Gå til innhold

Solveig Horne (Frp) - Trør i baret fra første stund

G

Anbefalte innlegg

Man skal være forsiktig med å dømme noen før man blir kjent, men Solveig Horne har virkelig lagt grunnlaget for et elendig førsteinntrykk med disse uttalesene. Forskere hevder at lav utdannelse og fremmedfrykt henger sammen og at Solveig Hornes høyeste utdannelse er fagbrev i butikkslakter sier trolig mye om hva vi kan forvente oss av vår nye barne- likestilling og inkluderingsminister fremover.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke påstå den rød-grønne regjeringa var noe teknokrati, men for å trekke frem et eksempel hadde avgåtte barne- likestilling og inkluderingsminister Inga Marte Torkildsen følgende utdannelse: Cand.mag., mellomfag religionshistorie og statsvitenskap, semesteremne Midt-østen- og Nord-Afrika-kunnskap, Universitetet i Oslo 1996-2000. Relevant i min bok.

Lenke til kommentar

En godt voksen dame våkner opp etter en fuktig bytur, drar hjem til gubben, som finner ut av sexen og så anmeldes det som voldtekt.

Ung jente drar med tre franske arbeidskollegaer på Epcotsenteret, hun hevder seg voldtatt. Filmen viser vel forsåvidt at hun var den som dro i gang gangbangen.

Skal du ha eksempler er det null problem.

Hvor mange voldtekter tror du blir anmeldt av alle som forekommer?

Hvor mange av voldtektsanklagene som blir levert til politiet tror du faktisk er voldtekter -- hvor en kvinne ikke har samtykket til samleie? 50%? 80%? 95%?

"Den som tier samtykker?"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å dømme noen før man blir kjent, men Solveig Horne har virkelig lagt grunnlaget for et elendig førsteinntrykk med disse uttalesene. Forskere hevder at lav utdannelse og fremmedfrykt henger sammen og at Solveig Hornes høyeste utdannelse er fagbrev i butikkslakter sier trolig mye om hva vi kan forvente oss av vår nye barne- likestilling og inkluderingsminister fremover.

Er enig med deg. Når man ikke kjenner denne unge politikeren enda, så er det for tidlig å konkludere. Det med utdannelse trenger kanskje ikke å bety katastrofe. Men, jeg vil tro en slik jobb ikke er alt for lett, selv om man har folk under seg som sikkert kan bidra en del for å gjøre det lettere. Det er jo en sjefsrolle det dreier seg om, så da gjelder de lederegenskapene som kreves.

Endret av G
Lenke til kommentar

... fjernet litt på oppfordring ...

Men, jeg tror ikke barn i barnehagen blir særlig mye eksponert for erotiske visuelle scener.

Jeg tror ikke det betyr så mye fra eller til. Men, sånn i tilfelle, hvorfor skal vi eksperimentere med disse barnesinn, og utsette dem for disse tankene? Bare fordi at vi kan? Fordi vi synes det er politisk korrekt å vise alt man kan vise i eventyr?

Skal man også bake inn fæle historier på - tyranniske og - barbariske OG for ikke å glemme - brutale individer i samme vending. F.eks. Leopold II av Belgia (1865 - 1909) ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Forøvrig, er jeg den eneste som ikke tolker uttalelsen om transpersoner som noe negativt? Det å være transseksuel er vell allerede i dag en slags diagnose som medfører rett på kjønnsbytte?

Transseksuell brukes vanligvis om folk som ønsker eller får kjønnsbytte. Det Horne uttalte seg om er transpersoner. Det er et litt videre begrep, som omfatter (omtrent) alle som på en eller annen måte bryter kjønnsnormer.

Det er ikke akkurat krise at folk bommer litt på begrepene her, men gitt at Horne sa dette i en politisk debatt om emnet - hvor hun burde hatt mulighet til å lære seg litt på forhånd - lover ikke akkurat godt for hennes kapasitet som likestillingsminister.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå den rød-grønne regjeringa var noe teknokrati, men for å trekke frem et eksempel hadde avgåtte barne- likestilling og inkluderingsminister Inga Marte Torkildsen følgende utdannelse: Cand.mag., mellomfag religionshistorie og statsvitenskap, semesteremne Midt-østen- og Nord-Afrika-kunnskap, Universitetet i Oslo 1996-2000. Relevant i min bok.

Det finnes jo unntak. For å ta et annet eksempel, kan vi se på Kristin Halvorsen. Utdannelsen hennes består av mellomfag sosialpedagogikk (1981) (1,5 år) og grunnfag kriminologi (1982) (1 år) fra Universitetet i Oslo. http://no.wikipedia.org/wiki/Kristin_Halvorsen (Wikipedia er ikke den beste kilden, men var det beste et kjapt google-sak ga. Regjeringen.no har allerede fjernet siden hennes.)

