :) Har også slått på funksjonen som gir et "Crossfire" emblem i hjørnet når man kjører fullskjermsprogrammer som aktiverer Xfr :)

Etter som du sier du har prøvd alt, så regner jeg også med at du har oppdatert BIOS? Dog tvilsomt at du har siste BIOS da den ble lagt ut for to dager siden. Ikke at en oppdatering av BIOS vil virke som et mirakel, men i mange tilfeller kan det fikse noen problemer, det er jo derfor HK produsenter gir nye nye versjoner av BIOS.

Ja, det har jeg også :) Oppdaterte til nyeste BIOS når jeg formaterte, men så ikke at det hadde kommet en ny en den 16.10! Takk for heads up :) Skal prøve, men jeg tror heller ikke det gjør underverker..

Lenke til kommentar

Fant også noe på nettet at man må bruke Display port på 144 MHz skjermer, vet ikke om det har noe for seg da jeg aldri har brukt 144 MHz skjerm.

Det er alt i bruk :)

ed. Det fungerte fin med 144 hz på f.eks BF3 med bare ett kort.. men med Xfire aktivert går maskinen i BSOD..

Når du sier det, det er også viktig å bruke korrekte utganger på kortet. Vet ikke om dette har noe å si for ditt problem men verdt et forsøk :)

Dette skal jeg prøve å bytte om på.. benytter nå den koblingen som er nærmest pci-e kontakten på kortet nærmest CPU.. burde jo være riktig men skal teste litt med det :)

ed. kom brått på at det er bare en DVI på hvert kort ;P men takk for tipset!

Endret av Minco
Lenke til kommentar

Kanskje et skudd i blinde, men sjekk om begge kortene har samme BIOS, Gigabyte har gitt ut en i januar i år som er 015.026.000.000. Vet ikke om det har noe å si, men ....

Tror ikke det er noen vits å prøve den DVI-I utgangen, kortet må ha DVI-D for at 144 MHz skjerm skal funke.

Har sjekket , de skal ha samme BIOS :)

Dårlig/skadet bridge?

Det kan være en mulighet! Er det eneste jeg ikke har fått sjekket siden dette var den eneste lange bridgen jeg hadde :) Det skal jeg prøve på!

ed. Har byttet bridge nå.. men opplever fortsatt konstante lagspikes i alt av spill fra Metro LL til WOW og bf3.. 1/10 sec freeze hvert sekund hele tiden.. utrolig iriterende :p

Endret av Minco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...