Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med utleier

Eloi

Anbefalte innlegg

Hei! (Dette ble veldig langt, å begrense seg er ikke min sterkeste side. Blir glad for all hjelp!).

Jeg og samboeren min er i en litt vanskelig situasjon. Vi har leid en leilighet i ca et år. Jeg får AAP nå, men gjorde ikke det tidligere. Min samboer begynte i en ny jobb som gikk fint i noen måneder, men så ble prosjektet lagt ned, så da fikk han dagpenger mens han lette etter jobb. Min periode uten inntekt og hans periode med dagpenger hendte samtidig, så vi hadde veldig lite å leve på (to voksne, en hund, pluss litt for mange regninger fra før av..).

Enden på regla er altså at vi ikke fikk betalt husleie den måneden. Vi sa til utleier at vi skulle prøve å finne en løsning ved å låne av familie eller noe lignende, men da det ikke gikk i orden så kastet utleier oss ut (fra vi skulle betalt husleie til vi ble kastet ut tok bare et par uker). Vi protesterte ikke på det, sa bare at vi skulle betale tilbake så raskt vi kunne. Trodde det var greit.

Men nå har han begynt å mase veldig mye allerede. Det har bare gått to uker siden vi flyttet ut, samboeren min har ikke en gang fått første lønning fra den nye jobben... Og vi har en annen husleie å betale i tillegg. Han har også funnet ut at vi skal betale 5000 for å fikse tven som ble ødelagt ut av det blå (plasmaskjerm som har to punkter som ikke fungerer), når man kan få en bedre, ny tv for et par tusen mindre...

Vi kommuniserer via mail, og han har nå skrevet to ting som jeg reagerer på.

Det ene er at han har funnet ut av at vi har annen gjeld (som er sant, men det er dog noenlunde under kontroll). Vi vet at noe av vår post har blitt sendt dit i en ukes tid fordi vi flyttet så brått og det tar litt tid før post blir sendt til ny folkeregistrert adresse. Det finnes jo ingen annen mulighet enn at han har åpnet vår post (han er klar over at det har kommet dit, det sa han selv, så det er ingen feil fra hans side), og det er vel ulovlig?

Han sa også at en person hadde vært på døren hans angående et luftgevær vi har solgt (som var lite og pent brukt, sjekket av kjøperen, til og med testet ut, så jeg vet ikke hva problemet evt var), og hadde tilbudt han å selge gjelden vår til hans far i Hell's Angels.

For det første, hvorfor snakker han om vår gjeld til han til en person han ikke kjenner?

Han nevnte i mailen dette, men ikke hva han hadde svart til det. Jeg antar at han ikke sa ja, men når han ikke skriver at han sa nei heller antar jeg at han bruker dette til å true oss... Lovlig?

Han har selvsagt ikke greid å leie ut leiligheten enda, så vi må vel betale husleie for en måned til selv om vi ikke bor der. Det er jo ikke så rart, å betale 9000 mnd for en ett-roms med hybelkjøkken, kun ett vindu som er rett ut i hagen hans og som ikke er lydisolert er jo galskap (vi var litt desperate, ja). Det er bare så kjipt at hans overprising skal gå ut over oss...

Er det forresten noen som vet om en kontrakt er gyldig eller ikke om den ikke blir opprettholdt av utleier? Det står spesifisert at han skulle lydisolere i januar, noe som ikke har blitt gjort (høres ikke ut som en stor greie, men man hører virkelig alle lydene spedbarnet hans lager kl. 6 om morgenen, den høye musikken han hører på hver kveld osv).

For å oppsummere, er det jeg lurer på;

- Hva kan jeg gjøre med at han har åpnet vår post?
- Er det lov å ''true'' med Hell's Angels? Han sa jo ikke at han skulle gjøre det, men det virket veldig som en eventuell mulighet.
- Er det lov å kaste ut noen på så kort varsel?
- Er kontrakten gyldig når han ikke opprettholder sin del?

Jeg prøver ikke å snike meg unna, jeg har tenkt til å betale når vi kan. Men jeg vil gjerne la han vite at det han gjør ikke er ok heller, om det ikke er det.

Endret av Eloi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Post er like privat som boligen din.

Torpedovirksomhet er ulovlig i Norge.

Hva sier husleiekontrakten din om oppsigelse/utkastelse? Generell oppsigelsestid i Norge er 3 måneder. Hvis han har godkjent utvask og tatt i mot nøkler, så anses leieforhold som avsluttet og kan derfor ikke kreve videre leiepenger.

Lenke til kommentar

1) Anmeldelse for brudd på straffeloven § 145. Klage til Datatilsynet - han har behandlet personopplysninger om dere for et ikke-privat formål (som utleier opptrer han ikke akkurat som privatperson) uten deres samtykke og uten at vilkårene for å behandle personopplysninger er oppfylt.

2) Nei. Oppkjøp og inndrivelse av gjeld krever bevilling fra Finanstilsynet, noe jeg er ganske sikker på at motorsykkelbander ikke har.

3) Nei. Først og fremst gjelder en oppsigelsesfrist (kan være av variabel lengde), dernest har ingen lov til å kaste ut noen egenhendig - det er namsmannens oppgave.

4) Kontrakten er gyldig, men hvis den er mangelfullt oppfylt av den andre parten får man rett til å kreve eksempelvis prisavslag, se husleielovens kapittel 2 og 5.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Post er like privat som boligen din.

Torpedovirksomhet er ulovlig i Norge.

Hva sier husleiekontrakten din om oppsigelse/utkastelse? Generell oppsigelsestid i Norge er 3 måneder. Hvis han har godkjent utvask og tatt i mot nøkler, så anses leieforhold som avsluttet og kan derfor ikke kreve videre leiepenger.

Takk for svar.

Det står at det er tre måneders oppsigelse, men i og med at vi ikke hadde penger til husleie godtok vi at han ville ha oss ut og flyttet ut raskest mulig. Nøkler er levert og utvask godkjent.

Lenke til kommentar

Da du ikke lenger har tilgang til boligen, så kan han heller ikke kreve leie. Man kan anse saken som at han har tatt boligen til eget bruk.

Bare til opplysning, så har jeg ingen utdannelse innen juss. Mine råd er basert mine og de rundt meg sine oppfatninger av lover og regler.

krikkert er superduperjurist, og kan som oftest stoles på.

Lenke til kommentar

1) Anmeldelse for brudd på straffeloven § 145. Klage til Datatilsynet - han har behandlet personopplysninger om dere for et ikke-privat formål (som utleier opptrer han ikke akkurat som privatperson) uten deres samtykke og uten at vilkårene for å behandle personopplysninger er oppfylt.

2) Nei. Oppkjøp og inndrivelse av gjeld krever bevilling fra Finanstilsynet, noe jeg er ganske sikker på at motorsykkelbander ikke har.

3) Nei. Først og fremst gjelder en oppsigelsesfrist (kan være av variabel lengde), dernest har ingen lov til å kaste ut noen egenhendig - det er namsmannens oppgave.

4) Kontrakten er gyldig, men hvis den er mangelfullt oppfylt av den andre parten får man rett til å kreve eksempelvis prisavslag, se husleielovens kapittel 2 og 5.

Takk! To spørsmål til bare...

Må vi betale husleie for denne måneden når vi ikke har bodd her, alt av våre ting er fjernet og nøkler er levert? Vi har jo tre måneders oppsigelse i følge kontrakten, men siden vi ble enige om at vi skulle flytte ut og han finne nye leietakere raskest mulig altså.

Angående punkt to, så skjønner jeg jo at det er ulovlig å faktisk gjøre det. Men det er lov å true med det?

Da du ikke lenger har tilgang til boligen, så kan han heller ikke kreve leie. Man kan anse saken som at han har tatt boligen til eget bruk.

Bare til opplysning, så har jeg ingen utdannelse innen juss. Mine råd er basert mine og de rundt meg sine oppfatninger av lover og regler.

krikkert er superduperjurist, og kan som oftest stoles på.

Takk igjen.

Det er veldig fint å ha litt ting i bakhånd om det skulle bli mer komplisert, vi prøver jo så godt vi kan å gjøre opp for oss, men utleier gjør det ikke så lett å være grei og hyggelig lenger. :)

Lenke til kommentar

Oppdatering; Sendte like gjerne en mail til han som har kjøpt luftgeværet (som i følge utleier tilbød han å selge gjelden vår til sin far i HA). Nei da, han var strålende fornøyd og hadde ikke prøvd å komme i kontakt med oss. Skjønner ingenting, jeg... :huh: Da er det definitivt noe utleier har sagt for å true, når det ikke har skjedd en gang.

Lenke til kommentar

^ 1+

Oppsigelse av en avtale er gjensidig, det vil di at dersom han kastet dere ut før perioden i kontrakten er vedtatt er dette ett kontraktsbrudd det er også namsmannen sin oppgave, ikke utleier. Dersom dere ble 'enige om dette' er det noe annent. Dere skal heller ikke betale for perioden dere ikke bor der, at han ikke får den leigd ut er hannes problem, ikke deres. Hvordan ligger det ann med depositum?

Det er ikke lov å komme med trusler, enten dem er reelle eller ikke, at han impliserer enn tredjepart i dette gjør faktisk bare det hele enda værre. Det jeg ville ha gjort er at jeg ville ha gått til politiet og levert en anmeldelse, så får denne svinpelsen seg en liten støkk.

Lenke til kommentar

Må vi betale husleie for denne måneden når vi ikke har bodd her, alt av våre ting er fjernet og nøkler er levert? Vi har jo tre måneders oppsigelse i følge kontrakten, men siden vi ble enige om at vi skulle flytte ut og han finne nye leietakere raskest mulig altså.

Angående punkt to, så skjønner jeg jo at det er ulovlig å faktisk gjøre det. Men det er lov å true med det?

1) Hovedregelen er at man må betale leie ut hele oppsigelsesperioden. Men forutsetningen for at man må betale leie er at man har rettslig mulighet til å skaffe seg adgang til husrommet. Hvis huseier har leid ut til noen andre eller har tatt husrommet i bruk selv (f.eks. ved å pusse opp) skal man ikke betale leie. Plikten til å betale leie kan også falle bort hvis huseier drøyer urimelig mye med å skaffe nye leietakere.

Man kan ikke frita seg selv fra egen forpliktelse, man kan bare frita motparten for sin. Du kan dermed frita huseier fra å måtte stille husrommet til din rådighet, men det er bare huseier som kan frita deg (direkte eller indirekte) fra å måtte betale leie.

2) Trussel om å selge gjeld eller innkreving til en motorsykkelbande er ikke straffbart med mindre det fremkommer av de konkrete omstendighetene at motorsykkelbanden vil bruke straffbare midler for å inndrive gjelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Man kan ikke frita seg selv fra egen forpliktelse, man kan bare frita motparten for sin. Du kan dermed frita huseier fra å måtte stille husrommet til din rådighet, men det er bare huseier som kan frita deg (direkte eller indirekte) fra å måtte betale leie.

Nå kjenner jeg ikke avtalen som ble inngått i forbindelse med de flytta ut - men er det ikke naturlig å anta at så lenge utleier godtar utvask og tar imot nøkler så skal ikke leietaker betale husleie etter dette?

For å referere til punkt 4 lenger opp i tråden kan man kreve prisavslag når avtalen er mangelfullt oppfylt. Å ikke ha tilgang til husværet må vel være en mangel - og prisavslaget kan settes til 100%?

Forutsetter her da at avtalen om å flytte ut er mer eller mindre slik: "Dere har ikke betalt husleia, kom dere ut i løpet av to uker".

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke avtalen som ble inngått i forbindelse med de flytta ut - men er det ikke naturlig å anta at så lenge utleier godtar utvask og tar imot nøkler så skal ikke leietaker betale husleie etter dette?

For å referere til punkt 4 lenger opp i tråden kan man kreve prisavslag når avtalen er mangelfullt oppfylt. Å ikke ha tilgang til husværet må vel være en mangel - og prisavslaget kan settes til 100%?

Forutsetter her da at avtalen om å flytte ut er mer eller mindre slik: "Dere har ikke betalt husleia, kom dere ut i løpet av to uker".

Det han sa var at om vi greide å betale husleie kunne vi bo der ut oppsigelsestiden (men vi måtte ut uansett), om vi ikke greide det måtte vi ut umiddelbart. Vi brukte vel ca. en uke på å bli helt ferdig med alt etter den beskjeden.

Lenke til kommentar

Forutsatt at manglende tilgang til husværet ikke er din egen feil. Hvis du har gitt fra deg nøklene uten å ha plikt til det (altså, du kan kreve tilgangen tilbake og ha krav på å få igjen nøkler) er det ikke motpartens feil at du ikke har tilgang til husværet. Hvis utleier tar husrommet i bruk vil saken stille seg annerledes.

Lenke til kommentar

Forutsatt at manglende tilgang til husværet ikke er din egen feil. Hvis du har gitt fra deg nøklene uten å ha plikt til det (altså, du kan kreve tilgangen tilbake og ha krav på å få igjen nøkler) er det ikke motpartens feil at du ikke har tilgang til husværet. Hvis utleier tar husrommet i bruk vil saken stille seg annerledes.

Gi fra seg nøklene uten å ha plikt til det... Vi kunne vel kanskje strengt tatt ha nektet å levere, men når vi ble bedt av utleier om å levere og gjorde som han sa, er det fortsatt ikke motpartens feil at vi ikke har tilgang?

Lenke til kommentar

Tja. Man kan si at huseier har hevet leieavtalen på grunn av forventet mislighold (i tillegg til eksisterende mislighold). Da vil dere ikke ha plikt til å betale leie etter at hevingen er gjennomført og dere har flyttet ut.

(Dere vil imidlertid kunne ha plikt til å betale erstatning for tapt leie frem til nye leietakere kan skaffes, vel å merke.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...