Gå til innhold

Omgjøring fra stipend til lån grunnet formue

tridc

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hvilke måter du kan snike deg unna å få omgjort stipendet fra lånekassen da du har for mye formue. To alternativer er å kjøpe seg leilighet eller sette in penger på eiendomsfond. Er ikke så gira på noen av disse.

Har en nordea-konto i Sverige. Kan det være en mulighet å sette inn så mye penger at jeg sitter igjen med den summen som er igjen? Eller vil dette bli oppdaget av Lånekassen?

Noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordea-kontoen skal du oppgi til beskatning i selvangivelsen i medhold av ligningsloven § 4-2 (1) (a) jfr. skatteloven § 2-1 (9). Det foregår ingen automatisk utveksling av skatteopplysninger mellom de nordiske landene såvidt jeg er kjent med (men vi har en bistandsavtale i skattesaker), men toll- og skattemyndighetene vil få beskjed om at du har overført et stort kontantbeløp ut av landet som så ikke er oppgitt til beskatning i senere år. Alt Skatteetaten vet får Lånekassen vite, kort sagt.

Lenke til kommentar

Nordea-kontoen skal du oppgi til beskatning i selvangivelsen i medhold av ligningsloven § 4-2 (1) (a) jfr. skatteloven § 2-1 (9). Det foregår ingen automatisk utveksling av skatteopplysninger mellom de nordiske landene såvidt jeg er kjent med (men vi har en bistandsavtale i skattesaker), men toll- og skattemyndighetene vil få beskjed om at du har overført et stort kontantbeløp ut av landet som så ikke er oppgitt til beskatning i senere år. Alt Skatteetaten vet får Lånekassen vite, kort sagt.

Som hvis jag sitter med 10.000 på mitt svenske konto må jeg melde fra om det i selvangivelsen? Hvor høye beløp er det snakk om når toll- och skattemyndighetene får beskjed, noen maxgrense?

Lenke til kommentar

Som hvis jag sitter med 10.000 på mitt svenske konto må jeg melde fra om det i selvangivelsen? Hvor høye beløp er det snakk om når toll- och skattemyndighetene får beskjed, noen maxgrense?

Korrekt. Hvis du mener du ikke skal skatte av beløpet skal du likevel oppgi det og så beskrive hvorfor det ikke skal beskattes av.

Alt over null.

Lenke til kommentar

Men toll- og skattemyndighetene vil få beskjed om at du har overført et stort kontantbeløp ut av landet som så ikke er oppgitt til beskatning i senere år. Alt Skatteetaten vet får Lånekassen vite, kort sagt.

Hva om man ikke overfører? Altså at man tar ut pengene i Norge og drar til Sverige og setter pengene inn på konto der?

Lenke til kommentar

Okej. Min mor har nylig kjøpt en leilighet i Norge. Kan det være lurt å kjøpe seg inn i den for å minke formuen? Hvordan funker det med beskattning i forhold til det?

Så lenge du kjøper en del av boligen vil du nyte godt av misforholdet mellom reell verdi og ligningsverdi, men så lenge du ikke bor i boligen selv vil den regnes som sekundærbolig (og dermed vil ligningsverdi være inntil 60 % av reell verdi, i motsetning til 30 % som for primærbolig).

Er jo berre å overføra pengar til eit familiemedlem du stoler på, og så få pengane tilbake seinare når du har kjøpt bustad.

Vel. Overfører du pengene til et familiemedlem (eller noen som helst) skal du føre opp summen i ligningen som utestående fordring, så dette hjelper det cirka null... Forutsatt, selvsagt, at du planlegger å være ærlig.

Hva om man ikke overfører? Altså at man tar ut pengene i Norge og drar til Sverige og setter pengene inn på konto der?

Pengetransport skal deklareres for tollvesenet. Med mindre du har lyst til å risikere å få pengene inndratt til fordel for statskassen, selvsagt. Da hadde du i alle fall fått stipend!

Lenke til kommentar

Vel. Overfører du pengene til et familiemedlem (eller noen som helst) skal du føre opp summen i ligningen som utestående fordring, så dette hjelper det cirka null... Forutsatt, selvsagt, at du planlegger å være ærlig.

Ei gåve er ei gåve. Om den andre skulle ynskja å gje ei tilsvarande gåve attende om nokre år burde då vera greit.

Lenke til kommentar

Pengetransport skal deklareres for tollvesenet. Med mindre du har lyst til å risikere å få pengene inndratt til fordel for statskassen, selvsagt. Da hadde du i alle fall fått stipend!

Det er jo ikke pengetransport. Det er lommepenger man har med seg på tur. ;) Det er ingen lov mot det. Kanskje en lov mot hvor mye man kan ha med seg, men da er det bare å ta mindre kvoter og heller ta noen flere turer.

Eventuellt kjøpe ukash hos Narvesen og fylle opp et Net+ kort, og SÅ dra til Sverige for å ta ut pengene for å sette det inn på svensk konto. Da er det ikke pengetransport lenger.

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

Det er jo ikke pengetransport. Det er lommepenger man har med seg på tur. ;) Det er ingen lov mot det. Kanskje en lov mot hvor mye man kan ha med seg, men da er det bare å ta mindre kvoter og heller ta noen flere turer.

Selvsagt er det pengetransport. Du transporterer penger. Hva du har tenkt å gjøre med dem er ikke relevant - du bringer kontanter over grensen.

Eventuellt kjøpe ukash hos Narvesen og fylle opp et Net+ kort, og SÅ dra til Sverige for å ta ut pengene for å sette det inn på svensk konto. Da er det ikke pengetransport lenger.

Veeel... Det tror jeg Tollvesenet er uenig med deg i. Anonyme gavekort er likestilt med penger.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det pengetransport. Du transporterer penger. Hva du har tenkt å gjøre med dem er ikke relevant - du bringer kontanter over grensen.

Veeel... Det tror jeg Tollvesenet er uenig med deg i. Anonyme gavekort er likestilt med penger.

Da er det jaggu mange som driver med pengetransport uten at det får følger. Mange reiser f.eks til Syden og har med seg litt cash. Noen tusen liksom. Ingen sier jo noe på det.

Vel...nå har jeg passert grensa vannvittig mange ganger og blitt stoppet. Og det er ingen som har bedt om å få se i lommeboka mi, eller kortene mine. Så det du sier der blir litt ekstremt. ;)

Dessuten får dem ikke sjekka hvor mye som er på det kortet. Og passordet har dem ikke lov til å be om. Eller...de kan gjerne be om det, men de får det ikke. Passord/PIN skal aldri oppgis til myndigheter. Til og med bankene sier det.

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

At mange bryter loven i større eller mindre omfang betyr ikke at det skal oppmuntres til. Det er en beløpsgrense på 25k før deklarasjon blir nødvendig, så du skal opp i en viss sum.

(For øvrig er det ikke vanskelig å sjekke saldo på et gavekort med en terminal. Trenger hverken å få passord eller PIN.)

Lenke til kommentar

At mange bryter loven i større eller mindre omfang betyr ikke at det skal oppmuntres til. Det er en beløpsgrense på 25k før deklarasjon blir nødvendig, så du skal opp i en viss sum.

(For øvrig er det ikke vanskelig å sjekke saldo på et gavekort med en terminal. Trenger hverken å få passord eller PIN.)

Gavekort, ja...men det kortet jeg mente er ikke gavekort. Jeg har et slikt kort, og det er det PIN på. Kan ikke brukes/sjekkes uten det.

25K. Jaja, da kan man jo ta 4 turer pr. 100K lovlig uten deklarasjon. Da har jo TS fått svaret sitt. :)

Når det gjelder å bryte loven, tror jeg nok ikke f.eks pensjonistene gjør det bevisst. Hvertfall ikke svigermora mi, som ALLTID har meg seg endel Euro når hun drar på ferietur til Tyrkia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...