Gå til innhold

Opplasting av bilder til Bildekritikk

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er rimelig fersk/ totalt fersk innen fotografi og har ikke det største arsenalet av kamerautstyr å skryte av. Men så er det jo også øyet og kreativiteten som produserer de beste bildene.

Jeg er på utveksling i Israel for tiden og har i den anledning tatt et par tusen bilder allerede. Det er kun et par jeg blir litt ekstra fornøyd med og jeg kunne godt tenke meg å få litt bildekritikk på disse.

Forsøksvis lastet jeg opp et av dem isted men jeg måtte croppe det for at det skulle være under 5 mb. Dermed gikk en del av bildet tapt og selve bildet ser litt snålt ut som følge av det.

Hvordan gjør dere rutinerte det når dere skal laste opp et helt bilde i hele sin prakt men samtidig holder det under 5 mb?

Litt kjipt å få merklige formater på det eller at detaljer går tapt/ bildet blir strukket.

Pøs gjerne på med konstruktiv kritikk dersom dere skulle komme over bildene mine for her har jeg mye jeg vil lære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lightroom "LR5" er et komplett program som lar deg gjøre omtrent alt du har behov og gjøre i et bilde utenom direkte manipulasjon, det har også et relativt fint bildebibliotek samt beholder originalfilen så du kan gå tilbake til den.

Hvis du bruker RAW-formatet istedenfor JPG-formatet har du flere redigeringsmuligheter i etterkant, så som hvitbalanse, selektering av farger, skarphet, støy, etc.

En annen fordel er at det finnes uendelig med opplæringsmedier på Internett "også skandinaviske" samt at man kan legge inn presets "forehåndsjusterte bildestiler".

Siden LR5 har blitt relativ rimelig nå er det et program som kan anbefales, du kan laste ned et 30 dager gratisversjon fra Adobe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...