Gå til innhold

Kjøp av bærbar PC til bl.a. redigering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg på jakt etter en bærbar PC som ikke koster mer enn 7000 kr. Jeg spiller ikke spill, annet enn at jeg av og til spiller The Sims 3.

Det viktigste for meg er at datamaskinen kan håndtere redigering av HD-video med Sony Vegas og musikkinnspilling/redigering med Cubase. Dessuten har jeg et eksternt lydkort (Audio Kontrol) som det er viktig at maskinen håndterer å bruke. Jeg vil ha god ytelse under bruk av disse programmene, treighet og krasj er selvfølgelig uakseptabelt.

Jeg har funnet tre alternativer:

Acer Aspire E1-571G-53238G1TMnks

ACER V3-571G-736a8G75Maii

Toshiba Satellite P50-A-11J

Den første er ganske billig, og har intel i5-prosessor med 2.60 GHz hastighet. Den andre har i7-prosessor med 2.1 GHz hastighet. Så vidt jeg har forstått er i7 det som anbefales til redigering, men i5-en på den første er jo raskere? Så hva blir best da?

Den siste er ganske dyr for mitt budsjett, og har også i7-prossessor med 2.40. Da ser det jo ut som at den billigste maskinen har den raskeste prosessoren, men blir den raskest for mitt bruk?

Jeg vil ha den beste maskinen jeg kan få, men hvis den billigste er såpass god at jeg ikke egentlig vil merke noen signifikant forskjell i ytelse, velger jeg heller den. Det må være en god grunn til å betale de ekstra tusen, siden jeg ved å kjøpe datamaskin til 7000 (den forrige tok fyr, så jeg må kjøpe NOE) ikke har penger til f.eks. mat denne måneden.

Hjelp mottas med takk og gjerne i en sjargong som din tippoldemor ville vært komfortabel med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du skal drive med redigering antar jeg at du også driver med rendering. dette går jo fortere med et dedikert grafikkort. om du må ha en laptop til denne oppgaven hadde jeg ventet til jeg kunne skaffe en kraftigere PC en 7000 kroner vil gi. det er ikke mye som kreves før du kan kjøpe en av multicom sine gaming/kraftig bærbar. disse starter på rett rundt 8000 men krever at du har windows lisens selv eller kjøper ny. om du ikke kan vente og det ikke er utrolig viktig at du driver med video editering på en laptop ville jeg anbefalt deg å kjøpe en veldig billig laptop til de bruksområdene du trenger en laptop til og heller gått for en stasjonær PC da du kan få mye mer kraft til video editering på en stasjonær. denne PCen vil også kunne forbedres etter behov framfor en bærbar som må skiftes ut om du skulle trenge en kraftigere PC.

Om laptop + stasjonær høres bra ut og du lurer på hva du burde gå for kan du bare poste her med dine behov som er kunn laptop relaterte og hva du forventer av en PC til video editering så kan folk hjelpe deg bedere. jeg personelig ville ikke gått for noen av alternativene over, som sagt ville jeg heller ventet til jeg kunne legge rundt 8000 (helst 9 eller 10 tusen) i en laptop om det er helt nødvendig med det.

Endret av Bjotte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...