Gå til innhold

Win 8.1, oppløsning og startmeny.


nor50

Anbefalte innlegg

Har kjørt i gang en ny pc i dag. Startet med Win 8, og har i kveld oppdatert til 8.1. Etter oppgraderinga kan jeg ikke skjønne annet enn at oppløsninga ikke er hva den gir seg ut for å være... Den er satt til, og viser 1920x1080, men det er det altså ikke... Ikke mye det er plass til på skjermen. Har vært på AMD og lastet ned 8.1 kompatible drivere og.

Det andre. Jeg har brukt Classic Shell på win8. Forstod at det skulle være unødvendig på 8.1, men har ikke sett noe "gammel" startmeny der... Noen med noe hjelp?

 

Jeg får og noen striper og firkanter i Firefox...

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

fra din side:http://www.dinside.no/923765/i-dag-lanseres-windows-8-1

 

Microsoft har måttet tåle kritikk for å ha for stort fokus på berøringsfølsomhet og mindre på tradisjonell PC-bruk med tastatur og mus, og dette er noe av det Microsoft har gjort noe med når de i dag lanserer Windows 8.1 - den første store oppdateringen til operativsystemet. Dette inkluderer blant annet gjeninnføring av den velkjente startknappen, som kan høyreklikkes på for rask tilgang til å skru av datamaskinen, samt mulighet til å unngå den store startmenyen når du logger deg inn i Windows - og gå rett til skrivebordet.

 

lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har kjørt i gang en ny pc i dag. Startet med Win 8, og har i kveld oppdatert til 8.1. Etter oppgraderinga kan jeg ikke skjønne annet enn at oppløsninga ikke er hva den gir seg ut for å være... Den er satt til, og viser 1920x1080, men det er det altså ikke... Ikke mye det er plass til på skjermen. Har vært på AMD og lastet ned 8.1 kompatible drivere og.

Det andre. Jeg har brukt Classic Shell på win8. Forstod at det skulle være unødvendig på 8.1, men har ikke sett noe "gammel" startmeny der... Noen med noe hjelp?

 

Jeg får og noen striper og firkanter i Firefox...

Når du ber om hjelp til at ting ser rart ut, legg ut et skjermbildet.

 

TS og Magnalf, dere har sannsynligvis begge problemer med dpi-instillingene. Og Magnalf, du har sikkert noen programmer som ikke er lagd for høyere dpi. Så de kan skaleres opp og bli kornete, eller være knøttsmå på den høyoppløselige skjermen.

 

Innstillinger med dpi og skriftstørrelse pleide å være i kontrollpanelet, men i Windows 8 vet jeg ikke.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Den gamle startmenyen får du kun tilbake ved å bruke programmer som Classic Shell og Start8 (blant mange). Startknappen er tilbake i Windows 8.1 og en nokså dårlig startmeny:

 

150913win81ae.jpg

Her er en stor misforståelse! Dette er ikke Startmenyen... Den kommer frem mår du VEnstreklikker flagget nede i venstre hjørne. Der står Start med store bokstaver.

Det har vært sånn siden Windows 95 ..... en liste over Apper. ehh. program som kan åpnest.

Forskjellen er enkelt at nå fyller startmenyen hele siden.

Og på Windows 8 er det best å bruke Windows-tasten.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Dette bildet forklarer problemet mitt. Det gjelder ikke bare Steam, men stort sett alle programmer som er åpnet. Aldri vært borti det før jeg begynte med Win8/8.1

Det har nesten sikkert noe med dpi å gjøre. Fordi 1920/1536 = 1,25. Og innstillingen "middels skriftstørrelse" (som egentlig endrer dpi) er 125%. Ved å gå i kontrollpanelet å endre skriftstørrelse til liten (100%) bør steam bli normal, men samtidig blir skriften over alt liten. Hvordan du skal løse dette dilemmaet vet jeg ikke, men jeg er rimelig sikker på at det er løsbart.

 

Okei, googlet det for deg:

The issue is with DPI scaling. For any program that gives you blurry font, use the following steps:

 

Right-click on the program's icon -> Properties -> Compatibility -> "Disable display scaling on high

DPI settings".

 

Then close the program and restart.

Also check out the link below.

http://windows.microsoft.com/en-IN/windows-8/older-programs-compatible-version-windows

Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt i gang en ny pc i dag. Startet med Win 8, og har i kveld oppdatert til 8.1. Etter oppgraderinga kan jeg ikke skjønne annet enn at oppløsninga ikke er hva den gir seg ut for å være... Den er satt til, og viser 1920x1080, men det er det altså ikke... Ikke mye det er plass til på skjermen. Har vært på AMD og lastet ned 8.1 kompatible drivere og.

Det andre. Jeg har brukt Classic Shell på win8. Forstod at det skulle være unødvendig på 8.1, men har ikke sett noe "gammel" startmeny der... Noen med noe hjelp?

 

Jeg får og noen striper og firkanter i Firefox...

Forandringer i forstørrelsen oppnås enklest ved å holde nede Ctrl-tasten i venstre hjørne på tastaturet og rulle med hjulet på musen.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Takker!! :) Med litt starthjelp fra deg kom mine rustne "kunnskaper" tilbake, hehe.

 

Win 8.1Pro: Fant det på Kontrollpanel>Skrifter>Endre skriftstørrelse>huket av Skalering og fikk den ned til 100%, Voilá.

 

Ha en fin lørdag!

Vis vi kan hjelpe så er det bare hyggelig.

Vil minne om at hvis du høgreklikker midt på skrivebordet, sp får du valgene "Skjermoppløsning" og "Tilpass" . Bak de finner du mulighetene for skjerminnstiling.

 

Fortsatt God Jul! :xmas:

Og gå nå ikke på noen smeller! :dremel: !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...