tacomodo Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Hei, tenkte sette i gang med å bygge meg en vannkjølt PC som skal overklokkes så langt det lar seg gjøre og har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. Tenkte å kjøle i5 2500k og skjermkort, som sannsyligvis blir 780 eller Titan. - Hvor stor radiator trenger jeg for dette? Hadde i utgangspunktet tenkt å gå helt bananas og kjøpe Caselabs Merlin SM8 og sette inn 480 rad (47mm tykk). Kunne jeg klart meg med noe mindre? - Vil jeg støte på problemer om jeg bytte fra stock kjøler til vannblokk på CPU? Jeg ser det er en drøss komponenter rundt CPU som sikkert har hatt godt av lufta fra stock kjøleren (hovedkort) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hei, Det er tre faktorer å hovedsakelig å tenke på. Kjøleytelse, lufthastighet og kjøleareal. - Lufthastigheten og kjølearealet er ca omvendt proporsjonal. Disse to faktorene kan egentlig oversettes til: Lufthastighet = støy, Kjøleareal = pris. Totalt sett blir dermed algoritmen: Kjøleytelse = Støy * pris F.eks: Øker pris, så senkes støymengden om ytelsen er lik. MEN! Ytelsen vil aldri bli lavere enn omgivelsestempen (enten det er lufta i kabinettet om den henter lufta derfra, eller romtempen om den henter lufta derfra), og vil alltid bare nærme seg. Det vil derfor komme et punkt der en økning i kjøleytelse ikke vil ha nesten noe å si. Kort sagt: Det er ingen fasit for hvor stor radiator du bør ha. Jo større radiator, jo lavere støy, eller høyere ytelse. For normale sammenhenger så klarer du deg med en 240x45mm radiator på dette, selv ved høy OC. Dog ville det nok bråkt ganske mye om du ønsker å holde vanntempen bare 5-6 grader fra omgivelsestempen. En 480 rad ville nok klart dette med nesten halvparten så god airflow, og dermed ha noen ganske stillegående vifter. Men for å si det sånn, kjøper du en stor radiator så har du muligheten til å presse de siste få gradene ut av vannet, eller kjøre skikkelig stille oppsett. Med en liten radiator så har du ikke denne valgmuligheten, og temperaturen vil kjapt øke mye (og dermed skape ustabilt system) slik at du blir nødt til å leve i støy om du ønsker å bevare den høye overklokken. En middelvei er f.eks en 360 radiator som også holder fint for en ganske høy OC, samtidig som man har normalt med støy. Så lenge du har normal airflow (f.eks om radiatorene dytter/suger luft inn/ut av kaibnettet, i tillegg til noen kabinettvifter er dette null problem. Spesielt siden du ikke kommer til å overklokke selve chipsetet (noe man måtte gjøre på eldre sokler) Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Er grei tommelfingerregel er at du trenger 1x120mm radiator per komponent som skal kjøles (590, 690, 7990 osv regnes ofte som 2 komponenter) + 1x120mm radiator ekstra. Den siste ekstra kan du droppe, men det vil gå utover vanntemp og/eller støynivået. MAO en 240mm rad er nok, men ville ikke gått for noe mindre enn 360mm. Siden store deler av vitsen med vannkjøling slik jeg ser det er senket støynivå og lavere temp, hvor sistnevnte ofte byttes ut med høyere overclock så er det pointless i mine øyne og gå for det som er akkurat nok ettersom du mister de to hovedgrunnene ved vannkjøling. Endret 18. oktober 2013 av EggMan88 Lenke til kommentar
powersound Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Er grei tommelfingerregel er at du trenger 1x120mm radiator per komponent som skal kjøles (590, 690, 7990 osv regnes ofte som 2 komponenter) + 1x120mm radiator ekstra. Den siste ekstra kan du droppe, men det vil gå utover vanntemp og/eller støynivået. MAO en 240mm rad er nok, men ville ikke gått for noe mindre enn 360mm. Siden store deler av vitsen med vannkjøling slik jeg ser det er senket støynivå og lavere temp, hvor sistnevnte ofte byttes ut med høyere overclock så er det pointless i mine øyne og gå for det som er akkurat nok ettersom du mister de to hovedgrunnene ved vannkjøling. Skal vel være ca 120x60 som regnes / komponent? Å da vil det passe fint med denne rad. Han ref. Til om han skal kjøpe cpu å gpu. Da kan han også kjøre på ganske lave hastigheter på viftene å slipper da unna endel støy Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Skal vel være ca 120x60 som regnes / komponent? Å da vil det passe fint med denne rad. Han ref. Til om han skal kjøpe cpu å gpu. Da kan han også kjøre på ganske lave hastigheter på viftene å slipper da unna endel støy Tykkelsen på radiatoren har ikke noe særlig å si før du bruker kraftige vifter. Feks EK 360 XT vs XTX: 10C Delta T 600Rpm: 90W vs 90W Dissipated 1000Rpm: 145W vs 149W Dissipated 1400Rpm: 197W vs 207W Dissipated 1800Rpm: 246W vs 265W Dissipated 2200Rpm: 291W vs 323W Dissipated Så selv ved 2200RPM så er det 11% å tjene på en tykkere rad gitt samme design osv. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Tykkelsen på radiatoren har ikke noe særlig å si før du bruker kraftige vifter. Feks EK 360 XT vs XTX: 10C Delta T 600Rpm: 90W vs 90W Dissipated 1000Rpm: 145W vs 149W Dissipated 1400Rpm: 197W vs 207W Dissipated 1800Rpm: 246W vs 265W Dissipated 2200Rpm: 291W vs 323W Dissipated Så selv ved 2200RPM så er det 11% å tjene på en tykkere rad gitt samme design osv. Legg merke til at det er selve mottrykkegenskapene til viftene som egentlig har noe å si. Ikke hastigheten til viftene. Grunnen til at du ser en økning i ytelse er rett og slett fordi mottrykkegenskapene bedrer seg når du kjører vifta raskere. Og hvorfor har det noe å si om du skiller på dette? Jo, fordi det betyr at du sannsynligvis vil øke ytelsen ved å kjøpe vfter med gode mottrykkegenskaper, og/eller kjøre push/pull konfigurasjon, samt rett skal være rett. Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Legg merke til at det er selve mottrykkegenskapene til viftene som egentlig har noe å si. Ikke hastigheten til viftene. Grunnen til at du ser en økning i ytelse er rett og slett fordi mottrykkegenskapene bedrer seg når du kjører vifta raskere. Og hvorfor har det noe å si om du skiller på dette? Jo, fordi det betyr at du sannsynligvis vil øke ytelsen ved å kjøpe vfter med gode mottrykkegenskaper, og/eller kjøre push/pull konfigurasjon, samt rett skal være rett. Kraftigere = Høyere Rpm / Høyere statisk trykk (selv om jeg ikke mente det in the first place Anyway, pointet var at tykkelsen ikke har allverden å si, kan dra litt ekstra ytelse ut av en tykkere rad om du optimaliserer for det (ved feks høyere rpm, høyere statisk trykk, Push-Pull osv) Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Flotter saker, takk for svar folkens.Da tror jeg at jeg kjører på med 360, 45ish mm.Ser dette opplegget greit ut å starte med?Radiator EK-CoolStream PE 360 595.-Pumpe & Res EK vanntank m/pumpe EK-D5 Vario X-RES 140 1249.-CPU EK-Supremacy - Acetal 539.-GPU EK vannblokk for skjermkort, EK-FC580 DCII - Acetal+EN (Nickel) 929.- Vifter Corsair Air Series SP120 Performance 120mm Pluss en haug svindyre 1\2" ID - 3\4" OD nipler og destillert vann.Mulig jeg dropper GPU-blokk til jeg får bestemt meg for hvilket skjermkort det blir. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det virker ganske saftig det ja. Ville nok kanskje ventet med GPU-vannblokk, som ud selv nevner, da vannblokken er verdt like mye som GPUen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Spørsmålet blir vel hvorfor du ønsker en radiator med så ekstremt høy fpi. 38 er temmelig mye, og det vil bråke mye med de kraftige viftene du må ha til å dytte luft gjennom denne. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Kan ikke så mye om det her så tenkte ikke noe særlig på "fpi". Det ble ikke så gæli til slutt. Nå er det i alle fall gjort. To hele dager blodslit for å sette alt sammen. Gjørt vondt å skrive på tastaturet, så såre er fingertuppene Måtte borre og skjære litt i HAF X for å få montert alt og. En utrolig irriterende ting - Jeg kjøpte en NZXT viftekontroller som jeg plugget alle SP120-viftene i, men det duret noe voldsomt. Tok halve dagen å finne ut at de bare duret via NZXT-viftekontrolleren og ikke hovedkortet. Etter en del lesing så viser det seg at ikke alle viftekontrollerene regulerer volten, men heller skrur strømmen av og på fort, noe som gjør at SP120 tikket/durte noe fælt. Testet med noen andre vifter jeg hadde liggende og de fleste durte markant mer via NZXT enn hovedkortet, så den fløy på huet ut. Forbanna billigdrit. Neste gang blir det litt mer research og finne en som faktisk regulerer volten. Edit: Prime95 på stock cpu en timestid nå og peaker på rundt 50 grader i motsetning til før hvor jeg var oppe i 95+. Gleder meg til nytt skjermkort og blokk så blir det så og si dødens stille i kabinettet også! Endret 23. oktober 2013 av tacomodo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå