Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger jeg ny strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag en strømforsyning på 850W og byttet nylig ut mine to Radeon HD 6950-kort med to Radeon R9 280X kort. Da jeg skulle skru på maskinen tidligere i dag kom det ikke noe signal da begge kortene var koblet til strømforsyningen og i tillegg var koblet til en CF-bridge.

Jeg tok da bridgen og strømkablene ut av det ene kortet og da fikk jeg plutselig bilde igjen. Tok så og skrudde av og koblet på det andre kortet igjen. Da fungerte alt som normalt igjen. Kan dette være et tegn på at strømforsyningen ikke klarer å levere nok strøm til begge kortene? (Og at jeg da må gå til innkjøp av en ny?)

Resten av oppsettet mitt er som følger:

Intel Core i7 4820 LGA 2011

Kingston HyperX 16GB RAM (4x4GB)

2 stk. SSD-disker

3 stk. HDD-disker

1 stk. optisk drev

1 stk. kortleser

6 stk. kabinettvifter

1 stk. Noctua C14 CPU-kjøler (denne har to vifter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt alt ordentlig i i et par dager nå, og nå får jeg plutselig ikke bilde igjen ved oppstart når kortene har CFX aktivert. Derimot, om jeg kobler ut det ene via software får jeg bilde ved oppstart. Da er det vel ganske opplagt at ikke PSUen klarer å gi nok strøm? (Den er fra 2009 om det har noe å si.)

Lenke til kommentar

Jeg betviler litt om det ene skjermkortet rett og slett fungerer skikkelig. Prøv å sjekk at PCen skrur seg på med skjermkort nr1, bytt og se om maskinen starter med skjermkort nr2.

Når du aktiverer CFX så vil du starte opp det andre. Når det er deaktivert, ja så spiller det egentlig ingen rolle om sekundær GPUen ikke fungerer eller ei.

I noen tilfeller kan bare byttet frem og tilbake løse problemer relatert til dårlig kontakt etc. :)

PSUen tror jeg ikke det er. Systemet skal under ingen omstendigheter bruke mer enn ca 700W (da med worst case scenario på alle komponenter samlet, og det er i hvert fall ikke noe i nærheten under boot, som da burde trekke maks halvparten av det). Det er i tillegg forholdsvis god kvalitet på PSUen, men det er jo ikke en umulighet at den sliter, og at kondensatorene begynner å bli slitt og dermedi kke kalrer oppgitte spesifiaksjoner (ikke sannsynlig i dette tilfellet, men ikke umulig).

• Liker 1
Lenke til kommentar

PCen skrur seg på med begge (hører oppstartslyden til Windows på høyttalerne), men det er med kun det ene at jeg av og til ikke får signal før et par av og på-slåinger/fra- og tilkobling av strømkontakter. Når det som ikke får signal står i spor 2 (dvs. som Linked Adapter) så hender det at ikke kortet registreres i systemet før jeg har gjort fra- og tilkoblingen av strømkontaktene igjen. Dette høres vel egentlig mer og mer ut som en skjermkortfeil?

Endret av Dawgster
Lenke til kommentar

Maskinen (inkludert alle vifter og større lys) vil umiddelbart kuttes om ikke PSUen klarer lasten.

Når spenningen faller for lavt så vil maskinen klikke/bluescreene/gå i svart. Om strømstyrken trigger hovedsikringen (eller sikringene på railene) så vil alt annet også skru seg umiddelbart av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...