Jeg synes det er pussig at man ikke behøver å kunne lese et regnskap eller ha noen økonomisk innsikt overhodet for å bli Finansminister. Jeg innser at Halvorsen ikke jobbet på egenhånd, men når man har det overodnede ansvaret for et departement, bør man ha noe kunnskap om faget.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Apropos relevant utdannet finansminister. Sjekk ut Siv Jensens utdanning, fra wiki:

Jensen var elev ved Marienlyst skole 1976–1985 og Oslo Handelsgymnasium 1985–1988. Deretter brukte hun mye tid på politisk arbeid, men fullførte studiene til diplomøkonom ved Norges Handelshøyskole i 1992. Dette var en toårig deltidsutdannelse som tidligere ble tilbudt ved Norges Handelshøyskoles kursvirksomhet (NHHK) i Oslo. I årene 1992–1994 arbeidet hun som salgskonsulent i Radio 1.

Hun er i alle fall høyt oppe på listen når det kommer til statsrådenes utdanningsrelevanse. :)

Tilbake til topic. Jeg synes det er ganske snedig hvordan de blå setter sammen regjeringen sin. De virker som om de bryr seg katta om å være politisk korrekt, ref. denne statsråden og landbruksministeren. Jeg digger det!

Endret av mofomofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Transseksuell brukes vanligvis om folk som ønsker eller får kjønnsbytte. Det Horne uttalte seg om er transpersoner. Det er et litt videre begrep, som omfatter (omtrent) alle som på en eller annen måte bryter kjønnsnormer.

Det er ikke akkurat krise at folk bommer litt på begrepene her, men gitt at Horne sa dette i en politisk debatt om emnet - hvor hun burde hatt mulighet til å lære seg litt på forhånd - lover ikke akkurat godt for hennes kapasitet som likestillingsminister.

Det er jo i verste fall snakk om en begrepsforvirring, men kanskje mer sannsynlig at hun mener transpersoner og transpersoner skal ha sine rettigheter sikret via lovgivningen, slik at de som ønsker det får rett på behandling. Folk har jo tolket dette som om hun nærmest ønsker å tvangsinnlegge transer, mens sannheten ser ut til å være at hun ønsket å sikre dem ett helsetilbud.

Uttalelsene kom i hva som for meg ser ut til å være ett "homoblad", så jeg tviler på at hun var ute etter å snakke nedsettende om transer. Men det bildet har nok allerede en del av mediene lyktes med å selge.

http://www.blikk.no/index.php?option=com_k2&view=item&id=10175:lhbt-valget-2013-fremskrittspartiet&Itemid=2

Hva vil Frp gjøre for å bedre situasjonen for transpersoner?

Transpersoner må inn under pasientlovgivningen. Det er der de hører hjemme. Vi har gitt Harry Benjamin ressurssenter støtte i budsjettet, men transpersoner må først og fremst inn under Helsedepartementet slik at de blir rett plassert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes jo unntak. For å ta et annet eksempel, kan vi se på Kristin Halvorsen. Utdannelsen hennes består av mellomfag sosialpedagogikk (1981) (1,5 år) og grunnfag kriminologi (1982) (1 år) fra Universitetet i Oslo. http://no.wikipedia.org/wiki/Kristin_Halvorsen (Wikipedia er ikke den beste kilden, men var det beste et kjapt google-sak ga. Regjeringen.no har allerede fjernet siden hennes.)

Jeg synes det er pussig at man ikke behøver å kunne lese et regnskap eller ha noen økonomisk innsikt overhodet for å bli Finansminister. Jeg innser at Halvorsen ikke jobbet på egenhånd, men når man har det overodnede ansvaret for et departement, bør man ha noe kunnskap om faget.

Eller forsvarsministerne som kan katta om forsvar :p

Sånn sett har vi vært heldige. Jeg tror det er lenge siden vi har hatt en så kompetent forsvarsminister som vi får nå, kanskje med unntak av Barth Eide den korte perioden han satt.

Lenke til kommentar

Apropos relevant utdannet finansminister. Sjekk ut Siv Jensens utdanning, fra wiki:

Hun er i alle fall høyt oppe på listen når det kommer til statsrådenes utdanningsrelevanse. :)

Tilbake til topic. Jeg synes det er ganske snedig hvordan de blå setter sammen regjeringen sin. De virker som om de bryr seg katta om å være politisk korrekt, ref. denne statsråden og landbruksministeren. Jeg digger det!

Kanskje likestillingsfaktoren har vært litt vel mye brukt, i og med at Horne ble valgt til nettopp denne posten. Ser ut til at 50/50 kvinner og menn i regjeringsapparatet var det viktigste. Noe som i utgangspunktet er en ok nok hensikt, men de hadde ikke scoret særlig dårligere dersom de hadde valgt 45/55 som fordelingsnøkkel (for å ta to vilkårlige tall) :)

Lenke til kommentar

Kunne godt ha valgt 65 % menn. Den 50 % fanatismen er jo absurd.

Eller 65% kvinner...

Horne er nok ikke valgt for å fylle kvinnekvoten. Hun er valgt for å berolige de konservative i partiets grunnfjell, de som ved hvert valg teller på knappene om de skal stemme KrF i stedet, for å sikre landet mot moralsk forfall.

Men som sagt, de politiske realiteter innhenter henne også, og de som trodde hun skulle forbli en kristenmoralens fanebærer i posisjon blir antagelig skuffet.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...