Gå til innhold

Nå starter nedtellingen til nye Windows 8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de som kjører W8 Enterprise som lurer på hvorfor ikke oppdateringen ligger i Store: For businesses who acquired Windows 8 Enterprise through Software Assurance for Windows on a volume license agreement, the option to update through the Windows Store is not available. Administrators will find the Windows 8.1 Enterprise installation media at the Volume Licensing Service Center.

Problemet er at dette ikke er oppdatering, men full instalasjon av 8.1 (i det minste var det slik når jeg sjekket i går). Dette betyr i praksis at vi må retanke W8 maskinene om vi ønsker å oppdatere. Satser på at de slipper en pakke vi kan deploye via SCCM etc. etter hvert.

Lenke til kommentar

Slik jeg gjorde det fra W8 Pro:

1: oppdaterte med win.update

2: installerte Windows media center

3: fant w8.1 oppdatering under windows store.

Kanskje dette hjalp noen.

Jeg forsøkte flere ganger uten hell før jeg hadde installert windows media center.

Dette må nok være en tilfeldighet!

jeg har også pro med mediesenter men klarer ikke laste ned 8.1!

Lenke til kommentar

Hvis det ikke hadde vært en "service pack", så ville den vel ikke vært gratis for de med Windows 8 heller.

Det var det jeg mente.

Enhver SW release koster penger i og med alt kostebinderiet en release medfører (- i hvert fall i en stor organisasjon -), og jeg ser ikke for meg at Microsoft kommer til å øke release-frekvensen uten å kunne dekke inn disse utgiftene på en eller annen måte, enten ved å ta betalt for SW updates med jevne mellomrom, eller ved å sørge for at for at kundene må kjøpe ny HW (fra Microsoft) for å kunne installere den nyeste SW-versjonen. (Eller ved å sørge for at gammel HW blir treg med ny SW ...)

Jeg vet ikke om du leste resten av det jeg skrev? Men MS legger om måten de tenker OS livsløp på, hvilket betyr hyppigere OS oppdateringer og mer ny funksjonalitet fremfor dagens løsning der SP'er i hovedsak er bug-fixes i dag.

Nå vet vi så klart ikke nøyaktig hvordan dette vil bli i praksis, og hvor ofte de kommer med oppdatering og hvor ofte de kommer med ny release, men med denne endrede måten å tenke på, har de også sett for seg andre modeller for inntjening. MS Store er for eksempel integrert i OS'et, og med utvidet bruk av MS økosystmet vil dette være ett sted å hente penger.

Dessuten kjøper ikke folk flest nye OS-lisenser uansett, de kjøper OEM-lisenser med ny PC. Derfor vil ikke MS i konsumentmarkedet merke så mye forskjell så lenge folk fortsetter å kjøpe mye maskiner. Bedrifter lisensieres ofte på samme måte, eller på andre måter der dette heller ikke har all verden til betydning.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er overraskende at trådstarter (skribent), ikke gjør mer arbeid for å oppklare dette spørsmålet, i og med at tidligere trådstartere om Windows 8 har gjort mer enn nok, i tillegg til hjelpsomme forumbrukere som har spedd på. :)

Vi står altså fremdeles helt uten en uniform framgangsmåte som alle kan bekrefte at virker. Jeg synes trådstarter bør ta en telefon til Microsoft Norge, alternativt Microsoft USA da det ikke alltid betyr så mye for brukeren om man kjører en engelsk utgave (det er jo helst IP filtrering og bedrifters ønske om kontroll som driver med slik sortering).

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan jo ikke kalle dette en oppdatering. Tar jo flere timer å laste ned og språkpakke må lastes på nytt. Masse spørsmål under veis og flere restarter.

Startknapp ala W7 kom jo ikke i det heletatt. Det er lagt inn en MS-tast på oppgavelinja - det er alt og kan ikke erstatte startknappen i det heletatt.

Så håpet jeg at det skulle medføre riktighet at 8.1 ville støtte lavere skjermoppløsning. Har en Lenovo E10 som sliter, men det er ingen støtte for at apper kan kjøre lavere oppløsning. Kan ikke bruke IE for eksempel. Og det går ikke an å installere Norsk språkpakke.

Opplevelsesindexen er også fjernet. Finner den iallfall ikke.

Merkbare endringer - ingen.

Lenke til kommentar

Er det mulig for hvem som helst å kjøpe og laste det ned i dag som det står i artikkelen? Kan noen poste en link til hvor det kan kjøpes og lastes ned?

Å kjøpe seg ny utgave var vel forbeholdt et senere tidspunkt denne mnd. i følge artikkelen. Men jeg er helt enig i at det med hvordan man skaffer seg den for Windows 8.0-brukere er alt for svakt beskrevet.

Den fulle versjonen av Windows 8.1 blir nemlig ikke tilgjengelig for salg før fredag 18. oktober.
Endret av G
Lenke til kommentar

:hmm: Kan de være at Windows 8 versjoner har noe å si?

jeg har win pro 64 bit på min stasjonære og win pro 32 bit på min bærbare,

med den siste kommer jeg med engang i store og begynner å laste ned!

merkelige greier at 64 bit ikke kan laste ned!

Lenke til kommentar

Har hatt det selv i snart 2 månender, er ikke noe nytt. DreamSpark har hatt det leeenge, men man må ha skolebruker for å bruke det. Er ihvertfall bedre enn Windows 8 og navigerer litt raskere, men er forsatt avhengig av Windows 7 startlinje, som man har lastet ned.

Lenke til kommentar

Har hatt det selv i snart 2 månender, er ikke noe nytt. DreamSpark har hatt det leeenge, men man må ha skolebruker for å bruke det. Er ihvertfall bedre enn Windows 8 og navigerer litt raskere, men er forsatt avhengig av Windows 7 startlinje, som man har lastet ned.

:hmm: Har du kanskje postet i feil tråd?

Lenke til kommentar

:hmm: Kan de være at Windows 8 versjoner har noe å si?

jeg har win pro 64 bit på min stasjonære og win pro 32 bit på min bærbare,

med den siste kommer jeg med engang i store og begynner å laste ned!

merkelige greier at 64 bit ikke kan laste ned!

Burde ikke være tlfeldighet selvom det i stor grad virker slik. Har også 64bit. Fra jeg trykket oppdater og til den var installert tok det ca en time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...