RWS Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Det var en litt enda tidligere versjon av Civilization jeg også putlet med de 18 timene. Da skjønner jeg det.... Er vel kongen av "skal bare..." spill den Civ serien... Du blir bare sittende der og "skal bare gjøre" en ting til.... og vips har tolv timer forsvunnet som om de var minutter... 1 Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 jeg tilber ikke spill Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Spill = fantasier satt ut i livet = Religion Spill er fantasi og utgir seg ikke for noe annet heller. Religion utgis for å være sannhet, og inneholder leveregler, m.m. Lenke til kommentar
G Skrevet 11. november 2013 Forfatter Del Skrevet 11. november 2013 Prøvde meg bare på en Monty Python -analogi. Se video. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Er spilling vår nye religion, ihvertfall for dagens ungdom? Gamer.no - Spill er kultur VS. Gamer.no Spill er religion Det er vel knappt noe annet, og da spesiellt gutter er mer opptatt med etter skoletid og etter arbeidstid enn spilling? Noen bilder som får meg til å tenke at religion også har satt sine spor i spill: klarer ikke å skjønne sammenhengen mellom spill og religion selv om noen spill er preget av religion. Lenke til kommentar
Phate Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Utifra en funksjonell (men ikke substansiell) religionsdefinisjon ser jeg ikke noe problem med å analysere spillkultur utifra religionsvitenskapelige teorier i form av massesuggesjon, f.eks. Det er gjort mye arbeid på såkalt amerikansk "civil religion" som ville vært relevant å benytte seg av, og flere har forsket på alt fra slanking til fotballsupportere som uttrykk for en form for aktivitet som kan, ut ifra et visst teoretisk rammeverk, analyseres som religiøsitet.Definisjonene av "religion" er såpass mange, og tilpasses formålet til aktøren som fremsetter dem. Selv om jeg mener det ville være mulig å påføre en funksjonell definisjon som et analytisk verktøy for å analysere spillkulturen som religiøsitet tror jeg ikke det ville vært spesielt hensiktsmessig. Utfordringene med dette ville nok vært flere enn fruktene man ønsker å høste.Redigert: Det å se etter religiøse og mytologiske elementer i spill derimot, det kan være interessant for å se hvilke religiøse ideer som er gjeldende i populærkulturen. Det er gjort mye slikt arbeid innenfor fantasylitteraturen. Endret 20. november 2013 av Phate Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Kanskje vi lever i et dataspill? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det har i en del år blitt sagt at mange har TVen som sin avgud. Og om dette kan sies om TVen, kan det nesten i enda høyere grad sies om spill og internett. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Det har i en del år blitt sagt at mange har TVen som sin avgud. Og om dette kan sies om TVen, kan det nesten i enda høyere grad sies om spill og internett. Da må man vel igjen kunne skille disse i to grupperinger, hvor den ene med TV blir en passiv mottaker og den andre gruppen blir en meget aktiv dyrker. I religiøse greier, så har vel kanskje de med aktiv deltakelse det største utbytte, eller? Omtrent som å sammelikne statskirke-kristne med Jehovas vitner og Mormonere som løper fra dør til dør. Og en hel haug med andre sammenlikninger selvfølgelig. Valfarting som pilgrim av den ene eller andre sorten og mye annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå