Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med "Albertine" av Krohg

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått en oppgave norsk, som jeg sliter litt med skjønne hvordan jeg skal gå løs på.

Skriv en artikkel der du viser hvordan Christian Krohg i boken Albertine angriper et samfunn der fattigdom førte unge jenter ut i prostitusjon og der menn med penger og makt utnyttet jentenes livssituasjon. Sett romanen inn i en litteraturhistorisk sammenheng.

Alle råd og tips mottas med stor takk :)

Endret av Polyeten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du skal late som du er en journalist i en avis, som skriver en artikkel på oppdrag fra redaktøren.

Dermed skal det være en seriøs drøfting.

I motsetning til i et leserinnlegg, skal du ikke komme med oppfordringer eller lignende, eller bruke jeg-form.

Jeg-form brukes nemlig ikke i avisartikler av journalister.

I stedet skal du utelate jeg-formen og heller bruke "Det antas at..." "Man ser at"

http://www.studenttorget.no/index.php?show=3383&expand=3795,5151,3374,3383&artikkelid=5

Lenke til kommentar

Albertine ble skrevet i 1886, og er en tendensroman – altså en roman som setter samtidens problemer under debatt, og som ønsker å peke på skjevheter i samfunnet.

Albertine er historien om en sypike som prøver å holde seg borte fra prostitusjon, men som blir voldtatt av en politimann fra sedelighetspolitiet og krenket av politilegen, slik at hun mister selvrespekten og til slutt går til grunne. Denne romanen er naturalistisk på den måten at den viser hvordan miljøet ubønnhørlig former Albertines skjebne. Som fattig jente har hun ingen sjanse i det rådende systemet. Determinisme kommer her fram gjennom at de ytre faktorene – politiet og samfunnet generelt – ikke tillater at Albertine holder seg borte fra prostitusjon. Hun er født inn i et liv hvor miljøet ikke aksepterer noen annen form for skjebne enn den hun får.

Med en gang denne boka ble gitt ut ble den beslaglagt av politiet, og da det skjedde malte Krogh det store bildet «Albertine i politilægens venteværelse». Maleriet viser Albertine som fersk prostituert på sitt første obligatoriske besøk hos legen til kontroll av kjønnsykdommer. Dette bildet ser du til høyre i dette lysbildet.

Mange protesterte mot beslagleggelsen av Albertine. Romanen hadde satt søkelyset på et viktig samfunnsproblem: fattigdom og nøden som tvang mange kvinner fra arbeiderklassen ut i prostitusjon. I Krohgs samtid var det over tusen prostituerte og åtte politikontrollerte bordeller i Oslo. Her rettes søkelyset klart mot samfunnets urettferdige forhold til de som lider, og de som ikke når opp i kampen for tilværelsen. Normalt for både realismen og naturalismen er at noe typisk blir satt i fokus, et samfunnsproblem som er generelt, noe som fattigdom og prostitusjon i aller høyeste grad var. I denne romanen er det, som normalt i tekster fra naturalismen, meningen at leseren skal reagere på nøden og elendigheten de får presentert i tekstene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...