Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg spise etter jeg har tatt fylling?

EvilSeagull

Anbefalte innlegg

Jeg har netopp vert hos tannlegen å fått fylling, og glemte å spørre hvor lenge jeg bør vente med å spise.

Så har jeg en liten påskenøtt (eller whatever) til de som er flinke å skrive: Heter det "har vært hos tannlegen Å fått fylling" eller bør det stå OG i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fylt en tann du nettop har hatt hull i?

I så fall er det bare å spise med en gang. Du må bare være forsiktig med å ikke bite deg i tunga og leppa mens bedøvelsen er i. Jeg gjorde dette for litt siden, og klarte å lage et skikkelig sår i tunga :p

Jeg har en som dekket over et hull :dremel: og to utenom for at det skulle være lettere for meg å fåt ut mat med tannpirkeren. Det er supervondt å bite seg i tunga! Spesielt om det er en blemme på den og man biter den samme plassen flere ganger :eek:

Lenke til kommentar

Jeg har netopp vert hos tannlegen å fått fylling, og glemte å spørre hvor lenge jeg bør vente med å spise.

Så har jeg en liten påskenøtt (eller whatever) til de som er flinke å skrive: Heter det "har vært hos tannlegen Å fått fylling" eller bør det stå OG i denne sammenhengen?

Som regel går det greit når bedøvelsen har gitt seg, jeg pleier som regel å vente en time eller to bare for å være på den sikre siden.

Og svaret på påskenøtten din er at det skal stå "OG fått fylling". Å brukes kun foran verb i infinitiv. Fått er perfektum. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som regel går det greit når bedøvelsen har gitt seg, jeg pleier som regel å vente en time eller to bare for å være på den sikre siden.

Og svaret på påskenøtten din er at det skal stå "OG fått fylling". Å brukes kun foran verb i infinitiv. Fått er perfektum. :)

Dette har du greie på skjønner jeg :dribble:

Lenke til kommentar

På tidspunktet du postet denne tråden var vel tannlegekontoret fortsatt åpent :p "og fått"

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tror det går greit om du har hatt en vanlig kompositt ("plast") fylling som de i dag lysherder med UV-lys.

Men det finnes jo så mange inngrep, så svaret er nok ikke ja for alle typer av inngrep. F.eks. om du får sementert på plass gull, keramisk. Om du blir penslet med sånt fluorbelegg.

Om du får lagt en midlertidig fylling som gjøres for å helbrede dypere tannråte (rotfylling f.eks.) så er det smart å ikke tygge så mye på den siden i det hele tatt, for ellers kan det midlertidige materialet som dekker hullet komme ut av fyllingen, og tannpussen bør du være forsiktig med også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...