AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg og min daværende kjæreste gjorde det slutt midt i april i år etter 1,5 år sammen. Jeg var 20 da vi ble sammen, er 22 nå. Hun er 19 nå. Det var et greit break-up der begge var enige. Forholdet var et langdistanseforhold, men hvor vi var flinke med å se hverandre ofte. Det skjedde også en del i forholdet, jeg mistet blant annet 2 nære familiemedlemmer samtidig som vi var sammen. Vi har altså vært gjennom mye sammen til tross for ung alder.2 uker etter bruddet kom jeg i kontakt med ei ny jente. (Vil her få med at jeg ikke gikk inn for å finne noen ny fort, men hvor dette skjedde tilfeldig, noe jeg også forklarte eksen min). Vi fikk tonen og avtaltes og treffes påfallende helg i leiligheten min. Jeg kom til skade med å fortelle dette til eksen min at jeg ikke kunne prate fordi det var "dårlig timing". Der og da tok hun bruddet værre enn meg. Jeg var nok litt mer forberedet enn henne.Hun ble helt fra seg. Sønderknust og såret. Skrev mye stygt, men beklagde seg dagen etterpå. Jeg godtok det, men følte meg samtidig kald. Jeg fant tross alt ei ny jeg var på g med 2 uker etter forholdet ble slutt.Vi snakket litt i sommer hvor hun skrev hun savnet meg litt her og der. Da var jeg jo i et forhold med hun nye så jeg svarte nøytralt at det blir feil av meg å svare på det osv. Snakket normalt ellers, men minimalt da vi syns det var tidlig å snakke som venner. Hun ville det, jeg mente det var litt tidlig.Til sakens kjerne:Nå på mandag byttet eksen min status på facebook til i et forhold med en ny kar. Jeg fikk her momentant blandede følelser. En del av meg var så glad på hennes vegne da jeg unner henne godt. Hun var min første ordentlige kjæreste. En annen side av meg ble rett og slett litt lei meg.Jeg bestemte meg for å sende hun en melding på facebook hvor jeg skrev at jeg gratulerte med ny type og håpet han var en grei fyr og sa at hun alltid vil være spesiell for meg da vi var sammen i 1,5 år og mye skjedde. Hun svarte takk og at han var topp og at det var fint sagt og ja det var spesielt, mye skjedde og lykke til osv. Spørsmål 1: Er det vanlig å bli sentimental når eksen finner et nytt forhold selv ett halvt år etterpå? Jeg savner å snakke med henne normalt som venner. Jeg bryr meg tross alt om henne fortsatt. Bruddet var jo ikke stygt, så bærer ingen nag eller slikt. Noe hun også ga uttrykk for at hun ville i april og utover, men nå har hun type. Det er derfor en sjanse å ta å spørre om hun fortsatt er interessert i å prate i ny og ne føler jeg. Jeg føler meg klar for det nå.Spørsmål 2: Var jeg for rask med å finne noen ny (2 uker etter bruddet), jeg ble sammen med hun nye 9. juni, men ble kjent i april. Har en litt stygg følelse av at hun nye er en måte å legge eksen min bak meg på? Trenger ikke være det, men ja er litt forvirret. Spesielt siden jeg og min nåværende kjæreste har kranglet en god del i det siste. Ting virket mindre komplisert med eksen min, samtidig som det tok slutt av en grunn selvfølgelig.Takk for svar! Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Du bør gå videre med livet ditt. Ikke baser dette på at du skal ha eksen som pratekompis. Jeg er akkurat like håpløs som deg, og sliter med å legge gamle forhold døde sånn følelsesmessig. Du får bare ta tiden til hjelp og la den lege deg. Det fungerer faktisk temmelig OK, selv om det tar noen år. Fokuser på det forholdet du har nå, og gjør deg fortjent å være sammen med henne. Lenke til kommentar
tole Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Det tar litt tid før "eierskapsfølelsen" forsvinner. Det føltes nok likt for henne også. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Grunnen til at forholdet tok slutt var at vi følte vi bare var venner på slutten. Føles derfor så rart nå et halvt år etter å ikke prate sammen. Vi var sammen i 1,5 år og vi kjenner hverandre godt, eksepsjonelt godt vil jeg si i og med at jeg opplevde en del tunge ting som hun var med på.Derfor jeg føler for å prate litt med hun i ny og ne. Tror jeg skal prøve på det og se hva som skjer. Jeg vet jeg risikerer å bli såra på den måten at hun nå kanskje ikke vil det. Eller så vil hun prate casual og syns det er hyggelig. Vil hvertfall ikke ting skal bli sånn kongelig formelt slik det var sist nå. Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Helt Normalt å få en slik følelse , du har trolig ubevisst likt at hun reagerte såpass kraftig på at du fikk deg ny dame og hun kan derfor på en måte virke som en sikkerhet for deg om det skulle bli slutt med hun nye (noen du kunne komme tilbake til). Nå når hun har fått seg ny type så føler du plutselig at den tryggheten du hadde ( at du kunne komme tilbake til henne, selv om dette var som sagt ubevist ) forsvinner og dermed kan man få litt rare reaksjoner. Som andre har sagt her så er det nok lurt å bare komme seg videre, du har jo påpekt at det var en god grunn til at det ble slutt mellom dere og siden ingen av dere prøvde virkelig å kjempe for forholdet så var det nok det beste. Et siste tips : Det vil ikke hjelpe å prate med henne, dette vil bare øke usikkerheten din i ditt nye forhold, fokuser på det du har nå og lev livet, blir det sånn at det ikke fungerer bør du greie å komme deg videre uten å tenke på en av eksene dine... Endret 17. oktober 2013 av Malvado 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Ja, det er jo en ganske irrasjonell følelse sånn sett. Halvt år siden vi ble sammen, ikke noe bad break-up, unner hu alt godt, men likevel blir jeg lei meg også. Det sendte meg nok ned memory lane noen ganger.Jeg føler at eneste grunnen til at jeg vil ha kontakt med hun, er rett og slett fordi jeg savner den casual praten vi hadde. Altså, vennepraten. Lyst å prøve det og se hvordan hun reagerer. Tidligere var det omvendt (tidlig sommer) hvor hun skrev som normalt, mens jeg svarte, men heller litt nøytralt da min nåværende kjæreste var skeptisk til at vi prata osv. Da var hun klar for å skrive som venner, men ikke meg. Nå føler jeg meg klar.Jeg er IKKE ute etter et forhold med henne, dette vet jeg ble slutt av en grunn.Men det er nok noe du i det du sier. Ubevisst er det sånn. Når det gjelder den nye kjæresten min er jeg ufattelig usikker. Det er en del drama, og føler meg ikke helt bekvem. En del som ikke stemmer helt. Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Trådstarter igjen her. Skrev en facebook-melding hvor jeg skrev at jeg ikke mente å være veldig formell og sa noe humor rundt det. Deretter linket jeg en the voice-video jeg trodde hun ville like og skrev den var bra eller noe sånn.Jeg har bestemt meg for følgende: Hun og han nye typen ble i et forhold på facebook nå søndag. Da føler jeg det blir litt sært å gå all-in nå med vennskapet med en gang hun går i et forhold. Jeg velger derfor å vente ca. 2-3 uker med å snakke med henne og å høre hvordan stemningen for vennskap/casual-prat er igjen da.Når det gjelder min nåværende kjæreste er forholdet litt rocky. Føler vi har mindre til felles enn jeg først trodde. En del småkrangling jeg føler ikke burde vært så tidlig i forholdet. (Vært sammen siden midt i juni). Men vi skal tilbringe helgen sammen nå så da får vi se. Vi skal ta en seriøs samtale rundt forholdet i løpet av helga en gang, men ellers ha det hyggelig.Når det gjelder eksen, så ble vi jo enige etter bruddet at vi skulle vente en tid med å snakke normalt igjen, eller som venner. Jeg har tenkt på det en stund, og når hun nå gikk i et forhold på facebook fikk jeg følelsen at "Oi, shit, her må jeg raska på". Går kanskje litt på følelser rundt det å bli glemt? At man på en måte vil spille en rolle i hennes liv, selv om den rollen ikke er kjæreste eller noe romanse. Heller som en venn slik vi begge følte, men som var litt vel tidlig etter bruddet. Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Tja, du risikerer å ødelegge fullstendig vennskapet mellom dere to om du begynner å ta kontakt med henne. For meg så høres det ut som du nå plutselig ikke vet hva du ønsker, du har problemer med det forholdet du er i nå (som trolig kan være pga det som skjer med eksen ) og du har problemer med å forholde deg til eksdama. Selvsagt lar det seg gjøre å ha et forhold til en eks, men da må man være helt klar over at dette er en venn og ikke en "mulig" partner. Uansett er det alt for tidlig for at du i det hele tatt skal prøve å ta kontakt, slapp heller av litt og nyt livet med hun du er sammen nå og fokuser på det. Det høres jo ut som du har litt å ordne opp i der om du ønsker at forholdet skal fungere ( dvs dialog og bli enige om hvordan dere kan få det til å fungere bra) , bare husk at om du gir noe bør dama di også gi noe. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 Hvordan risikerer jeg å ødelegge vennskapet med henne mener du?Jeg er veldig klar på hva jeg ønsker. Jeg ønsker å ha eksen som venn igjen, avtalen var å snakke normalt igjen når en tid var gått. Nå føler jeg tiden har gått en stund. Problemet i forholdet nå har lite å gjøre med at jeg ønsker å være venn og å snakke normalt med eksen igjen. Har en nær kompis som også snakker med mye med en av eksene sine, så ja. Noen klarer det, andre ikke. Kommer jo helt an på bruddet osv. Individuelle faktorer. Problemene med hun jeg er med nå, har ingenting med eksen å gjøre. Det har vart veldig lenge. Men har prøvd likevel.Hvordan er det tidlig mener du? Er jo 6 måneder siden bruddet nå. Jeg prøver å slappe av og nyte livet med hun jeg er med nå. Men forholdet er vanskelig. Vi kommuniserer dårlig og er veldig forskjellige, spesielt når det gjelder problemer og konfliktløsning. Litt lite felles interesser osv. Den fysiske attraksjonen er limet i forholdet. Men ja, hun skal være hos meg i helgen og vi skal ta en alvorsprat om hele forholdet i løpet av den tiden. Eventuelt ta en pause eller slik før hun drar. Eller kanskje det går bra. Vi får se Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Det er tidlig i forhold til at hun netopp har blitt sammen med en annen. Sånn sett er det lite gunstig at du nå begynner å søke kontakt igjen, vent til ting roer seg / stabiliserer seg hos henne og ta kontakt da. Personlig hadde jeg ventet 2 - 4 uker mer. Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 De fleste du blir glad i, og er glad i over lengre tid, vil du alltid sitte med en liten tanke om "what if". Dette vil jeg tro er noe alle opplever. Har det samme problemet selv. Enda det beste sikkert hadde vært å kommet seg videre. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 Malvado: Ah, sånn ja. Ja, jeg er enig med deg. Venter et par-tre uker før jeg snakker ordentlig med henne.Fikk svar på det jeg skrev til henne i går, i dag forresten. Hun svarte noe ala: Ah den sangen er fin, behaglig stemme. Haha litt formelt blir det ja men blir vel sånn når man ikke har snakka på lenge I guess.. Du la meg til på skype forresten?Jeg svarte: Ja sykt fin sang. Koselig fyr også. Flink Ja, det er nok derfor.. Åja ja, importerte over kontakter fra msn til skype nettopp.Casual prat, men har ikke tenkt å skrive noe mer nå før om et par-tre uker elns ja. Vil ikke hun skal tro jeg prøver å sabotere forholdet hennes eller noe. De gikk jo offisielt på facebook nå sist søndag. Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Da har jeg snakka med eksen og skrevet og forklart litt. Hun tok det bra og forstod det hele bra. Hun ville også prate igjen som normalt og syns det var greit. Når det gjelder mitt nåværende forhold har vi en 2-ukerspause. Det ser mørkt ut, men jeg tror likevel det kan være det beste. Men får se, tenker på henne, men ser også de negative sidene som står ganske sterkt. Vi får se når tiden nærmer seg. Hun har vært veldig klar på at uansett hvordan det går så vil hun klare seg og er glad for alt jeg har hjulpet hun med og at vi har vært sammen. Det blir selvfølgelig tøft, men hun klarer å se de gode tingene også. Samme går til henne så blir ikke et stygt brudd, om det blir et. Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 En liten update. Snakker med eksen fra tid til annen og det går fint. Hyggelig å prate igjen.Kan meddele at det ble brudd til slutt. Vi var enige, men det var hennes forslag. Pausen gjorde at hun også ble obs på problemene klarere og derfor ble det slikt. Et mutual breakup som ingen av oss likte eller ville, men vi så at de negative tingene overskygget de positive. Dessverre, men til det beste for begge antageligvis. Prater som normalt nå, bestemt oss for at det går greit, hvertfall i skrivende stund. Glad i henne, men forholdet tok slutt noe som vi begge tror best var. Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Kanskje dere finner ut at dere vil prøve mer når det går litt tid? Bra dere var enige og at det gikk fredelig for seg da Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Ja, kanskje. Men føler samtidig det blir litt feil og rart å gå tilbake på det nå. Det ble jo slutt av en grunn, noe begge er klar over.Men det er vondt og rart, ettersom vi begge er fysisk tiltrukket av hverandre fortsatt. Er jo det som var limet i forholdet, og hvor kommunikasjon og andre ting ikke var helt på plass. Anonymous poster hash: 975f3...594 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå