Gå til innhold

Solveig Horne (Frp) - Trør i baret fra første stund

G

Anbefalte innlegg

- Jentene har et ansvar for hvilken situasjon de setter seg i, men guttene har også et ansvar for å respektere et nei. Jeg mener både gutter og jenter har like mye ansvar, sa Horne til NRK.

- Man må gi klar beskjed om hvor langt man vil gå når man roter med en person. Alle har et ansvar for å gi beskjed om hvor langt man vil gå, sa hun.

Er dette så galt da? :)

Ser ikke helt hva som er så galt med dette egentlig.

Juridisk sett så vil det jo være annerledes. Dette her kommer jo an på hvordan man velger å tolke det.

Hvorfor spurte man heller ikke Horne om å utdype hva hun mente? Det er da flere måter å tolke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker at man heller unngår politisk korrekthet og tabuer. At det er synd på de som var homofile før i tiden bør strengt tatt ikke endre på det.

Politisk korrekthet i denne sammenheng assosierer jeg med fornuft og moderne allmenne oppfatninger i 2013.

De som ønsker å bryte med dette å være politisk ukorrekte skal selvsagt få være det, men de oppfattes av de fleste som noen dumme særinger som henger etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politisk korrekthet i denne sammenheng assosierer jeg med fornuft og moderne allmenne oppfatninger i 2013.

De som ønsker å bryte med dette å være politisk ukorrekte skal selvsagt få være det, men de oppfattes av de fleste som noen dumme særinger som henger etter.

Da har vi forskjellige oppfatninger. Om man ikke kan stille spørsmål ved homofiliens plass i barneoppdragelsen, eller nevne transer og helsevesen i samme setning, uten å få haugevis av oppslag, vil jeg faktisk påstå at det er noe galt.

Nå opplever jeg ikke at folkemeningen her nødvendigvis reflekterer mediene og politikerne sine reaksjoner.

Lenke til kommentar

Da har vi forskjellige oppfatninger. Om man ikke kan stille spørsmål ved homofiliens plass i barneoppdragelsen, eller nevne transer og helsevesen i samme setning, uten å få haugevis av oppslag, vil jeg faktisk påstå at det er noe galt.

Nå opplever jeg ikke at folkemeningen her nødvendigvis reflekterer mediene og politikerne sine reaksjoner.

Nei. Det er ikke særlig galt... Samfunnet har utviklet seg i den retningen. Homofili-debatten har rast ufattelig lenge, og de aller fleste av oss oppfatter homofili som likeverdig med heterofili.

De som er homofile er like mye verd som heterofile... At de burde behandles likt innenfor det offentlige og ha de samme mulighetene og rettighetene som heterofile par osv osv osv...

Dette er de aller fleste helt enige med og inneforstått med.

Når da de aller fleste politikerne naturlig nok, som en følge av dette, vil forebygge fordommer og mobbing allerede i barnehagen, så sier det seg selv at enhver som stiller kritiske spørsmål ved dette får avisoppslag NÅR vedkommende er blitt vår nye barne- og likestillingsminister, som jo nettopp er satt til å fremme likestilling...

Det at det får avisoppslag i så mange aviser, beviser bare det faktum at det er en ganske bred enighet om dette temaet. Politisk korrekt er altså i denne sammenheng den allmene oppfatningen, og den er så vidt jeg kan se svært fornuftig. Det var vel kanskje annerledes i den mørke middelalderen. Og det er annerledes i ikke-vestlige land.

Syntes du det er rart at en som er satt til å fremme likestilling og toleranse i landet, får avisoppslag når vedkommende uttrykker at det er noe galt dersom man skulle fremme toleranse for personers seksuelle identitet allerede i barnehagen?

Det er ikke noe i veien med å stille spørsmål...

Neinei. Men dette gjenspeilet hennes holdninger og oppfatninger da hun sa det.

Disse holdningene tar de fleste avstand fra i dag anno 2013...

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke særlig galt... Samfunnet har utviklet seg i den retningen. Homofili-debatten har rast ufattelig lenge, og de aller fleste av oss oppfatter homofili som likeverdig med heterofili.

De som er homofile er like mye verd som heterofile... At de burde behandles likt innenfor det offentlige og ha de samme mulighetene og rettighetene som heterofile par osv osv osv...

Dette er de aller fleste helt enige med og inneforstått med.

Når da de aller fleste politikerne naturlig nok, som en følge av dette, vil forebygge fordommer og mobbing allerede i barnehagen, så sier det seg selv at enhver som stiller kritiske spørsmål ved dette får avisoppslag NÅR vedkommende er blitt vår nye barne- og likestillingsminister, som jo nettopp er satt til å fremme likestilling...

Det at det får avisoppslag i så mange aviser, beviser bare det faktum at det er en ganske bred enighet om dette temaet. Politisk korrekt er altså i denne sammenheng den allmene oppfatningen, og den er så vidt jeg kan se svært fornuftig. Det var vel kanskje annerledes i den mørke middelalderen. Og det er annerledes i ikke-vestlige land.

Syntes du det er rart at en som er satt til å fremme likestilling og toleranse i landet, får avisoppslag når vedkommende uttrykker at det er noe galt dersom man skulle fremme toleranse for personers seksuelle identitet allerede i barnehagen?

Det er ikke noe i veien med å stille spørsmål...

Neinei. Men dette gjenspeilet hennes holdninger og oppfatninger da hun sa det.

Disse holdningene tar de fleste avstand fra i dag anno 2013...

Ingen her argumenterer mot at homofile er like mye verdt som andre osv. så jeg har ingen planer om å forsvare en masse stråmenn.

Om det er bred enighet blant folk om at staten skal drive homofiliopplæring for barn vet jeg ikke, da jeg ikke oppfatter det som ett tema som har blitt diskutert i det hele tatt. Jeg var ikke klar over dette før jeg så oppslaget her om dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen her argumenterer mot at homofile er like mye verdt som andre osv. så jeg har ingen planer om å forsvare en masse stråmenn.

Om det er bred enighet blant folk om at staten skal drive homofiliopplæring for barn vet jeg ikke, da jeg ikke oppfatter det som ett tema som har blitt diskutert i det hele tatt. Jeg var ikke klar over dette før jeg så oppslaget her om dagen.

Ingen her argumenterer for at staten skal drive homofiliopplæring for barn. Så jeg har ingen planer om å forsvare en masse stråmenn.

Kjernen her er: Horne mener - så langt jeg tolker det famøse Twitter-spørsmålet hennes - at homofili er noe litt farlig og skummelt, noe som barn helst ikke bør høre om for tidlig.

Det er et syn på homofilil som jeg finner forkastelig, og som jeg mener vil gjøre det vanskelig for henne å utføre den jobben en likestillingsminister er ment å gjøre.

Når folk sier noe jeg synes er tåpelig, så mener jeg det er rett av meg å si i fra om at jeg mener det er tåpelig. Hvis jeg tar feil - altså hvis utsagnet faktisk ikke er tåpelig - vil jeg gjerne høre motargumenter som forsvarer selve utsagnet, ikke bare beskyldninger om at jeg driver "politisk korrekthet".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen her argumenterer for at staten skal drive homofiliopplæring for barn. Så jeg har ingen planer om å forsvare en masse stråmenn.

Jeg forstår at du prøver å bruke en av mine egne setninger, men det gir ingen mening all den tid ingen har bedt deg forsvare noe som helst og innlegget ikke en gang er rettet mot deg.

Og jo, det er snakk om en form for opplæring.

Kjernen her er: Horne mener - så langt jeg tolker det famøse Twitter-spørsmålet hennes - at homofili er noe litt farlig og skummelt, noe som barn helst ikke bør høre om for tidlig.

Du sier det godt selv:"slik du tolker det". Jeg tror egentlig det er her hele problemet ligger. Mange har valgt å tolke en rekke av utsagnene hennes i værste mening. At hun stiller spørsmål ved hvorvidt denne formen for opplæring hører hjemme i barnehager, uten å ta stilling, ser jeg som helt naturlig, all den tid det ikke har vært nevneverdig diskusjon rundt dette.

Lenke til kommentar

Ingen stråmenn i det hele tatt, da jeg ikke siktet til deg da jeg skrev det. Jeg bare redegjørte hvorfor jeg er uenig med deg om at, dette med at aviser skrev ditt og datt var galt. Se hele sammenhengen og slutt å radbrekk meg.

Det er ikke snakk om homofili-opplæring. Det er snakk om at det også skal være eventyrbøker der du har konge og konge, istedet for konge og dronning etc... Slik at barn får den oppfatningen av at det går for det samme i det samfunnet vi lever i. Når vi er barn lærer vi heletiden om verdenen rundt oss, og dette burde barnehager også være med å bidra til, altså barns forståelse av samfunnet.

Det er galt at barn i dagens samfunn, hvor homofile og heterofile blir likestilt, bare skal få opplest bøker hvor heterofili er ok, og ikke homofili... Sier seg selv at det skal være begge deler.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at du prøver å bruke en av mine egne setninger, men det gir ingen mening all den tid ingen har bedt deg forsvare noe som helst og innlegget ikke en gang er rettet mot deg.

Og jo, det er snakk om en form for opplæring.

Du sier det godt selv:"slik du tolker det". Jeg tror egentlig det er her hele problemet ligger. Mange har valgt å tolke en rekke av utsagnene hennes i værste mening. At hun stiller spørsmål ved hvorvidt denne formen for opplæring hører hjemme i barnehager, uten å ta stilling, ser jeg som helt naturlig, all den tid det ikke har vært nevneverdig diskusjon rundt dette.

Er ikke noe vits i å ha noen diskusjon rundt dette. Hvorfor det?

NÅR VI HAR MASSEVIS AV OFFENTLIGE BARNEHAGER, SÅ MÅ DISSE BARNEHAGENE INKLUDERE ALLE; DE MÅ HA BØKER SOM GJENSPEILER DET MANGFOLDET SOM FINNES I VÅRT SAMFUNN! Eller mener du at diskusjonen burde dreie seg om man skal ha barnebøker i barnehagen eller ikke?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ingen stråmenn i det hele tatt, da jeg ikke siktet til deg da jeg skrev det. Jeg bare redegjørte hvorfor jeg er uenig med deg om at, dette med at aviser skrev ditt og datt var galt. Se hele sammenhengen og slutt å radbrekk meg.

Denne forstår jeg ikke helt. Jeg har sett hele sammenhengen, og du bringer opp at homofile skal ha samme rettigheter som andre, noe vi alle selvfølgelig er enige i. Om ingen har sagt noe annet er det strengt tatt en stråmann å svare meg som om jeg hadde det.

Det er ikke snakk om homofili-opplæring. Det er snakk om at det også skal være eventyrbøker der du har konge og konge, istedet for konge og dronning etc... Slik at barn får den oppfatningen av at det går for det samme i det samfunnet vi lever i. Når vi er barn lærer vi heletiden om verdenen rundt oss, og dette burde barnehager også være med å bidra til, altså barns forståelse av samfunnet.

Om det er noe man gjør i barnehageårene så er det å lære. Barnehagen lærer opp barn i mye forskjellig, alt fra normer til det å samhandle med andre. Du må selvfølgelig gjerne kalle det noe annet, men det er fortsatt det samme.

Er ikke noe vits i å ha noen diskusjon rundt dette. Hvorfor det?

NÅR VI HAR MASSEVIS AV OFFENTLIGE BARNEHAGER, SÅ MÅ DISSE BARNEHAGENE INKLUDERE ALLE; DE MÅ HA BØKER SOM GJENSPEILER DET MANGFOLDET SOM FINNES I VÅRT SAMFUNN! Eller mener du at diskusjonen burde dreie seg om man skal ha barnebøker i barnehagen eller ikke?

Jeg skulle tro at en del ville være interessert i å gå gjennom hva dette har å si for barna, og hva det er snakk om av historier. Dagens politikk innenfor likestilling osv. dreier seg i hovedsak om at vi først og fremst er resultater av miljø. For mange vil det kanskje være interessant om vi i prosessen oppdrar flere barn til å bli homofile, eller om man da kun gjør det lettere for de som ville blitt homofile uansett. Kanskje er dette noe en del foreldre vil reservere seg fra.

Lenke til kommentar

Unnskyld språket, men dette er pisspreik. Å stille spørsmålet er å ta stilling. Spørsmålet hennes gir bare mening - særlig som twitter-oppdatering - dersom hun mener at denne "opplæringen" er helt uproblematisk. problematisk.

Og hva mer er: Ut fra det du selv har sagt tidligere i denne tråden er det veldig tydelig at ditt forsvar av Horne delvis er begrunnet i at du er enig i at denne "opplæringen" er problematisk.

Så vær så snill: Kutt ut pisset, og innrøm at Horne gir uttrykk for et negativt syn på homofili gjennom å stille dette spørsmålet.

Redigert: Snek seg inn en nektelse for mye der. Arg. :hrm:

Endret av nahojp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du det dreier seg om små barn i barnehage dette. Er det passende? Det er da vel helt naturlig å spørre, uten at det burde bli sett på som angrep på homofile.

Tenk på at det er foreldre og familier også inni bildet her. Skal ikke de ha noenting å si?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Denne forstår jeg ikke helt.

Det er fordi du ikke forstår hvorfor jeg skriver det, og ser sammenhengen. Alt må sees i sammenheng. Og nei, jeg lager ingen stråmann når jeg ikke sier at du som mener det motsatte av det jeg skriver.

Jeg har sett hele sammenhengen,

Hva er sammenhengen da? Jeg skulle jo for f.... forklare hvorfor jeg mener det IKKE var galt av avisene å skrive mye om dette, og jeg startet med å forklare hvordan ting, i kronologisk rekkefølge, har utviklet seg til det synet vi har i dag, osv osv... Og det er da ingen stråmenn?

Det jeg skrev var mao. en begrunnelse for hvorfor det ikke er galt det du mener er galt av media å gjøre...

og du bringer opp at homofile skal ha samme rettigheter som andre, noe vi alle selvfølgelig er enige i. Om ingen har sagt noe annet er det strengt tatt en stråmann å svare meg som om jeg hadde det.

Du har jo radbrekket meg som jeg sier. Det gjør du nå også. Du fortsetter bare i det samme sporet.

Om det er noe man gjør i barnehageårene så er det å lære. Barnehagen lærer opp barn i mye forskjellig, alt fra normer til det å samhandle med andre. Du må selvfølgelig gjerne kalle det noe annet, men det er fortsatt det samme.

De burde lære om samfunnet og hva som eksisterer av mennesker, og hva som er akseptabelt og ikke. Det er en barnehages plikt i disse tider hvor barnehagene må ta seg av opplæringen når foreldrene ikke har tid. Det kan også hende at foreldrene har fordommer, og at barnet får se to sider av samme sak, og at det da er bedre i stand til å gjøre seg opp sin egen mening om ting og tang etc.

Jeg skulle tro at en del ville være interessert i å gå gjennom hva dette har å si for barna, og hva det er snakk om av historier.

Det vet vi allerede. At man for eksempel har en prins som redder en prins i stedet i et eventyr, som ellers er likt det andre slike prinsesse og prins eventyr har av innhold etc.

Dagens politikk innenfor likestilling osv. dreier seg i hovedsak om at vi først og fremst er resultater av miljø. For mange vil det kanskje være interessant om vi i prosessen oppdrar flere barn til å bli homofile,

Man kan ikke oppdra noen til å bli homofile... Det er bare pissprat...

eller om man da kun gjør det lettere for de som ville blitt homofile uansett. Kanskje er dette noe en del foreldre vil reservere seg fra.

Slik jeg ser det, så er det idiotisk dersom foreldre reverserer seg fra å velge en barnehage basert på at barnehagen har noen bøker som heter Konge og Konge, eller prinsen som reddet prisen eller noe i den duren der...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du det dreier seg om små barn i barnehage dette. Er det passende? Det er da vel helt naturlig å spørre, uten at det burde bli sett på som angrep på homofile.

Tenk på at det er foreldre og familier også inni bildet her. Skal ikke de ha noenting å si?

Nei. I en offentlig barnehage. Nei. En offentlig barnehage skal utvise respekt for alle barnas seksuelle identiteter, ikke bare én... OM foreldrene syntes dette er dumt, så kan de jo sende dem på en kristen indoktrinerings barnehage der de mener homofili er en synd og burde bekjempes eller noe i den retningen der... Så kan jo de som uheldigvis er homo og har sånne foreldre måtte ha det værre enn de i de offentlige barnehagene. Er det greit? Nei, jeg mener at man burde lage lover som de private også må forholde seg til.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld språket, men dette er pisspreik. Å stille spørsmålet er å ta stilling. Spørsmålet hennes gir bare mening - særlig som twitter-oppdatering - dersom hun mener at denne "opplæringen" er helt uproblematisk.

Og hva mer er: Ut fra det du selv har sagt tidligere i denne tråden er det veldig tydelig at ditt forsvar av Horne delvis er begrunnet i at du er enig i at denne "opplæringen" er problematisk.

Så vær så snill: Kutt ut pisset, og innrøm at Horne gir uttrykk for et negativt syn på homofili gjennom å stille dette spørsmålet.

Dersom du mener at den eneste tolkningen som gir mening er at hun mener det er helt uproblematisk forstår jeg ikke hva du reagerer på.

Og nei, jeg tror ikke det er så veldig problematisk, mest fordi jeg tror at legning er noe man har/er uten at man kan "helbrede" eller hjernevaskes til å være noe annet enn man er. Men jeg registrerer at store deler av politikken, og sosiologien om jeg forstår det riktig, baserer seg på samme syn som en del kristne kritiseres for, at dette er noe som først og fremst har med miljø å gjøre, og at du kan bli homofil eller hetrofil gjennom miljøpåvirkning.

Da synes jeg heller ikke det er unaturlig å stille spørsmål ved dette og få flere syn på saken. Det blir nærmest umulig da alt tolkes i verst tenkelige mening, slik du gjør over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...