Nixxy Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Spurte på forumet for litt siden om det fantes noen små skjermer på rundt 10 tommer som jeg kunne bruke til min RasPi. Var noen få alternativer, men ble ikke til å kjøpe noe da. Nå har jeg kommet inn på tanken om å muligens bygge en egen skjerm på rundt samme størrelsen. Søkte litt på det, og fant noen som hadde skrevet om det, og det hørtes ut som om det kunne bli ett litt moro prosjekt. Men der kommer også problemet. Har egentlig ikke peiling på hvor jeg kan finne komponentene som skal til for å få lagd en fungerende skjerm. Kikket kjapt innom ebay her, og selve panelet fins det jo mange av, om det vil være så enkelt å bare bruke en tilfeldig skjerm fra en laptop eller lignende. Men da de andre komponentene ikke var så lett og oppdrive info om, tenkte jeg kunne spørre her for å eventuelt få samlet det på en plass. Bare å samle sammen deler fra andre pensjonerte skjermer? Så er det noen som har erfaring med å bygge en skjerm? Endret 17. oktober 2013 av Nixxy Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Ingen på forumet som har noe peiling på dette? Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Kan noe slikt være et alternativ? Hadde en link til en selger med en hel rekke forskjellige slike kort og paneler for en stund siden ettersom jeg trengte noe lignende til et prosjekt som jeg aldri fullførte, men finner den ikke igjen i farten. Selgeren jeg linket til nå har en del også. Når det gjelder paneler fra bærbare har jeg ikke erfaring med hva som passer hva, det kommer vel an på tilkoblingsstandarden på hvert enkelt panel. Regner med det er forskjellig alt etter spesifikasjonene på panelet og hvilken produsent det er fra. Endret 21. oktober 2013 av Nødstopp Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Du trenger jo i all hovedsak tre ting. 1. Panel 2. bildebehandlingsprosessor m/krets og diverse annen funksjonalitet og tilkobling til panel og til ekstern kilde (rasberry PI)3. Strømforsyning (som regel 230V -> 12V). Kan være både integrert og ekstern. 1. Panel er tilnærmet umulig å lage, så det er vel bare å glemme med en gang. Med mindre man ser for seg ekstremt lavtoppløselig sak med lysdioder. 2. Også denne delen må være svært vanskelig å få til. Tung kodejobb for bildebehandlignsprosessoren (må i så fall finnes noen som selger halv-fabrikerte systemer her?), og mye maskinvare som må fungere med panelet. Å lage dette selv ser jeg på som nær umulig om det ikke lages noen "dummy-kit" man kan sette sammen. 3. Denne delen er godt overkommelig, og noe man kan lage selv. Ikke bagatellmessig, men i det minste 10 ganger lettere enn de to overnevnte. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Tusen takk for svar! Først vil jeg si, at SÅ teknisk anlagt er jeg ikke at jeg kan bygge alt fra scratch. Men da vil de tre tingene være det jeg trenger for å sette sammen en fungerende skjerm? Vil ett panel fra eBay til en tilfeldig bærbar PC fungere? Ser det er mange av dem som har grei størrelse og grei pris. Og hvor vil det være mulig å få tak i en sånn bildebehandligsprosessor? Har ikke sjekket eBay for det, så kan jo hende de har det der. Og samme med strømforsyning i grunn. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Kan noe slikt være et alternativ? Hadde en link til en selger med en hel rekke forskjellige slike kort og paneler for en stund siden ettersom jeg trengte noe lignende til et prosjekt som jeg aldri fullførte, men finner den ikke igjen i farten. Selgeren jeg linket til nå har en del også. Når det gjelder paneler fra bærbare har jeg ikke erfaring med hva som passer hva, det kommer vel an på tilkoblingsstandarden på hvert enkelt panel. Regner med det er forskjellig alt etter spesifikasjonene på panelet og hvilken produsent det er fra. Overså dette innlegget fullstendig, beklager. Men det der så ikke dumt ut det,i grunn. Hadde heller sett for meg en skjerm på rundt 10" da men. Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Du finner garantert slike med 10" panel på Ebay også. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Bærbare skjermer bruker nesten alltid LVDS, noen nyere bruker displayport. Det finnes kontrollerkort å få tak i fra dvi til lvds, men de koster gjerne mye mer enn de smaker. EDIT: Ser at kortet det var linket til tidligere støtter LVDS. Disse kablene er ikke alltid kompatible, og jeg kan ikke se i annonsen hvor høy oppløsning det kortet støtter, men du kan jo alltids prøve å trykke på en 10" skjerm på den. Endret 22. oktober 2013 av Flimzes Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Her er litt elektronikk for forskjellige skjermpanel: http://stores.ebay.com/njytouch/LCD-controller-board-kits-DIY-/_i.html?_fsub=2982811018 Hvis man vil ha en god 10" skjerm (IPS 1024x768 med LED baklys) kan man satse på iPad-skjerm (1 eller 2, ikke 3 eller 4), de koster noen hundrelapper pluss et par hundrelapper for kontroller: http://stores.ebay.com/njytouch/LCD-controller-board-kits-DIY-/_i.html?_fsub=2982811018 Hvis man vil gjøre det litt lekkert og ekslusivt bruker man iPad kapslingen, innebygget batteri og lager hull til kabler... Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Fant da noen muligheter her da. http://www.ebay.com/itm/10-1-inch-B101UAN02-1-V-1-1920-1200-Screen-HDMI-DVI-VGA-LCD-Driver-Board-Kit-/121141193422?pt=US_Server_Boards&hash=item1c3493eace 10" med høy oppløsning. http://www.ebay.com/itm/Diy-Monitor-Kit-HDMI-DVI-VGA-Audio-Controller-LCD-8-9-N089L6-L02-1024X600-/111100539651?pt=US_Server_Boards&hash=item19de1bb303 8" med litt lavere. Eller å kjøpe delene hver for seg. Eksempel http://www.ebay.com/itm/New-11-6-LED-LCD-SCREEN-FOR-SONY-VAIO-VPCYA1V9E-B-LED-BACKLIT-/130944327496?pt=UK_Computing_Laptop_Screens_LCD_Panels&hash=item1e7ce3df48 http://www.ebay.com/itm/NEW-LAPTOP-LCD-SCREEN-For-Acer-Aspire-One-722-11-6-LED-HD-/140615306905?pt=UK_Computing_Laptop_Screens_LCD_Panels&hash=item20bd534e99 Bare OM det vil gå med bærbare skjermer? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Det er ikke noe problem å kjøpe delene hver for seg hvis de passer sammen, dobbelsjekk med selgerne. Hvis du kjøper et kontrollerkort som passer til flere skjermer må man være sikker på at de er riktig konfigurert fra leverandør, hvis ikke må du ha dokumentasjon som gjør at du selv kan sette bryterene rett eller laste ny firmware før man kobler til skjermen. Sjekk også at alle kablene følger med. I noen tilfeller kan et kort støtte flere skjermer, men hver skjerm krever sin egen kabel/plugg. Noen skjermer krever egen driverkrets til baklys (CCFL eller LED). Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Takker for svar. Tror jeg heller mot den første linken min, med skjerm på 10". Der er jo alt samlet. Får kikke litt til rundt før jeg bestemmer meg helt. Er det noe materiale som anbefales når jeg skal lage selve kabinettet til skjermen? Så noen hadde brukt pleksiglass, som visstnok fungerte bra, men fins det noen andre alternativer? Vil det for eksempel være å finne noen plastikk-plater ol. som kan fungere? Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Du kan vel egentlig bruke hva som helst, så lenge det holder sammen. Tre, plast, pleksi, metall.. Hva enn du synes blir finest og som er lettest for deg å jobbe med. Du kan evt. ta en kreativ en og finne noe du har liggende å slenge du kan montere panelet i. Er fritt fram. Endret 24. oktober 2013 av Nødstopp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå