Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] AMD Crossfire = Frustrasjon til tider

ZentiX

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Fikk mitt andre Sapphire 7950 i går så jeg er klar for BF4.

Problem nr 1: Installere driver går greit, får beskjed om at Crossfire er aktivert osv... Men kort nr 2 går på bånngass. Googler problemet mitt, og får beskjed om å deaktivere ULPS eller gå tilbake til eldre driver. Jeg prøver det siste.

Problem nr 2: Testing av forskjellige drivere, 13.9WHQL, 13.10v2 og 13.11

Kort nr2 går like herlig på full guffe. Mellom hver driver install så tok jeg en full driver fjerning men det funket ikke i det heletatt.

Så gikk for det første valget, deaktiverte ULSP. Og dette funket, kortet idler, men CF aktiveres ikke når jeg spiller i windowed... Jeg restarter pcen og mellom hver driver uninstall, og windows legger inn ny driver.

Problem nr 3: MSI AfterBurner viser limited info om kort 2. Ikke noe om core, temp eller noe annet. Også prøvd og avisntallere og installere på nytt. Men kan sikkert ha noe med at det fortsatt er i beta. Eller jeg aner ikke.

Problem nr 4: PCen står på mens jeg er på jobb, kommer hjem og jeg må slå av pcen med knappen, skjermen slår seg ikke på, kan dette ha noe med skjermkorta? Dette har ikke skjed tidligere.

Akkurat nå så er jeg bare så frustrert at jeg vurderer å formatere pcen, og få en clean install hvor eventuelt alt kan funke igjen. Hadde jeg vist at det skulle være så forbanna frustrasjon over Crossfire og få dette til å funke, så hadde jeg heller gått over til nVidia igjen også kjørt SLi, men tenkte jeg skulle spare litt penger og velge en enklere løsning...

Er det noen som kan hjelpe meg?

Driver jeg bruker nå er 13.10v2 og Sapphire Trixx (Maken til elendig program)

Resten av speccs står i signaturen min. Har nå det første Sapphire med referesanse kjøler, også siste kortet er Sapphire Flex med boost. Men dette spiller ingen rolle, skal bios flashe det stock kortet til Flex kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  1. Jeg skjønner ikke problemet her, kortet klokkes ned når det ikke er aktivt for å spare strøm.
  2. Igjen skjønner jeg ingenting, "kort nr2 går like herlig på full guffe". CFX fungerer kun i fullscreen-mode, i window-mode vil CFX skru seg av.
  3. Skru av ULPS, restart maskinen, så skal du kunne overvåke kort nr 2 i Afterburner, merk at du nå vil få mer støy og varme i systemet fordi ULPS er skrudd av.
  4. Sikkert noe problem med ULPS det er snakk om her, har ikke dette problemet selv i alle fall. Regner med at du ikke har overklokket noe nå?

SLI fungerer en god del bedre enn CFX, det er ikke til å komme bort fra nei.

Lenke til kommentar

At kortet klokkes ned når det idler vet jeg, men kort nr 1 idler, kort nr 2 idler ikke, denne gikk på max load og høy temp i noen timer mens jeg prøvde å finne ut av problemet.

Jeg glemte helt å fjerne det med at CF ikke funker i Windowed mode

Med ULPS deaktivert, merker jeg ikke så mye mer til støy eller varme en vanlig. Har 3 vifter som blåser rett mot skjermkorta.

Skal jeg skru av ULPS via MSI Afterburner? Eller via reg edit?

Lenke til kommentar

Jeg har lest folk som har det problemet med at et kort i CFX kjører på 99% uansett hva som skjer, aldri hatt selv og aldri sett noen løse det med annet enn full reinstall :hm:

ULPS må deaktiveres i registret.

Det eneste MSI Afterburner kan gjøre er å låse opp klokkegrensene.

Om du først tenker å flashe nye BIOS til dine 7950: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=189089

Lenke til kommentar

Sucks å reinstallere windows vis man finner ut om man skal ha CF eller SLi. Kan ikke huske at jeg måtte reformatere pcen når jeg ekspanderte med et nVidia kort til for lenge siden. Men skrur bare av ULPS også får jeg se hva jeg senere, er ikke så lenge siden jeg formatere pcen pga en idiot feil jeg gjorde. Men jeg skrudde av auto install driver i windows, full uninstall av AMD driver inkl driver i device. restart også la inn den siste beta driveren til AMD og nå funker alt.

Skal teste med å la pcen stå på i natt, for å se om ULPS er årsaken til pcen ikke "våkner" igjen. Jeg har skrudd av dvale modus. Så vet ikke hva som skjer her. Men skjer det igjen så blir det formatering også får jeg ta det derfra, akkurat nå så vil jeg bare spille :) Overclocka skjermkorta btw, og funker som bare det :)

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Merker ikke noe mer til varmeutvikling med ULPS av. Topp kortet ligger på 38C og bunn kortet ligger på 35C

Topp kortet har AC Accelero Xtreme 7970 kjøler.

Bunn kortet har Vapor kjøler fra Sapphire.

Alt er montert i Corsair 540 kabinett, og avstand mellom vifte og skjemkort er 1-2cm.

Med SLi eller CF så blir kort nr1 alltid noe varmere, vis man har luft kjøling :)

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...