Gå til innhold

Går det an å slette en partisjon?

Carl M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Topicen forklarer endel :wink:

så? går det an å fjerne den rett og slett? :shrug:

-C.M

Ehhhneeei... Det er umulig. Hvis du først er dum nok til å lage en partisjon er du dømt til å beholde den i all evighet!

Neida, jeg bare kødder.

Bruk Partition Magic Pro. Enkelt, men koster penger. Eller du kan bruke Fdisk (er det ikke Fdisk det dos-programmet til å behandle disker med heter?) Men det er litt mer avansert, og det er en oppstartsdiskett. For å gjøre ting må du skrive inn komandoer osv... Aom sagt, litt avansert og kasnje ikke så brukervenlig

Lenke til kommentar

ved å bruke f.eks partition magic kan du gjøre det uten å formatere selve disken.. hvis ikke kan du boote fra en win cd å så før formateringa sletter du partisjonene.. husker ikke hilke knapper du skal trykke på men det står stort å tydelig på skjermen..

vet ikke om partition magic er freeware.. men det er ikke dumt å betale litt for det heller.. for det er et veldi nyttig og bra program.. sikkert mulig å få det på ulovlig vis og men men..

Lenke til kommentar

Tok nesten livet av meg selv når jeg begynte å lese megavolts post :lol:

Jobber med å finne program nå :wink:

et av poengene var om du kunne gjøre det uten å installere win osv, har nemlig problem med det :oops: litt derfor jeg vimser litt her og der og skylder det på den ene partisjonen :wink:

takk for svar!

Lenke til kommentar

ikke bruk fdisk! for all del.. hold deg unna, hvis du forandrer en nåværende partisjon blir den tom. :o

Bruk partitionmagic, dette er veldig brukervennlig. får ikke blitt enklere enn dette programmet, her kan du herje med størrelser og fjerne og legge til partiosjoner som du ønsker.. men det koster penger egentlig. du kan du prøve finne det på *host*fil*host*delings**host*nettverk*host*... og det er jo selvfølgelig ikke lov å bruke piratsoftware og jeg oppfordrer deg ikke til å bruke det.. :roll:

Lenke til kommentar
Tok nesten livet av meg selv når jeg begynte å lese megavolts post :lol:
:wink:

Bruk Fdisk!

Høyreklikk på "3½ Floppy" i "My Computer" > "Format" > huk av for "Create an MS-DOS Startup Disk" > "Format"

Dette må du kasnje gjøre fra en annen PC?

Er ikke helt sikker på om det er slik på alle windowser, går ihvertfall å gjøre det på den måten i XP...

Når du har disketten ferdig, putt den i PC'en du skal formatere harddisken på. Når komando-linja kommer opp skriv: <format C:>

Hvis det var det du tenkte da...

Hvis du derimot har flere partisjoner på en disk må du inn i Fdisk eller bruke et annet partiosjoneringsprogram.

Du finner masse nyttig her:

www.bootdisk.com

www.softnews.ro > software > search > søk på "My bootdisk" > Last ned My Bootdisk 2.71.

Det er et bra program til å lage bootdisker med...

Lenke til kommentar
ikke bruk fdisk! for all del.. hold deg unna, hvis du forandrer en nåværende partisjon blir den tom. :o
Hva så om den blir tom? Skulle han ikke slette partisjonen da?

Bruk partitionmagic, dette er veldig brukervennlig. får ikke blitt enklere enn dette programmet, her kan du herje med størrelser og fjerne og legge til partiosjoner som du ønsker.. men det koster penger egentlig. du kan du prøve finne det på *host*fil*host*delings**host*nettverk*host*... og det er jo selvfølgelig ikke lov å bruke piratsoftware og jeg oppfordrer deg ikke til å bruke det.. :roll:
Partition Magic er utrolig bra! Jeg har registrert versjon :D
Lenke til kommentar

fdisk fungerer vel ikke på ntfs-partisjoner?

dette er egentlig bare et problem hvis du bruker win2000 eller winxp, og du kan slette og lage partisjoner under installasjonen med begge.

hvorfor skal du slette en partisjon da? du nevnte du hadde problemer med installasjon av OS?

Lenke til kommentar
.... en tullete "guide"...

Den beskrivelsen din gikk seg ganske vill. For det første, en XP startup disk inneholder ingen verktøy, så du kommer ingen vei med å skrive <format C:>.

For det andre, man bruker ikke format til å fjerne en partisjon, det er jo vesentlig forskjell på format og fdisk.

Du tar deg riktignok inn til slutt ved å anbefale bootdisk.com. Men andre nybegynnere blir ikke noe særlig klokere av å lese slike "guider".

Lenke til kommentar

Den beskrivelsen din gikk seg ganske vill. For det første, en XP startup disk inneholder ingen verktøy, så du kommer ingen vei med å skrive <format C:>.

For det andre, man bruker ikke format til å fjerne en partisjon, det er jo vesentlig forskjell på format og fdisk.

Du tar deg riktignok inn til slutt ved å anbefale bootdisk.com. Men andre nybegynnere blir ikke noe særlig klokere av å lese slike "guider".

God morgen hårek, har du sett disse ?

http://www.oldstuff.myagora.net/powerload/bootdisk.htm

Lenke til kommentar

Partition Magic er bare helt konge. Drive Image også, hvis du skal legge penger i noe så legg penger igjen der iallefall, du vil ikke angre. nå skal det sies at det er mange på hardware.no forumet som har klaga over at de har fått hele harddisken eller deler av harddisken slette pga at de har brukt partition magic, dette er vel fordi at de har gjort noe feil. for som alle vet, pc`en tenker ikke selv, den er for dum til å gjøre det. jeg for min del bruker partition magic fremfor XP sitt partisjonerings verktøy, jeg synes PM er mye bedre.

Lenke til kommentar

Kritikk av min tullete "guide" (som ikke var en tullete guide en gang, bare et misslykka forsøk på å gi et par tips...)

Var da ikke ment som en guide heller, og jeg ga jo linker til bra steder på nettet hvor man får tak i bra ting :roll:

Orket ikke å skrive så utfyllende, selv pleier jeg aldri og gjøre sånne ting fra oppstartsdisketter. Pleier og ordne med partisjoner fra andre PC'er med partition macic, det er mye greiere. Går mye fortere også får jeg inntrykk av.

Innrømmer at jeg ikke kan noe særlig om Fdisk og sånn, men som sagt, så bruker jeg det heller ikke.

Lenke til kommentar
Det beste etter min mening er disk verktøyet i XP/2000.

Start -> kjør -> diskmgmt.msc

Veldig enkelt. Hvis det er den pratisjonen du har OS på som skal slettes bruker iværtfall jeg fdisk.

JESS der virket det :D:D:D

Der redda du livet mitt(tror jeg ihvertfall, virker som om det virker)! *takker* :wink:

-C.M

Lenke til kommentar
Partition Magic er bare helt konge. Drive Image også, hvis du skal legge penger i noe så legg penger igjen der iallefall, du vil ikke angre. nå skal det sies at det er mange på hardware.no forumet som har klaga over at de har fått hele harddisken eller deler av harddisken slette pga at de har brukt partition magic, dette er vel fordi at de har gjort noe feil. for som alle vet, pc`en tenker ikke selv, den er for dum til å gjøre det. jeg for min del bruker partition magic fremfor XP sitt partisjonerings verktøy, jeg synes PM er mye bedre.

ja, det er en viss sammenheng i input/output på en pc :) man får ut det man putter inn.

er det ikke litt dumt å bare slette en partisjon, da vil jo en del av disken bare være der uten å bli brukt.. jaja, samme det egentlig. hvis du bare vil slette er det vell egentlig bare å bruke disk management som ble nevt over her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...