Gå til innhold

Spill - Vår nye religion?

Anbefalte innlegg

Er spilling vår nye religion, ihvertfall for dagens ungdom?

Gamer.no - Spill er kultur VS. Gamer.no Spill er religion

Det er vel knappt noe annet, og da spesiellt gutter er mer opptatt med etter skoletid og etter arbeidstid enn spilling?

Noen bilder som får meg til å tenke at religion også har satt sine spor i spill:

original.jpg

cropped.956x538c.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Religion: A set of beliefs, values, and practices based on the teachings of a spiritual leader.

Så kanskje ikke en ny religion.

Men video videospill er uten tvil en kultur.

Ja, og her er en som passer greit inn i den konteksten, etter min mening ..

IGod ..

apple-us-vs-them.jpg

Lenke til kommentar

Hva med denne da?

Spill hjelper med å skape fantasier. :)

Spill = fantasier satt ut i livet = Religion

Ref. denne måten å ressonere på:

Q: "Tell me, what do you do with witches?"

A: "Burn"

Q: "And, what do you burn apart from witches" - A: "MOOORE WITCHEESS"

A: "Wood"

Q-A: "TRUE!"

Q: "Why do witches burn?"

-- siiilence --

A: "Because they are made of wood ?"

Q-A: "gooood"

A: "Yeah, he he"

Q-A: "So how do we tell wether she is made of wood?"

A: "Build a bridge out of her!"

Q-A: "Aah. But can't you also build bridges out of stone!! ?"

A: "Oh yeah"

Q: "Does wood sink in water! ??"

A1: "Ah, NO"

A2: "IT FLOATS!!"

A2: "IT FLOATS!!!"

A1: "In to the pond!"

A: "Burn burn"

Q: "What also floats in water?"

A1: "Bread"

A2: "Apples"

A3: "Very small rocks"

A4: "Cider"

A5: "A great gravy"

A6: "Cherries"

A7: "Mud"

A8: "Churches"

A9: "Lead, LEAD"

A-from-Arthur-king-of-the-Britons: "A DUCK!"

A: "OOooouuuh"

Q-A: "EGGZACTLY"

Q-A: "Soo, logically... ??"

A: "If she weighs the same as a duck, .... SHE'S MADE OF WOOD!"

Q-A: "And therefore.. ??"

A: "A WITCH !!!"

-- Ecstatic Crowd --

Q-A: " WE SHALL USE MY LARGER SCALES"

-- Ecstatic Crowd --

Q-A: "Remove the supports"

....

:)

http://www.youtube.com/watch?v=zrzMhU_4m-g

Endret av G
Lenke til kommentar

Er spilling vår nye religion, ihvertfall for dagens ungdom?

Nei.

Dagens ungdom tar stort sett ikke i dogmatiske leveregelregimer fulle av overgrep og hat. Men, de erstatter tidligere tapt tid med mye mer konstruktive og sunne aktiviteter, som for eksempel spill.

Du har vel ikke sett noen så langt som har gått ut på gatene og slaktet for fote på grunn av det de har fått høre fra <insert random game figure>? Eller at noen begår skjending av barns kjønnsorgan bare fordi <insert random game figure> sa det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror dere har skjedd om 50 år fra nå? Vil spillkulturen ha sakte sneket seg over til å bli en spillreligion, eller vil det alltid forbli i kultursporet dette her?

Og hva med disse spillene som trekker masse folk, som knappt tør å logge ut i redsel for at romskipet deres skal skytes i stykker (f.eks. Eve Online)? Når noen legger så mye sjel og krefter at nesten både skole og yrke går til helvete, og de skulle helst håpet at de kunne laste opp sjelen sin på datamaskinen, kan man kalle det religion da, eller ikke?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva tror dere har skjedd om 50 år fra nå? Vil spillkulturen ha sakte sneket seg over til å bli en spillreligion, eller vil det alltid forbli i kultursporet dette her?

Og hva med disse spillene som trekker masse folk, som knappt tør å logge ut i redsel for at romskipet deres skal skytes i stykker (f.eks. Eve Online)? Når noen legger så mye sjel og krefter at nesten både skole og yrke går til helvete, og de skulle helst håpet at de kunne laste opp sjelen sin på datamaskinen, kan man kalle det religion da, eller ikke?

En religion er en tro på en gud/høyere makt. Med mindre spilling dreier seg om tro på en gud, som det meg bekjent ikke gjør, så er det ingen religon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En religion er en tro på en gud/høyere makt. Med mindre spilling dreier seg om tro på en gud, som det meg bekjent ikke gjør, så er det ingen religon.

Så det at en spiller synes en spillkarakter er "super awesome", det endrer ikke noe fra kultur mot religion? Det er bare normal fascinasjon?

Endret av G
Lenke til kommentar

Så det at en spiller synes en spillkarakter er "super awesome", det endrer ikke noe fra kultur mot religion? Det er bare normal fascinasjon?

Når jeg var ung, for omtrent to istider siden (40 år), leeeeenge før ordet data var noe vanlige dødelige hadde hørt om, hadde jeg en indianer dukke jeg syntes var mega awsome! Han hadde bevegelige ledd og kunne, ihvertfall i begynnelsen, holde en bue og en pil og "slippe" pila (med litt hjelp av meg) og på den måten skyte pila en tredve førti centimeter bortover gulvet... Men det ble ingen religion da :) Bare til sammenligning, kun en fasinasjon...

Mange år etter, tror jeg var ihvertfall fjorten femten, kjøpte faren til kompisen min et tennis spill, det hadde to hvite rektangler som man ved hjelp av en kjempediger "fjernkontroll" (en til hver spiller) kunne få til å gå opp og ned på hver side av TV skjermen, som hadde en hvit stripe på midten og en liten firkanta "ball" som måtte treffes for å få den over på motstanderens side igjen.. på en sort skjerm.... Ikke mye å lage religion ut av det der nei... :)

Gutta mine tror jeg bare kødder når jeg forteller dem at vi ikke hadde hverken data eller TV spill... "Hva gjorde dere da da??", er spørsmålet, som om det er helt fjernt å GÅ bort til venner og finne på noe SAMMEN med dem.... :roll:

Så kanskje besettelse er bedre enn fasinasjon? Besatt av TV spill...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min personlige rekord i tidsbruk på et og samme spill er 18 timer i strekk. Med en slik ekstrem innlevelse i spill lever jeg ikke lengre.

Da hendene begynte å bevege seg saktere over tastaturet, så tenkte jeg det var på tide å krype i seng :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...