Dawgster Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har per i dag en strømforsyning på 850W og byttet nylig ut mine to Radeon HD 6950-kort med to Radeon R9 280X kort. Da jeg skulle skru på maskinen tidligere i dag kom det ikke noe signal da begge kortene var koblet til strømforsyningen og i tillegg var koblet til en CF-bridge. Jeg tok da bridgen og strømkablene ut av det ene kortet og da fikk jeg plutselig bilde igjen. Tok så og skrudde av og koblet på det andre kortet igjen. Da fungerte alt som normalt igjen. Kan dette være et tegn på at strømforsyningen ikke klarer å levere nok strøm til begge kortene? (Og at jeg da må gå til innkjøp av en ny?) Resten av oppsettet mitt er som følger: Intel Core i7 4820 LGA 2011 Kingston HyperX 16GB RAM (4x4GB) 2 stk. SSD-disker 3 stk. HDD-disker 1 stk. optisk drev 1 stk. kortleser 6 stk. kabinettvifter 1 stk. Noctua C14 CPU-kjøler (denne har to vifter) Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Burde være mer en godt nok det vil jeg tro. Om du setter i de gamle kortene dine, skjer det noe mer da? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Kan også være noe så enkelt at strømkabel ikke satt godt nok i. Hvilken PSU på 850W er det snakk her? Total system forbruk ligger på ca 380W med et kort under belastning, så 850W skal holde til til Crossfire. Lenke til kommentar
Dawgster Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Har en XFX XXX PSU tror jeg. Husker ikke konkret hva den heter. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Burde holde i massevis. Om du får kontakt med det ene kortet prøv å bytte det ut med det andre for å se om begge kortene fungerer.Også deaktiver det integrerte skjermkortet Lenke til kommentar
Dawgster Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Chavalito, du hadde rett. Det var én kabel som ikke satt ordentlig i. Håper bare ikke det at jeg har startet opp PCen med for lite strøm til det ene kortet kan ha skadet det. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Niks, det tror jeg ikke. For lite størm skader neppe, dessuten er det en god del beskyttelse på slike ting. Problemet vil nok være for mye. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Om du starter opp skjermkortet bare med en 6 pins tilkoblet piper det bare No harm done Lenke til kommentar
Dawgster Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Har hatt alt ordentlig i i et par dager nå, og nå får jeg plutselig ikke bilde igjen ved oppstart når kortene har CFX aktivert. Derimot, om jeg kobler ut det ene via software får jeg bilde ved oppstart. Da er det vel ganske opplagt at ikke PSUen klarer å gi nok strøm? (Den er fra 2009 om det har noe å si.) Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Gå over alle kabler en gang til, viss samme feil oppstår, prøv med en annen PSU viss du har mulighet til dette. Men 2009, begynner å bli noen år gammel, så kan jo være, men du har vel 5års garanti på den ? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg betviler litt om det ene skjermkortet rett og slett fungerer skikkelig. Prøv å sjekk at PCen skrur seg på med skjermkort nr1, bytt og se om maskinen starter med skjermkort nr2. Når du aktiverer CFX så vil du starte opp det andre. Når det er deaktivert, ja så spiller det egentlig ingen rolle om sekundær GPUen ikke fungerer eller ei. I noen tilfeller kan bare byttet frem og tilbake løse problemer relatert til dårlig kontakt etc. PSUen tror jeg ikke det er. Systemet skal under ingen omstendigheter bruke mer enn ca 700W (da med worst case scenario på alle komponenter samlet, og det er i hvert fall ikke noe i nærheten under boot, som da burde trekke maks halvparten av det). Det er i tillegg forholdsvis god kvalitet på PSUen, men det er jo ikke en umulighet at den sliter, og at kondensatorene begynner å bli slitt og dermedi kke kalrer oppgitte spesifiaksjoner (ikke sannsynlig i dette tilfellet, men ikke umulig). 1 Lenke til kommentar
Dawgster Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) PCen skrur seg på med begge (hører oppstartslyden til Windows på høyttalerne), men det er med kun det ene at jeg av og til ikke får signal før et par av og på-slåinger/fra- og tilkobling av strømkontakter. Når det som ikke får signal står i spor 2 (dvs. som Linked Adapter) så hender det at ikke kortet registreres i systemet før jeg har gjort fra- og tilkoblingen av strømkontaktene igjen. Dette høres vel egentlig mer og mer ut som en skjermkortfeil? Endret 21. oktober 2013 av Dawgster Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 prøv kortene ett og ett i begge spor, så det andre i begge spor osv. Prøv alle mulige kombinasjoner du komme på. Viss det fortsatt er det ene skjermkortet som lager krøll så har du løst problemet : Tar deg vel knappe timen å gjøre dette Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Maskinen (inkludert alle vifter og større lys) vil umiddelbart kuttes om ikke PSUen klarer lasten.Når spenningen faller for lavt så vil maskinen klikke/bluescreene/gå i svart. Om strømstyrken trigger hovedsikringen (eller sikringene på railene) så vil alt annet også skru seg umiddelbart av. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det ser ut til at det ikke skal være noe gæli med strømmen her. Er ei og grunn enig med andrull. Høres mer ut som om ett av kortene er defekt. Lenke til kommentar
Dawgster Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Har sendt ett av kortene i retur for feilsøk/bytting, så får se hva de sier. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Får inderlig håpe det er skjermkortet da, for ellers blir det vel nærmere tusenlappen for testing og frakt to veier. Endret 23. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Dawgster Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Det var skjermkortet som var gåent, så jeg får et nytt tilsendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå